ReclameReview: Radio 10 biedt je Freedoooom

21 april 2021, 13:00

Volgens Radio 10 staat het getal 10 centraal in het leven van de luisteraar. Dus heeft het radiostation daar maar een commercial van gemaakt, waarbij George Michael je toezingt over vrijheid.

Uit het persbericht: In de nieuwe merkcampagne van Radio 10, ontwikkeld samen met Talpa Networks in-house agency het Bureau, laat het station zien dat de ’10’ centraal staat in het leven van de luisteraar. De ‘1’ uit het logo vormt samen met alledaagse momenten en ronde voorwerpen de herkenbare ‘10’. In de nieuwe tv-commercial zien we de ‘10’ ontstaan in de ochtend, op de werkplek, een zonnig terras en op de pier van Scheveningen. In de online, print en outdoor uitingen staan de dj’s van Radio 10 centraal, waarbij zij het getal vormen met een herkenbaar voorwerp. Zo vormt Gerard Ekdom het 10-icoon met een wekker. Tegelijk met de introductie van de nieuwe campagne wordt een vernieuwende en verfrissende huisstijl van het radiostation gelanceerd.

Credits

Opdrachtgever Radio 10: Caroline Will (Brand Director), Roland Snoeijer (Radio Director), Rein Hendriks (Brand & Strategy Lead)

Creatief directeur: Wouter van der Pauw

Creative: Stefan Da Costa Gomez

Strategy director: Rose Zandvliet

Executive producer: Jenny Bakker

Creative producer: Fabian Muller & Wibout Warnaar

Design: Davidson Lopes, Stefan Da Costa Gomez, Tessa van den Brink

Regie: Daan Groot

Productie: Holy Fools, Collin Maas, Tom Raeymaekers, Annemieke Boschma

DoP: Michel Rosendaal

Edit: Johannes de Jong , Ton Habraken

Audio: Philip Klees

Animatie: Menno Wisselink

Fotografie: Jaap Vliegenthart, Remko Modderkolk

Doelstelling

Meer mensen naar Radio 10 laten luisteren.

Uitwerking

Uit het persbericht: Radio 10 draait iconische platen die iedereen kent, de grootste hits van de afgelopen decennia. Met die iconische hits is Radio 10 uitgegroeid tot een zender die de hele dag door met je meebeweegt. Dat zien we nu terug in de campagne waarin Radio 10 het eigen icoon in de spotlight zet. Caroline Will, Brand Director Radio: “We willen Radio 10 met deze nieuwe campagne in zijn volle kracht laten zien. Of je er nu mee opstaat, tijdens het werk of onderweg, de nieuwe campagne laat zien dat wij als zender perfect in het dagelijkse leven van de luisteraar passen. Het positieve imago willen wij daarmee verder versterken.”

In de eerste tv-commercial reizen we in vogelvlucht langs verschillende plekken waar Radio 10 aan staat. Van een kind dat door moeder naar school gebracht wordt, een uitbater die zijn terras klaarmaakt voor de dag (dat het weer mag), een groep vrienden in een bootje en schoonmakers op een steiger. Elke scene eindigt met het 10-icoon. Ook in de outdoorposters staat het icoon samen met de Radio 10-dj’s centraal. Wouter van der Pauw, creatief directeur bij het Bureau van Talpa Network: “Door de branding van Radio 10 op een natuurlijke manier in de campagne te verwerken, hebben we de emotie die zo belangrijk is voor een radiozender weten te behouden. Als intern bureau hebben we de volledige vrijheid gekregen om te kijken hoe we dit het beste konden doen.”

Oordeel

Het is een merkcampagne en dat moet ik mezelf echt voor blijven houden terwijl ik naar deze commercial kijk. Want hij zegt wel erg weinig namelijk. Alleen dat de grootste hits aller tijden op Radio 10 worden gedraaid. Maar het getal 10 komt natuurlijk wel in de hele commercial steeds terug en dat is een goede manier van branding. Ik kan me dan ook wel voorstellen dat het qua awareness zal werken. En daarna moet dan de stap naar gedrag volgen.

Blijft toch een beetje gek, een tv-commercial die je aanspoort om radio te gaan luisteren. Dan moet je dus deze commercial zo vaak hebben gezien (en/of zo leuk vinden) dat je de volgende keer dat je de mogelijkheid hebt om radio te luisteren (bijvoorbeeld in de auto of op het werk) naar Radio 10 gaat zoeken. Dat zijn nogal wat drempels onderweg, lijkt me. En dan moet er ook maar net een iconische hit op de zender worden gedraaid waar je blij van wordt.

Deze commercial draait gewoon om het goede gevoel overbrengen aan de doelgroep en daar helpt ‘Freedom’ van George Michael wel bij. De positieve vibe uit het nummer correspondeert met de beelden en kan zomaar zorgen voor nieuwe luisteraars, die uit zichzelf alle al eerder genoemde drempels nemen. Hup radio op tv!

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!