ReclameReview: Yacht wil breken met conventies

Onder de noemer ‘Carrière maken door te breken met conventies’ belooft Yacht uitdagende opdrachten waar professionals grenzen kunnen verleggen.

6 juli 2022, 14:53 2777 x gelezen

Bij Yacht geloven ze namelijk dat professionals hun carrière kunnen versnellen wanneer zij uit hun comfortzone durven te stappen.

Credits

Bureau: Roorda Reclamebureau
Strategie, creatie & account: Paul Sijtsma, Joeri Jansen, Barry Bol, Joris Bellemakers, Judit de Graaff, Lisanne Wintgens
Productiemaatschappij: Bruut
Regisseur: Daan de Groot
Mediabureau: Wavemaker
Verantwoordelijk bij Yacht: Simone Roos, brand experience marketeer

Doelstelling

Professionals uitdagen gewoonten te doorbreken om verder te komen in hun carrière.

Uitwerking

Uit het persbericht: Rick van der Westen, Directeur Brand Experience en Marketing & Communicatie van Yacht: “We stimuleren professionals het maximale uit zichzelf te halen, maar verlangen dat ook van onszelf. Zo kijken we verder dan de volgende stap in iemands carrière. We zetten een stip op de horizon en bepalen samen met professionals de weg om daar te komen. Persoonlijke ontwikkeling en het verbreden van vakinhoudelijke kennis staan daarbij centraal. Het is geen gewoonte in de branche dat iedere professional toegang heeft tot persoonlijke begeleiding en een ruim aanbod aan trainingen en opleidingen. Bij ons wel en die investering doen we bewust. Yacht is al meer dan 20 jaar een toonaangevend detacheringsbureau voor hoogopgeleide professionals. We weten wat nodig is om professionals en opdrachtgevers naar een hoger niveau te tillen.”

Professionals worden op een aantal manieren gestimuleerd dingen anders te doen en zichzelf uit te dagen. Zo is er de persoonlijke coach die meekijkt naar waar medewerkers nu staan. Die fungeert als sparringpartner. In opdrachten, maar ook op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Zoals het versterken van vaardigheden en persoonlijk leiderschap. Het uitgebreide aanbod van de Yacht Academy geeft toegang tot trainingen, intervisie en opleidingen. Nog meer inspiratie vinden professionals via het kennisnetwerk, bijeenkomsten en workshops. Zo helpen zij elkaar vooruit. Door het delen van vakinhoudelijke kennis en het stellen van vragen aan (mede)experts.

De campagne bouwt voort op de merkstrategie die Yacht vorig jaar lanceerde met de pay-off ‘Pushing Horizons’. Het doel is de merkbekendheid onder ambitieuze HBO+ professionals in de leeftijdscategorie 27 tot 39 jaar te versterken en om duidelijk te maken wat de rol van Yacht is in het leven van professionals. Joeri Jansen, Creative Director van Roorda Reclamebureau : “Het verleggen van grenzen belooft Yacht niet alleen, hun professionals voor en achter de schermen doen het ook. Dat bewijst de campagne waarin geen acteurs maar echte Yacht professionals uit hun comfortzone stappen door de hoofdrol te spelen in hun eigen succesverhaal.”

Oordeel

De voorbeelden die Yacht gebruikt in deze drie video’s zijn inspirerend. Heel concreet maken ze duidelijk wat je als professional nog meer uit je carrière kunt halen als je iets verder denkt dan je eigen comfortzone. En dat grapje van die stroomversnelling in combinatie met Yacht is natuurlijk ook best grappig en toepasselijk.

Maar als je conventies wilt doorbreken als professional, dan heb je toch juist geen detacheerder nodig? Bedrijven staan te springen om goede mensen, dus je kunt net zo goed rechtstreeks jouw ideale werkomgeving benaderen en vertellen wat je daar wilt doen. Ik heb echter zo’n vermoeden dat Yacht niet wil breken met de conventie van detachering…

Eerlijk is eerlijk: naar een detacheerder stappen is gewoon lekker makkelijk. Zij hebben de contacten al en weten waar ze jouw talenten kunnen inzetten. En als je dan ook nog de kans krijgt om je te ontwikkelen op een manier die bij jou of je ambities past, dan zit je helemaal op je plek. Dat is de boodschap die wel overkomt in deze campagne. Het is niet spannend uitgewerkt, maar wel doeltreffend.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!