ReclameReview: Kruidvat wil graag grappig gevonden worden

3 maart 2021, 14:00

Lies is haar naam en ze staat volgens het merk voor alle Nederlanders met een druk leven. In deze nieuwe commercial is ze zéker druk met van alles en nog wat, geholpen door de aangenaam geprijsde producten van Kruidvat.

Credits

Reclamebureau: DDB Unlimited & Eigen Fabrikaat

Productiehuis: Annomann

Post-productie: Crabsalad

Mediabureaus: Initiative Media & Greenhouse Group

Muziek: MassiveMusic

Geluid: Earforce

Doelstelling

Kruidvat nog sterker positioneren als voordeeldrogist die health en beauty toegankelijk maakt.

Uitwerking

Uit het persbericht: “Iedereen verdient het om zich mooi, goed en gezond te voelen. Deze boodschap draagt Kruidvat uit in een nieuwe landelijke campagne.Terwijl in het verleden vooral werd benadrukt dát Kruidvat voordelig is, wordt nu ook duidelijk waaróm.

Brenda Smith, directeur Marketing van Kruidvat: “In onze nieuwe campagne wordt onze missie nog krachtiger en nadrukkelijker voor het voetlicht gebracht. Juist in een tijd waarin de behoefte aan optimisme en toegankelijkheid erg groot is, is het extra belangrijk dat iedereen zich mooi, gezond en goed voelt.”

In de nieuwe tv-commercial maken kijkers kennis met Lies. Een ‘single moeder’ die symbool staat voor alle Nederlanders met een druk leven.

Esther Pas, Managing Director van DDB Unlimited: “Met Lies als gezicht van onze campagne bouwen we aan herkenbaarheid, maar zijn we tegelijkertijd ook onderscheidend. Want tussen alle traditionele reclamegezinnen die Nederland al rijk is, is een single moeder hier een verfrissende afwisseling. Lies staat symbool voor iedereen in Nederland die een druk en hectisch leven heeft.”

Oordeel

Het is duidelijk: Kruidvat wil graag grappig gevonden worden met deze commercial. Dan ligt het er natuurlijk maar net aan of je de humor grappig vindt als kijker. De commercial moet het hebben van herkenbaarheid en op momenten van plaatsvervangende schaamte. Houd je daarvan? Dan moet je vast en zeker ook lachen om deze nieuwe campagne met Lies in de hoofdrol.

Ik heb alleen wel sterk het gevoel dat ‘leuk gevonden worden’ een stuk belangrijker is dan het duidelijk overbrengen van het productaanbod en de propositie van Kruidvat. Tussen het liegen over haar leeftijd en opgeruimde persoonlijkheid door moet Lies nog snel even haar huis opruimen en haar haar kleuren. Lang leve Kruidvat! Dat is zo’n beetje het verhaal in het kort.

Op het einde dacht ik trouwens eerst dat haar date zijn kinderen had meegenomen. Of dat haar ex eigenlijk de date was, omdat die ook gelogen had op zijn datingprofiel. Er waren dus genoeg plottwists mogelijk, maar het bleek te gaan om haar eigen kinderen die roet in het eten gooien voor de date.

In dat hele verhaal zie ik nergens een rol weggelegd voor Kruidvat

In dat hele verhaal zie ik nergens een rol weggelegd voor Kruidvat en het is ook niet zo dat het merk in de rest van de commercial zo prominent naar voren komt. Ik ben dan ook benieuwd naar de vervolgcommercials en de manier waarop dit in elkaar gaat passen.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Tom

    Zelf ben ik van mening dat de reclame wel duidelijk maakt dat kruidvat een voordelig en allround assortiment heeft. Juist fijn (en bevrijdend) dat dit eens op een grappige manier wordt uitgebeeld.


    3 maart 2021 om 19:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!