Redactionele content in relatie tot commercie

20 juni 2007, 03:00

Je kent het wel, ‘eventmarketing’: in dit geval inspringen op bepaalde gebeurtenissen. Zo stonden veel adverteerders al klaar inhakend met hun advertenties op bijvoorbeeld de geboorte van Prinses Ariane. En inhaken op het WK voetbal. Of berispt het Rabobank bestuur al te ijvere Rabobank kantoren met hun DM actie’s richting ABN AMRO klanten om toch maar vooral over te stappen naar de Rabobank. Of organiseert HEMA feestjes voor scholieren die zijn gezakt!?

Soms zijn dergelijke acties ludiek, soms bittere ernst. 2 dingen hebben ze met elkaar gemeen. Ze zijn de bedoeling en vooraf bedacht. Maar wat als het niet de bedoeling is en er wellicht een associatie plaatsvindt die je te denken geeft.

Via via ontving ik de tip dat in de Management Team nieuwsbrief van 4 juni jl. een advertentie stond die een wel aparte associatie had met de VVD. De tipgever meldde: “Misschien leuk voor de ‘zo moet het niet’ bij e-mailmarketing? VVD-ers lijken getarget te worden op erectieproblemen ;-).”

Wat was het geval. Er stond een advertentie in deze nieuwsbrief van/over erectieplein.nl.

{title}

Ik weet niet of er gediscussieerd is binnen Management Team over het al dan niet plaatsen van deze betreffende advertentie. Ik zou me daar namelijk wel iets van bij kunnen voorstellen. Ik kom veel bij uitgevers en ik merk dat redactie en advertentiebedrijf vaak (strikt) gescheiden zijn en dat een dergelijke ‘ongelukkige’ samenloop van journalistiek en commercie mede daardoor kan plaatsvinden.

Overigens vind ik dit geen voorbeeld van ‘hoe het niet moet’. Je bent als uitgever bezig met het plaatsen/uitgeven van (nieuws)items via een e-mail nieuwsbrief met als doel een bereik te genereren die onder meer zorgt voor traffic zorgt naar de website. Daarnaast moet een nieuwsbrief ook zichzelf als medium kunnen bedruipen via advertentie inkomsten. Daar is niks mis mee. Wel heb je met een e-mail nieuwsbrief controle over het geheel voordat je hem verstuurt. Je kan dus als eindredacteur ingrijpen als een combinatie tot negatieve associaties kan leiden. Mijn ervaring is overigens dat nieuwsbrieven niet of nauwelijks door de redactie/uitgever worden bekeken, laat staan getest. Ze zijn vaak blij dat ie klaar is en weg kan.

Anders is het bijvoorbeeld met Google Adwords en vervelende combinaties. Om een voorbeeld te geven: “Bij verhalen over de aardbevingsramp in Pakistan en de Tsunami in Azië verschenen op de Volkskrantsite advertenties voor levensverzekeringen of toeristische trips naar het rampengebied. Foutje, bedankt Google!”

Terug naar de deze MT nieuwsbrief. Kijkend naar de opmerking over erectieproblemen VS de VVD keek ik naar het artikel in de nieuwsbrief dat onder deze advertentie stond: “MT onderzoek – Prestatieloon zeer in trek”. Die combinatie vond ik eigenlijk veel toepasselijker en waarschijnlijk onbedoeld creëren die 2 items (advertentie en nieuwsitem) een onderling versterkend karakter mijns inziens.

Een verschil echter met de bedoelde inhakers en deze voorbeelden is: het was niet de bedoeling.

Kennen jullie dergelijke voorbeelden, draag ze dan vooral aan!

Bas Ter Burg
Managing director bij Add to Favorites BV

Bas Ter Burg (1970) is managing director bij Add to Favorites (www.addtofavorites.nl). Add to Favorites helpt organisaties bij het opbouwen en onderhouden van langdurige, persoonlijke klantrelaties. Waardevol zijn voor jouw klanten kan alleen met goede communicatie op álle momenten van klantcontact. Juist daarom is e-mail een onmisbaar kanaal: het stelt je in staat persoonlijk en op het juiste moment te communiceren. Zowel met e-mailmarketing als met transactionele e-mail. In de samenwerking met onze klanten realiseren wij met specialistische adviezen, techniek én uitvoering alles wat nodig is voor de juiste boodschap wanneer het die ene ontvanger uitkomt. Add to Favorites – dé e-mailspecialist

Categorie
Tags

5 Reacties

    Annet

    Ouch! Wel heel erg pijnlijk, Robeco en Ikea


    20 juni 2007 om 04:42
    media

    Was daar in het verleden niet een website voor die dit soort voorbeelden verzamelde?


    20 juni 2007 om 04:49
    Eric

    Tja, dat is het risico van automatisch gegenereerde advertenties. Zeker als de tekst in een plaatje staat valt daar ook niet op te controleren of er een term in het bericht overeenkomt met een term in de advertentie.

    DE MT nieuwsbrief is bovendien in HTML. Is die advertentie wel hard in de code van de nieuwsbrief opgenomen? Misschien is de advertentie wel via een linkje opgenomen en wordt die pas gegenereerd bij het openen van de e-mail. Bovendien kan er ook daar een reeks advertenties achter staan, waarbij toevallig deze voor de dag kwam bij deze ene lezer. Misschien kreeg een ander wel een advertentie van Robeco, weer een ander van KPN etc.


    20 juni 2007 om 06:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!