ReclameReview: Zie jij mij zitten? Nou nee.

22 juli 2020, 11:00

Bewustwordingscampagne van RAI Vereniging

Lekker op de fiets, brommer, scoooter of in de auto. Dat werkt toch nog precies hetzelfde als voor de coronapandemie? Nee dus, volgens RAI Vereniging. Daarom maakten zij deze bewustwordingscampagne met de tagline ‘Zie jij mij zitten?’ – lekker dubbelzinnig.

Credits

Creatie: vandenbusken.

Doelstelling

Verkeersdeelnemers bewust maken van hoe je jezelf in de 1,5-metersamenleving het beste kunt gedragen in het verkeer.

Uitwerking

Uit het persbericht: “Als verkeersdeelnemer kom je steeds vaker in situaties terecht waar de 1,5 meter niet altijd even makkelijk te handhaven is. Elkaar passeren op een smal fietspad, met z’n allen wachten bij het stoplicht, of een vrachtwagen die door de drukke smalle straten van de binnenstad manoeuvreert, het zijn dagelijkse situaties die vragen om extra aandacht en alertheid. Met deze bewustwordingscampagne wil RAI Vereniging aandacht vragen voor het groeiende belang om extra rekening met elkaar te houden in het verkeer en gedragstips geven hoe verkeersdeelnemers zich veilig kunnen gedragen in het verkeer.

“Met deze dubbelzinnige tagline brengt RAI Vereniging de verkeersdeelnemers bij dat een goede relatie op de weg begint met het hebben van oog voor elkaar. ‘Zie jij mij zitten’ staat voor de interactie tussen verkeersdeelnemers. Ofwel, ‘Zie jij mij?’, ‘Houd je rekening met mij?’ Anderzijds staat ‘Zie jij mij zitten’ voor het onschuldige flirten in het verkeer maar bovenal aardig zijn voor elkaar. Ten derde vraagt RAI Vereniging aandacht voor de positieve bijdrage van individueel vervoer aan het comfortabel, slim en gezond verplaatsen van A naar B.”

Oordeel

Hé, een nieuwe campagne van SIRE? Nee, het is een bewustwordingscampagne van de RAI Vereniging. Mochten jullie, net als ik, bij die letters RAI direct denken aan een beursgebouw, dan is deze uitleg geen overbodige luxe: “RAI Vereniging behartigt de belangen van ruim 700 fabrikanten en importeurs van personenauto’s en vrachtauto’s, aanhangwagens en opleggers, carrosserieën en speciale voertuigen, motorfietsen en scooters, brom- en snorfietsen en fietsen. Ook de leveranciers van onderdelen en van garage-uitrusting zijn bij RAI Vereniging aangesloten.”

Is gezond verstand gebruiken geen optie meer, moeten we alles voorgekauwd krijgen?

Nu zijn we al een stukje verder: de leveranciers van onze vervoersmiddelen willen graag dat we veilig op pad gaan. Blijkbaar is zo’n campagne nodig. Of vinden ze de 1,5-metersamenleving een goede reden om eens een campagne te lanceren, zonder dat RAI Vereniging overigens genoemd wordt. De call-to-action is namelijk dat je naar de actiesite moet gaan om daar tips te lezen over hoe je jezelf in coronatijd zo veilig mogelijk kunt gedragen op de weg. Zouden er echt mensen zijn die hier behoefte aan hebben? Is gezond verstand gebruiken geen optie meer, maar moeten we alles voorgekauwd krijgen? En ja, ik weet dat er een groep is die het niet al te nauw neemt met de coronaregels, maar bereik je die met deze campagne en gaan ze hun gedrag veranderen? Je merkt: deze campagne roept heel wat vragen op bij mij.

De trage opbouw, het gemaakt flirterige (alsof het om een datingsite gaat), het achtergrondmuziekje, de belerende voice-over die halverwege het verhaal overneemt, het saaie verhaal met veel te veel informatie, de vage call-to-action… ik vind het niks, hoe goed de bedoeling ook mag zijn.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!