ReclameReview: KFC U later

30 januari 2019, 14:00

Hoe verover je een plekje in het collectieve onderbewustzijn van je doelgroep? Nou, bijvoorbeeld door een catchy slogan te introduceren en die consequent te gebruiken! KFC komt daarom nu met hun nieuwe slogan ‘KFC U later’.

Credits

Bureau: Ogilvy & Social.Lab Amsterdam

Mediabureau: Zigt

Regisseur: Bart Timmer

Productie: Czar

Muziek: Massive Music

Sounddesign: Soundcircus

Postproductie: Storm

Fotografie: Chuck Studios

Verantwoordelijk bij KFC: Alexandra Huizer, Marije Wustman, Marinho Bouwland

Doelstelling

De naamsbekendheid van KFC verhogen via de slogan ‘KFC U later’.

Uitwerking

De nieuwe slogan ‘KFC U later’ wordt neergezet als het startsein om te stoppen met wat je aan het doen bent en naar KFC te rennen voor een heerlijke deal. In deze eerste commercial zien we bijvoorbeeld twee vrouwen die hetzelfde kledingstuk willen. Door de aandacht te vestigen op de ‘superlekkere nieuwe friet’ van KFC, lokt de ene vrouw de andere weg van het jurkje. De andere vrouw rent weg met als afscheid ‘KFC U Later’, waarna ze in de KFC geniet van haar frietje.

KFC rolt de campagne uit op radio en televisie, Instagram, Facebook, Snapchat en outdoorreclame. De nieuwe slogan is voortaan ook te vinden in de restaurants, bijvoorbeeld op de kassabon en bij de drive-through.

Oordeel

De eerste keer dat ik deze commercial zag, stond het geluid van de televisie uit. Uiteraard had ik toen ook niet mijn volle aandacht erbij. Dan kijk je toch echt wel vreemd op van twee dames die vechten om het laatste jurkje met ineens een overgang naar KFC. Dan komt de boodschap echt niet over. Gelukkig is die boodschap met geluid een stuk duidelijker. Al zal het vooral een kwestie van lange adem zijn, voordat de slogan ingeburgerd is (pun intended).

“Door ‘KFC U later’ in het collectieve onderbewustzijn te verankeren, zullen liefhebbers toch eerder naar KFC gaan”

Zelf ben ik wel liefhebber van wat fastfood op zijn tijd. Maar mijn ‘bewuste ik’ denkt niet dat ik nu vaker naar de KFC zal gaan. En dat is nu net de crux: KFC zet in op het onderbewuste. Door de nieuwe slogan ‘KFC U later’ in het collectieve onderbewustzijn te verankeren, zullen liefhebbers zoals ik, toch eerder bij KFC gaan eten. Of we het nu bewust willen of niet. En voor de mensen die wél rationeel willen kiezen voor KFC, is er natuurlijk de kortingsactie die gecommuniceerd wordt.

Respect overigens voor de ‘zachte schaarste’ die op het einde wordt toegepast. ‘Dit aanbod is niet eeuwig geldig’, staat eronder. Maar hoe lang dan wel? We weten het niet. Dus wordt ons schaarste-alarm geactiveerd en voelen we de drang om toch binnenkort maar te gaan profiteren van de deal bij KFC. Zonder dat het schreeuwerig of opdringerig moet worden gecommuniceerd. Dat vind ik mooi gedaan.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Edward

    Als ze er nou voor zorgen dat ‘KFC U later’ een beetje een dingetje wordt (radio-reclame), dan kan het effect hebben. Wel leuk gevonden.


    30 januari 2019 om 15:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!