ReclameReview: ikvermoedhuiselijkgeweld.nl

20 februari 2019, 14:00

Wat kun je eigenlijk doen wanneer je huiselijk geweld vermoedt? Dat vertelt deze nieuwe campagne. Onder het motto ‘Het houdt niet op, totdat je iets doet’ wil de overheid omstanders in actie laten komen.

Credits

Bureau: Publicis Groupe

Strategy Director: Tom Peeters

Doelstelling

Familieleden, buren, vrienden en omstanders die huiselijk geweld vermoeden tot actie aanzetten.

Uitwerking

De nieuwe campagne tegen huiselijk geweld stelt de persoon centraal die vermoedens heeft en daarmee worstelt. Want hoe moet je reageren op je gevoel, waar kun je terecht? De website ikvermoedhuiselijkgeweld.nl is het centrale punt voor informatie en contact met overheidsinstanties die hierbij kunnen helpen. Dat is de centrale boodschap van de campagne.

Oordeel

Het voelt ongemakkelijk om deze commercial te bekijken en ik verwacht dat dit precies de bedoeling is. Het gevoel dat er iets niet goed zit, dat je wel wilt helpen, maar ook niet onbeschoft iemand de les wilt lezen: het zit er allemaal in.

“Ja, je kunt wat doen met je zorgen”

De cast (superschattig jochie met knuffel en felle moeder in felrode jurk) geven de essentie van het verhaal heel kort en bondig weer. De muziek en de innerlijke monoloog van de hoofdpersoon (de zus die toekijkt) doet de rest. Inclusief haar letterlijke vraag ‘Ik moet wat doen, maar hoe?’, want daar draait het allemaal om.

Tot slot neemt de voice-over het over door antwoord te geven op de vraag. Ja, je kunt wat doen met je zorgen. De website ikvermoedhuiselijkgeweld.nl biedt informatie waarmee je het gesprek aan kunt gaan. Slim dat de lange url visueel in delen wordt opgebouwd. Mooi ook dat de hoofdpersoon klikt op ‘Kom in actie’ op de site. Zo zit er een hoopvol einde aan de commercial.

Overigens is het natuurlijk wel de vraag of deze uitbarsting al als huiselijk geweld gezien moet worden. Ik vermoed dat we daarom de hoofdpersoon horen verzuchten dat haar zus nu eenmaal agressief is. Dus dat het niet alleen dit ene voorval is. Maar goed, daar staat vast ook het een en ander over op de site.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Gaby

    De vraag is eigenlijk, wat is eigenlijk huiselijk geweld, is dat verwaarlozing, is dat agressie? Wat is het? Ik heb namelijk in mijn nabije omgeving gezien dat er ouders de dupe werden van valse meldingen en die dan helemaal gescreend worden. Dat is ook niet goed voor het kind en zijn omgeving. Terwijl er ook gevallen zijn van alcoholisme of drugs gebruik, die dat niet hebben. Of mensen die onder begeleiding zijn van een hulpverlener die afwijkend gedrag vertonen naar hun kinderen.

    Echter vind ik de commercial misleidend, want als je naar het meldpunt belt voor je eigen familie dan gaan ze je nog in twijfel trekken of je het wel moet doen, omdat het familie is. Wat trouwens ook vaak bij de politie gebeurd.

    En daarbij is het daadwerkelijk mishandeling als een moeder uitgeput is wellicht last heeft van een depressie of burn-out en ze een keer de onmacht de baas laat zijn. Ik vind het moeilijk om het te beoordelen, maar wat ik wel zie is een jeugd met minder respect voor de samenleving. We spreken hier over een rubbertegeltjes generatie. Kinderen die overal tegen beschermd worden en zelf van alles kunnen uitvreten zonder ernstige gevolgen. Vroeger als je wat flikte in de klas, dan kreeg je thuis ook een draai om je oren. Nu moeten docenten oppassen dat ze geen boze ouders op school krijgen. Waar gaat de grens liggen? Zou het niet de weerbaarheid van de jonkies af laten nemen? Waardoor ze sneller emotioneel raken of zelfs verstrikt in hun emotie?


    20 februari 2019 om 19:15
    Tim

    Ik kan het niet meer eens zijn met hoe Gaby het verwoord. Zelf toen ik de eerste keer deze commercial zag, zat ik volledig in het verhaal. Ik vond het erg voor dit jongetje dat hem dit overkwam. Teglijkertijd vroeg ik me af wat heeft die moeder hiervoor meegemaakt? Misschien heeft die vrouw zojuist wel wat vreselijks meegemaakt en is ze compleet van slag. De afdronk van vermoedelijk huiselijk geweld toen de voice over het overnam vond ik wel heel erg kort door de bocht. Het doet voor mij geen recht aan de definitie van huiselijk geweld. Ik zie daar andere dingen voor aan; zoals hierboven ook beschreven staan. Het draagt naar mijn inziens ook niet bij dat ik hierdoor iets vermoed bij een ander. Iemand zal maar hierdoor beschuldigd ervan worden, omdat de manier waarop de moeder/vader zijn/haar kind aanspreekt iemand anders niet aanstaat. Terwijl er helemaal geen sprake hoeft te zijn van huiselijk geweld. Dan zit je gebakken als ouders, kun je inderdaad die hele screening door. Vreselijk!

    Daarbij de terechte vraag van Gaby; Wat is definitie van huiselijk geweld? Daar zullen ongetwijfeld verschillende inzichten over bestaan.

    Overall draagt deze commercial voor mij niet bij aan dit lastige onderwerp bespreekbaar maken. Het geeft voor mij eerder een gevoel van ruimte om meer onrust te zaaien. Waardoor mensen misschien wel onterecht een stempel krijgen. Wat mij betreft hadden ze hier beter over mogen nadenken. Het is lastig onderwerp, maar deze uitvoering draagt niet bij aan de oplossing, vind ik.


    21 februari 2019 om 11:53
    E.R.Habold

    Wegkijken is bijna net zo erg.

    Waarom gaat die vrouw niet bij het jongetje zitten?

    Hij staat volkomen alleen !


    24 februari 2019 om 20:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!