ReclameReview: op de rem met ‘commercial brake’ van Kia

30 mei 2018, 13:00

Vind je die commercials ook zo irritant, tijdens het uitgesteld kijken van een serie of film, omdat het moeilijk is om op het juiste moment weer op play te drukken? Kia snapt je. In deze commercial, speciaal voor doorspoelers, zie je precies wanneer je film of serie weer begint.

Credits

Bureau: Mortierbrigade

De doelstelling

Doorspoelers helpen en zo likeability en een hogere merkbekendheid creëren voor Kia.

De uitwerking

Uitgesteld kijken betekent dat je de commercials kunt doorspoelen. Maar het is wel irritant als je niet op tijd weer op play drukt, want dan mis je een stuk en moet je weer terugspoelen. Kia komt doorspoelers tegemoet met deze letterlijke commercial brake, die altijd als laatste in het commercialblok staat geprogrammeerd. Als je hem op normale snelheid kijkt, zie je een gewone commercial over het automatische noodremsysteem van de Kia Niro. Spoel je door, dan zie je over hoeveel seconden je film of serie begint.

Het oordeel

Geniaal, ik kan het niet anders omschrijven. Dit is nu precies hoe het moet: niet zeuren als adverteerder dat mensen je commercial doorspoelen, maar er iets creatiefs mee doen. Doe maar moeite voor de aandacht van je doelgroep. Nou, dat is Kia zeker wel gelukt!

“Best knap om in deze tijden van uitgesteld kijken als adverteerder nog wat aan je likeability te kunnen doen”

Ook al heb je een hekel aan commercials, als kijker kun je gewoon geen hekel hebben aan deze ‘commercial brake’ van Kia. Deze actie, en dus het merk, wordt meteen een stuk sympathieker. Best knap om in deze tijden van uitgesteld kijken en doorgespoelde reclames nog wat aan je likeability te kunnen doen.

Vanuit communicatie-oogpunt klopt de commercial ook helemaal. Het idee van de commercial brake past perfect bij het automatische noodremsysteem waar de commercial eigenlijk over gaat, als je het op normale snelheid bekijkt. Het is dus geen geforceerd grapje. Het klopt. En het maakt ook nog de pay-off van Kia helemaal waar: ‘The Power to Surprise.’ Vandaar mijn oordeel: geniaal!

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!