Resultaten SpinAwardsMonitor 2005

7 december 2005, 08:15

De ontwikkelingen op het gebied van interactieve marketing worden door de Nederlandse marketeer op de voet gevolgd. Het populairste interactieve instrument onder marketeers is net als vorig jaar de eigen website (98% beschikt over een eigen website).

Verder geeft de helft aan, dat zij interactieve TV een interessante ontwikkeling vinden. Op het gebied van nieuwe instrumenten valt de rol van weblogs op, hierbij geeft bijna twee derde aan dit een interessante ontwikkeling te vinden. Weblogs zijn hiermee, in de ogen van marketeers, het meest interessante “nieuwe” interactieve middel. Opvallend is ook, dat slechts 1 op de 5 marketeers zijn huidige bureau ziet als de beste adviseur voor interactieve marketing. Dit blijkt uit de SpinAwards Interactieve Marketing Monitor 2005.

De ontwikkelingen rondom interactieve marketing gaan razendsnel. Voor veel marketeers is het nauwelijks meer bij te houden. Om helderheid te brengen, onderzocht Stichting SpinAwards samen met RM Interactive, onder de naam SpinAwards Interactieve Marketing Monitor de trends en ontwikkelingen op het gebied van interactieve marketing in Nederland.

Dit jaar werd het onderzoek uitgevoerd in samenwerking met BVA, Tijdschrift voor Marketing, DDMA, IAB, Adformatie, DutchCowboys, MolBlog, Media Plaza en Marketingfacts. In totaal hebben 410 marketeers meegewerkt aan het onderzoek.

Huidig bureau

Opvallend is dat slechts 1 op de 5 marketeers zijn huidige bureau ziet als de beste adviseur voor interactieve marketing. Dit cijfer is schrikbarend laag te noemen. Traditiegetrouw zijn bureaus de plek waar marketeers hun kennis vandaan halen. Het lijkt er dus op dat de traditionele bureaus, in de ogen van de marketeer, de boot aan het missen zijn.

Populairste

Het populairste interactieve instrument onder marketeers is net als vorig jaar de eigen website (98% beschikt over een eigen website). E-mail scoort nog steeds hoog, waarbij 73% aangeeft een eigen e-mailnieuwsbrief in te zetten binnen de interactieve mix. Ook banners zijn nog altijd populair en worden door 63% ingezet. Een jaar geleden waren zoekmachines het instrument, waarvan marketeers absoluut overtuigd waren dat ze daar meer geld aan zouden uitgeven. Die belofte heeft de marketeer niet gebroken. 56% geeft nu aan zoekmachines te gebruiken als interactief instrument (vorig jaar: 31%). Ook online games zijn aan een opmars bezig. Vorig jaar werden games in 13% van de gevallen ingezet; nu geeft 20% aan dat zij gebruik maken van online games binnen de interactieve mix.

SpinAwards Interactieve Marketing Monitor 2005

Te weinig gebruik van interactieve marketing

Uit het onderzoek blijkt dat 75% van de marketeers van mening is dat er in Nederland nog te weinig gebruik wordt gemaakt van interactieve marketing. Vorig jaar was dit overigens nog 67%. Als dezelfde vraag wordt gesteld, maar dan voor het eigen bedrijf, blijkt 43% te vinden dat het eigen bedrijf te weinig gebruikt maakt van interactieve media (vorig jaar: 44%).

Bron:

Persbericht SpinAwards

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

11 Reacties

    media

    Opvallend dat maar liefst 20% van de ondervraagden zegt een weblog te gebruiken binnen de organisatie. Nu is het onderzoek voor een deel in samenwerking gedaan met weblogs als DutchCowboys, MolBlog en Marketingfacts dus wellicht dat dat een iets vertekenend beeld geeft!?


    7 december 2005 om 08:35
    Stephan Fellinger

    Marco, gebruiken kan in dit geval ook betekenen, gebruiken om vakinformatie tot je te nemen.


    7 december 2005 om 09:48
    Stephan Fellinger

    Ik wil trouwens nog even van de gelegenheid gebruik maken om te melden dat Tijdschrift voor Marketing in een artikel (zowel online als in print) als kop gekozen heeft “Marketeer twijfelt aan zijn interactieve bureau”.

    Dit is volgens ons, geen correcte weergave van de uitkomsten van het onderzoek. De vraag ging over de tevredenheid over het “huidige bureau” en niet over de tevredenheid over “interactieve bureau”.

    Stichting SpinAwards heeft dit dan ook niet zo naar buiten gebracht.

    Dat wilde ik nog even kwijt, om verwarring en misverstanden te voorkomen.


    7 december 2005 om 09:59
    media

    Dank voor de update Stephan!

    Het is een interessante lijst van interactieve middelen geworden die de ondervraagden hebben genoemd. Daar moeten de (interactieve) marketeers zeker wat mee kunnen in hun brainstormsessies voor nieuwe campagnes.


    7 december 2005 om 10:02
    David

    Ziet 1 op de 5 marketeers hun huidige reclamebureau (of mediabureau) als beste adviseur?

    Of zoals marketing online meldt 1 op de 5 interactieve bureaus?


    7 december 2005 om 10:04
    David

    sorry Stephan was er dus al ingetrapt. Neemt niet weg dat het schokende cijfers zijn.


    7 december 2005 om 10:05
    Stephan Fellinger

    @ David: ingetrapt? leg uit 🙂


    7 december 2005 om 10:15
    David

    In de berichtgeving getrapt van marketing online welke meldt dat slechts 1 op de 5 marketeers vertrouwen heeft in zijn interactieve bureau.

    Dit zou een zeer dramatische uitkomst zijn voor de interactieve branche waar voor mijn gevoel genoeg spannende dingen gebeuren


    7 december 2005 om 10:26
    Stephan Fellinger

    @ David

    Ingetrapt? Het is een interpretatie van Tijdschrift voor Marketing die in mijn ogen niet overeenkomt met de vraag die wij hebben gesteld:”wat vindt u van uw HUIDIGE bureau”.

    Overigens heeft het feit of er wel of niet genoeg spannende dingen gebeuren, niet zoveel te maken of een bureau wel of niet tevreden is. Daar is volgens mij meer voor nodig.


    7 december 2005 om 10:46
    media

    Zo zie je maar weer hoe belangrijk een titel van een artikel (kan) zijn!


    7 december 2005 om 11:15
    Stephan Fellinger

    @ Theo

    Mooi gesproken 🙂


    7 december 2005 om 12:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!