ReclameReview: Fonds Gehandicaptensport hoopt op veel Powertiks

7 april 2021, 13:00

Van PowerTalk naar PowerTik

Voor het tweede achtereenvolgende jaar staat Fonds Gehandicaptensport voor een geweldige uitdaging. Langs de deuren gaan om te collecteren zit er voor de meeste collectanten niet in. Mede daardoor wordt niet één week, maar de hele maand april campagne gevoerd. Niet langs de deur, vooral online.

Credits

Creatie: Fonds Gehandicaptensport in samenwerking met dentsu

Strategie: Jan Knaap, Monica van Harn, Michael Nederlof

Concept: Markus Ravenhorst, Maarten Reynen

Copy: Bregje van Grinsven, Thijs van den End

Art: studio dentsuAchtung, PPPI Vormevents, Touch Creative

Videocontent: Glenn Cornelisse

Producer: Bregje van Grinsven

Fotograaf: David Stegenga

Geluid: Voicebooking

Account & productie: Daniëlla Coronel

Mediabureau: dentsu

Doelstelling

Mensen geld laten doneren tijdens de collectemaand.

Uitwerking

Het activerend thema dit jaar is: van PowerTalk naar PowerTik, zo is in het persbericht te lezen. “Vijf sporters van Fonds Gehandicaptensport delen in de campagne wat sport voor hen persoonlijk betekent en heeft gebracht. Niet stilstaan bij wat je niet kunt, maar focussen op wat je wel kunt.

“Dit heeft geleid tot vijf PowerTalks, vijf positieve verhalen en straks hopelijk vele, mooie PowerTik(kie)s. De sporters uit deze campagne – Fleur, Jetze, Dave, Bilal en Thijs – maken zich sterk voor al hun collega-sporters met een handicap. Veel van deze sporters kunnen niet op eigen kracht sporten, zijn door alle beperkingen nog meer afhankelijk van anderen, kunnen niet zonder support. In de collectecampagne wordt een nieuw logo van Fonds Gehandicaptensport gebruikt; een logo dat een en al positiviteit en plezier uitstraalt.”

Jan Knaap, Manager Partnerships: “’PowerTalk/PowerTik’ wordt onze eerste mobile-first-not-mobile-only campagne. Wij zijn hierbij begeleid door het communicatiebureau dentsu dat ons als goed doel heeft geadopteerd.”

Oordeel

De focus op wat je wél kan in plaats van wat je niet kan, vind ik heel goed. Dat wordt namelijk ook gewoon bewezen in de PowerTalks: er is van alles mogelijk, ook als je een handicap hebt. Die boodschap komt goed over in de teaservideo, vind ik. Het verhaal is daarbij ook goed opgebouwd: eerst de negatieve benadering, dan de positieve benadering en de call-to-action.

Deze commercial doet meer dan alleen vragen om donaties

Doordat er vooral (relatief) bekende sporters met een handicap zijn ingezet, doet deze commercial meer dan alleen vragen om donaties. Hij geeft ook hoop voor mensen met een handicap die misschien net dat laatste zetje nodig hadden om te gaan sporten, waardoor ze vervolgens weer meer kracht en zelfvertrouwen kunnen opbouwen.

Kan de commercial mooier en flitsender? Tuurlijk. Maar dan wordt hij ook meteen veel minder authentiek. Dat is nu juist de kracht. Daardoor komt de boodschap nu goed over. Ik hoop dat het Fonds Gehandicaptensport veel Powertikkies ophaalt met deze campagne. Het is ze gegund!

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!