ReclameReview: Kieskeurig.nl

29 juli 2015, 09:30

We hechten met zijn allen veel waarde aan online reviews. Bijvoorbeeld als we nieuwe elektronica willen aanschaffen. Kieskeurig.nl speelt hierop in met hun nieuwe campagne.

Credits

Bureau: Being There

Creatie: Thomas Reinhold, Lionell Schuring, Pieter Scheltema

Strategie: Bas Velthuis

Account: Olivier Koning, Marieke Foppen, Anita La Fors

RTV Producer: Eric Smit

Productiemaatschappij: DAVID & MIMOUN

Regie/motion design: David de Winter

Producer: Mimoun Bouchammir

Geluidsstudio: Soundcircus, Kees Kroot

Voice-over: Arjan Ederveen

Verantwoordelijk bij de klant: Janneke ten Dam, Leonie Ruhe

De doelstelling

Het merk Kieskeurig.nl verder versterken en nog meer consumenten te helpen bij een (online) aankoop.

De uitwerking

Kieskeurig.nl is er ‘voor en door consumenten’ en daarom maakt het bedrijf naar eigen zeggen in de nieuwe marketingcampagne gebruik van user generated video’s over producten. De commercials worden aangevuld met korte spotjes waarin specifieke thema’s, zoals vakantie en feestdagen, worden belicht, zodat Kieskeurig.nl het hele jaar zichtbaar en relevant is. Zo worden de USP’s benadrukt waarmee Kieskeurig.nl zich onderscheidt van concurrenten. Denk aan betrouwbare reviews en gecontroleerde webshops. Want Kieskeurig.nl biedt je immers de meeste zekerheid voor je beste koop.

Het oordeel

Wat de voice-over (hoera voor Arjan Ederveen!) zegt, klopt helemaal: door de vele reviews op Kieskeurig.nl voel je jezelf zekerder bij de aankoop van een product. En de vaak knullige usernames van de reviewers maken het ook nog eens geloofwaardiger.

Maar de eerste video, die met de krultang, kende ik al. Deze Amerikaanse dame ging een tijdje geleden heel internet over met haar #fail. Dit is dus niet ellebel23. En daar gaat de geloofwaardigheid van deze campagne.

Als het echt video’s waren geweest van Nederlandse consumenten die iets grappigs beleefden met een product dat te vinden is op Kieskeurig.nl, was dit een erg geslaagd concept geweest. Misschien zitten er ook wel echte video’s bij, maar door de krultangvideo geloof ik nu de rest ook niet meer. En dat lijkt me toch niet de bedoeling als ‘betrouwbare reviews’ een belangrijke USP zijn.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

2 Reacties

    Alice Kaal

    De reclamespotjes vind ik prachtig! De video’s beschouw ik als ondersteunend aan de reviews; als voorbeeld dat meer mensen deze akkefietjes kunnen meemaken door de producten. Er is goed ingespeeld op humor en trends. Juist omdat dit bekende viral video’s zijn, vind ik het een leuke campagne! 🙂


    30 juli 2015 om 06:44
    ERIC FLAMEN

    ik kocht een ALECTO thermometer voor in huis met een draadloze buitenvoeler. ik moest via REVIEWS mijn mening bekend maken, maar ik geraak er niet via KIESKEUR.nl. gelieve mij te helpen om dat te vinden en zo een jaar langer garantie te bekomen.

    bedankt bij voorbaat voor uw advies.

    eric flamen


    21 november 2015 om 14:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!