ReclameReview: Triodos Bank ‘Wat wil je veranderen?’

5 december 2012, 14:59

Zoals ook in eerdere commercials het geval was, roept Triodos Bank op tot duurzaamheid en verandering in de (financiële) wereld. In dit geval wordt dat heel letterlijk genomen. Als kijker krijg je de vraag gesteld 'Wat wil je veranderen?' Op de actiesite kun je jouw wensen plaatsen, waarna medewerkers van Triodos Bank vertellen hoe je de wereld kunt veranderen door te beleggen op de manier die jij wenst.

Credits:

Bureau: Dawn

De doelstelling:

Mensen activeren om duurzaam te beleggen bij Triodos Bank

De uitwerking:

De campagne is een oproep aan alle Nederlanders om te laten weten wat zij zouden willen veranderen. Iedereen kan zijn of haar antwoord kenbaar maken op een speciaal daartoe ingerichte website: www.watwiljeveranderen.nl. De oproep zal de komende weken op radio en in bioscopen door heel Nederland worden herhaald.

Het oordeel:

De grootste twist in de commercial is denk ik ook de grootste drempel voor veel mensen: dat je moet gaan beleggen om de wereld beter te maken. Beleggen is namelijk eng en onzeker (als je het van de 'dark side' bekijkt dan). Daarom is deze commercial juist het tegenovergestelde. Hij is optimistisch en vol goede moed. Je wordt aangespoord om een verandering teweeg te brengen. Wie wil dat nu niet? Het probleem is alleen dat je jouw geld daarvoor moet inzetten. Put your money where your mouth is, zeg maar. En daar wringt de schoen, denk ik. Zou Nederland klaar zijn om weer een bank te vertrouwen? Dat is immers de onderliggende gedachte: geef je geld gerust in handen van Triodos Bank, want die doen er iets duurzaams mee, precies zoals jij dat wilt. De grote vraag is nu of mensen genoeg geloof hebben in de aanpak van Triodos Bank om door te zetten. De communicatieboodschap klopt wel, daar zal het niet aan liggen. Er wordt betrokkenheid gecreëerd en op duurzaamheid ingezet. Nu maar afwachten.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!