ReclameReview: Stichting Melanoom

3 april 2013, 13:04

In een emotionele campagnevideo met ex-patiënten en nabestaanden vraagt Stichting Melanoom om aandacht voor kwaadaardig melanoom. Thema van de video is “Beste 16-jarige ik”.

Credits:

Creatie: Stichting Melanoom, &Samhoud

Online: Icemedia

De doelstelling:

Aandacht voor kwaadaardig melanoom en bewustzijn creëren over gevaar van de zon.

De uitwerking:

Stichting Melanoom heeft een nieuwe Campagne, genaamd Bescherm Jezelf. Icemedia heeft een concept ontwikkeld om de doelgroep te activeren en meer bewustzijn te creëren. Een Facebook-applicatie waar de campagnevideo “Beste 16-jarige ik” wordt getoond en men een beschermpakket kan aanvragen.

Het oordeel:

Deze video is een echte tranentrekker. Begrijpelijk, want melanoom is een vreselijke ziekte en vooral de nabestaanden in de video vinden het moeilijk om erover te praten zonder aan hun overleden familie te denken. Aan de andere kant zijn die emotionele momenten natuurlijk ook bewust in de video gelaten. Want dat raakt een snaar bij kijkers, waardoor ze de video eerder delen. Blijkbaar werkt dat goed, want de video is binnen twee weken al ruim 225.000 keer bekeken. Hopelijk werkt deze campagne beter dan dat je moeder zegt dat je jezelf moet insmeren voor je in de zon gaat liggen, want zulke dingen gaan vaak het ene oor in en het andere oor uit zonder dat je er iets mee doet. Deze video maakt tenminste indruk. Echte emoties van echte ex-patiënten en nabestaanden. En een dokter in een witte jas met een Duits accent (sorry, ik moest het stereotype even benadrukken) die feiten geeft over de gevaren van sterk verbranden. Als de ex-patiënten dit hadden geweten toen ze 16 waren, hadden ze misschien wel nooit melanoom gehad. Daarom vind ik het uitgangspunt van de campagne mooi: “Beste 16-jarige ik”.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Jesse Seppenwoolde

    Ik ben opzoek naar het nummer achter de commercial van #StichtingMelanoom #TheCreamTeam.

    Iemand die het weet?


    13 juni 2014 om 08:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!