ReclameReview: Stichting tegen Kanker

9 maart 2016, 12:00

In België is de Stichting tegen Kanker bezig met de promotie van het bevolkingsonderzoek tegen darmkanker. Om mensen hieraan te herinneren is er een speciale praline ontwikkeld die gratis verstuurd kan worden via de website.

Credits

Bureau: Happiness Brussels

Creatie: Sebastien Stevens, Mathieu Cardon, Maxime Gervasi, Mathieu Chollet

Art Direction/Graphic design: Anna Touvron

Creatief Directeur: Philippe Fass

Executive Creative Management: Karen Corrigan

Chief Creative Officer: Geoffrey Hantson

Chief Innovation Officer: Kris Hoet

Producer: Sophie Gunsbourg/Pascal Delfosse

Head of art: Lennert Vedts

Fotografie: Christophe Gilbert

Group Account Director: Pascal Kemajou/Nathalie Marchand

Projectmanager: Margaux Doucet

Chocolatier: Laurent Gerbaud

Videoproductie: Simon Schuurman/Andreas Hasle

De doelstelling

Mensen gratis Sweet Reminder-pralines laten versturen en zo anderen te herinneren aan het bevolkingsonderzoek naar darmkanker.

De uitwerking

Laurent Gerbaud heeft de Sweet Reminder-praline exclusief voor de Stichting tegen Kanker ontworpen. Een heerlijke zwarte chocolade van 70 procent cacao, gevuld met een ganache van pruimen. Zo kan je je naasten die ouder zijn dan 56, op een zoete manier eraan herinneren deel te nemen aan het bevolkingsonderzoek naar darmkanker.

Het oordeel

Super bedacht, die praline. Chocolade is natuurlijk helemaal Belgisch, wat perfect past bij deze Belgische stichting die een landelijk bevolkingsonderzoek naar darmkanker uitvoert. Visueel is de associatie natuurlijk ook heel goed, door de uiterlijke overeenkomsten van chocolade en poep. En tot slot zit er pruimenvulling in, waardoor je vanzelf aandrang krijgt en aan het onderzoek wordt herinnerd. Allemaal goed dus.

Andere positieve punten aan deze commercial zijn voor mij de pay-off ‘De praline die een leven kan redden’ en de autoriteit (ditmaal een dokter zonder witte jas) die haar steun uitspreekt voor de actie, al doet het wel wat kunstmatig aan.

Maar ik heb ook wat kanttekeningen bij de manier waarop dit gecommuniceerd wordt. Het zal wel heel Nederlands gedacht zijn van me, maar waarom wordt er niet één keer gezegd dat je gratis twee pralines mag versturen naar mensen die je lief zijn? Ik zie pas op de site dat het gratis is. En waarom is er geen echte call-to-action gebruikt, zoals ‘Ga naar de website en verstuur een praline’?

Verder wordt totaal niet uitgelegd hoe het onderzoek werkt. Ik snap dat het misschien onsmakelijk is, maar als het de bedoeling is dat mensen hun ontlasting laten testen, dan zou je dit toch graag willen communiceren. Of weten mensen dit allemaal al en is deze campagne slechts een reminder?

Het uitgangspunt van de campagne en de uitwerking van de praline vind ik perfect, maar op communicatieniveau komt het volgens mij minder goed over dan had gekund. Of kijk ik nu te Nederlands naar een Belgische campagne?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!