ReclameReview: Hallmark (Moederdag)

2 mei 2014, 09:29

Via een echte, persoonlijke kaart communiceer je toch net even anders dan via sms, WhatsApp, Facebook, Twitter en andere nieuwerwetse media. Dat is de boodschap die kaartengigant Hallmark uitdraagt in deze moederdagcampagne. Mét verborgen camera die de reactie van moeders filmt.

Credits

Bureau: Lemz

Productiemaatschappij: Wefilm

Muziek: Sizzer Amsterdam

Media: Stroom

De doelstelling

Hallmark 'top of mind' maken op het moment dat mensen een moederdagkaart gaan sturen.

De uitwerking

Uit een representatief online survey onder ruim 500 Nederlandse respondenten bleek dat 78 procent van de Nederlanders een kaartje meer waardeert dan een sms of bericht via e-mail of social media. Hallmark besloot om de primaire reacties van moeders op een lieve wenskaart te filmen met een verborgen camera. Zo wordt de waarde van een oprechte boodschap gecommuniceerd. Precies op tijd voor Moederdag.

Het oordeel

Als je een emotionele campagne wilt, dan weet Wefilm precies die snaar te raken, zoals ze ook al bewezen in de campagne voor Dela. Zelfs de 'making of' heeft een heel hoog feelgood-gehalte. Dat is knap.

Nog knapper vind ik dat deze boodschap helemaal past bij het merk Hallmark en bij het uitgekozen moment, namelijk Moederdag. Een kaartje is een klein gebaar met veel impact, zoals we kunnen zien in deze campagne. Hallmark draagt bovendien al een hele tijd uit hoe belangrijk contact, communicatie en het uiten van gevoelens is. Ook dat is dus helemaal in lijn met de uitwerking hiervan.

Er is ook een duidelijke call-to-action aanwezig. Je wordt als kijker doorverwezen naar een actiepagina waar je de 'making of' kunt zien en natuurlijk je lieve moeder een kaartje kunt sturen. Voor de last-minuters: vrijdag 9 mei om 19.30 uur is de deadline…

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

2 Reacties

    Chiara

    Hey, ik ben echt heel erg op zoek naar hoe het nummer nou heet. Kan het echt nergens vinden. Enig idee? Ik vind het wel een hele mooie reclame. 🙂


    30 april 2015 om 20:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!