ReclameReview: Powerade

22 mei 2014, 11:00

Zo'n drie weken voor het begin van het WK kunnen we niet meer om de voetbalcommercials heen. Adverteerders doen hun best om zo voetballerig mogelijk over te komen, de officiële sponsors van het WK voorop. Powerade is er daar één van. Zij richten zich op de boodschap “There's power in every game“.

Credits

Bureau: Wieden+Kennedy Amsterdam

Productie: Caviar Los Angeles

De doelstelling

Communiceren dat Powerade elke voetballer belangrijk vindt.

De uitwerking

Of het nu gaat om superster Andres Iniesta, de pleinvoetballers van Rio of de eenbenige voetballer Nico Calabria, ze doen er allemaal toe voor Powerade. Daarom lopen hun wedstrijden door elkaar in deze commercial. Omdat ze stuk voor stuk helemaal opgaan in hun spel. There's power in every game.

Het oordeel

Mooie boodschap natuurlijk, dat iedere voetballer ertoe doet. Maar ook wel erg politiek correct. De boodschap van de commercial klopt helemaal hoor, want iedereen die voetbalt weet dat tijdens een wedstrijd alleen jouw wedstrijd belangrijk is.

Toch mis ik iets in deze commercial. Bijvoorbeeld het bewijs dat Powerade ook niet-profs belangrijk vindt. Sponsoren zij bijvoorbeeld straatarme kinderteams? Geven ze gratis flessen Powerade aan amateurteams? Na het zien van deze commercial weet ik alleen dat ze heel veel geld besteden aan sponsoring en reclame. Waaruit blijkt dat alle voetballers die we hier in beeld zien zich gesteund weten door Powerade?

Het enige waaruit de passie van Powerade voor het voetbal blijkt is uit de voice-over. Maar ja, iedereen kan wel dingen zeggen zonder ze te bewijzen. En dan die hashtag #powerthrough aan het eind. In Amerika gebruikt het merk die al sinds de Olympische Spelen van 2012, maar een snelle search op Twitter laat zien dat het vooral wordt gebruikt als algemeen statement en niet gerelateerd aan het merk. Tja, waarom zou je ook?

Ik wil niet te negatief doen, want het beeld, het geluid en de tekst zijn mooi. De vraag die bij mij echter overblijft na het herhaaldelijk kijken is: wat moet ik hier nu mee? Uiteraard werkt zo'n commercial prima voor branding. Misschien had daarvoor het merk nog iets duidelijker aanwezig kunnen zijn tussendoor. Nu moet je een volle minuut kijken tot je de afzender ziet. Daarmee verwacht je best veel van je doelgroep.

(P.S. Ik weet dat Powerade niet verkrijgbaar is in Nederland, maar het leek me leuk om eens een internationale commercial te bespreken.)

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

1 Reactie

    Keydrick

    Hey hey hey, take a gaednr at what’ you’ve done


    8 juli 2015 om 09:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!