ReclameReview: Hornbach

11 maart 2015, 14:30

Heb jij ook speciale kluskleren die er absoluut niet meer uitzien, maar die je ook absoluut niet weg wilt doen? Hornbach weet hoe je je voelt en laat dat zien met deze nieuwe commercial.

Credits

Creatie: HEIMAT, Berlin

Productie: Trigger Happy Productions

Regisseur: Carl Erik Rinsch

Camera: Bjorn Chapentier

Montage: Ben McCambridge

De doelstelling

Bewijzen dat Hornbach klussers écht begrijpt.

De uitwerking

Een klusser gaat door het lint als hij merkt dat zijn vrouw zijn favoriete kluskleding heeft weggegooid. Hij achtervolgt ze tot op de vuilnisbelt.

Het oordeel

Ik snap hem niet. Ja, ik begrijp wel dat het over oude, vertrouwde kluskleding gaat en dat vind ik ook heel herkenbaar. Al klus ik bijna nooit, ik heb wel oude kleding met verfvlekken die ik daar altijd voor aantrek. Maar wat is nou de clou van deze commercial? Ik dacht eerst dat Hornbach een nieuwe voorjaarscollectie had op het gebied van kluskleding. Maar dat klopt weer niet met het opgraven van de oude kleding. Dus daarvoor hoef ik niet naar de winkel.

Aan het einde zie ik nog heel snel even de logo’s met ‘laagste prijs volgens de Consumentenbond’ en ‘beste winkelketen van Nederland volgens ABN-AMRO’. Zouden dat dan de triggers moeten zijn om me naar de winkels van Hornbach te laten rennen? Blijkbaar gaat het echt alleen om het communiceren van het gevoel dat Hornbach klussers snapt. Dat vind ik dan wel weer gedurfd. Het past ook wel in de eigenwijze communicatiestrategie van Hornbach.

Vergeleken met de vorige commercial gaat Hornbach weer een stapje verder richting niet-commerciële commercials. Dat zal nog meer verwarring opleveren dan vorig jaar al het geval was. Ditmaal begrijp ik die verwarring ook heel goed. Zelfs als liefhebber van de Hornbach-stijl vind ik deze uiting te vaag.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

1 Reactie

    Mark Zuijdhoek

    Wat een vage, volstrekt nietszeggende reclames heeft Hornbach. Ik begrijp absoluut nooit waar het over gaat. Dat kan nooit de bedoeling van een reclame zijn. Slecht dus. Heel erg slecht.


    12 juni 2016 om 20:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!