Robot zoekt commercieel medewerker (m/v)

4 april 2019, 09:00

Kunstmatige Intelligentie is een fenomeen dat steeds meer invloed krijgt op bedrijfsvoering. Marketingfacts publiceerde in januari een artikel van Linda de Borst, die zich afvroeg of AI ook verschil gaat maken in marketing. Een heel opvallend verschijnsel, omdat klantervaring door technologie nooit een differentiator zal worden. Kortom: er wordt steeds meer van ons gevraagd om mens, machine en creativiteit te combineren om kunstmatige intelligentie voor te blijven.

Nog even kort: wat is kunstmatige intelligentie?

Kunstmatige intelligentie, of ook wel AI (artificial intelligence), wordt vaak verward met machine learning. Machine learning is een onderdeel van AI. Mediawijsheid.nl omschrijft AI als de intelligentie waarmee machines, software en apparaten zelfstandig oplossingen zoeken voor complexe problemen. Een AI-robot bevat sensoren die reageren op data of impulsen uit hun omgeving. Het gaat niet om de rekenkracht, maar om het vermogen zelf te leren en zelfstandig taken uit te voeren. AI-robots imiteren hierbij het denkvermogen van de mens.

Het is belangrijk om te begrijpen dat een AI-robot zich niet bewust is van de taken die het uitvoert: het herkent algoritmes en patronen. Door te leren van eerder gemaakt fouten worden toekomstige prestaties beter. Dát noemen we dan weer machine learning, aldus Mediawijsheid.nl.

De technologie van AI en machine learning kan op veel gebieden worden toegepast. Zo kan de technologie verpakt zitten in een robot of zit het verstopt achter een website.

AI en arbeidsmarkt

Jason Duursma stelt in een artikel op Flexmarkt.nl dat AI de arbeidsmarkt sneller gaat veranderen dan wij denken. Duursma spreekt van baanbrekende veranderingen als het gaat om de kwaliteit van AI. Er is sprake van een toenemende mate van machine learning binnen recruitment. Duursma stelt dat machines nu ook cognitieve vaardigheden gaan overnemen. “De tijd dat de mens zich kan onderscheiden van de machine is voorbij”, aldus Duursma.

“Toekomstige banen zijn misschien wel machine-temmers”

Duursma schetst de volgende drie effecten die AI op de arbeidsmarkt heeft:

  • Risicobanen verdwijnen. Denk hierbij aan caissières, telemarketeers, chauffeurs, maar ook accountants. Dit zijn banen die geautomatiseerd kunnen worden door een robot met machine learning.
  • Complementaire banen gaan veranderen. Er vindt een groei plaats van beroepen waar mens en techniek samenwerken. Professionals krijgen AI-robots als assistent, bijvoorbeeld artsen, rechters en consultants. Machines herkennen eerder details en cruciale punten, waardoor het werken met een machine efficiënter is.
  • Er komen nieuwe banen bij. Welke banen dit worden, is nu nog niet duidelijk. Duursma geeft het voorbeeld dat het jaren geleden nog niet denkbaar was dat er app-ontwikkelaars nodig zouden zijn. Toekomstige banen zijn misschien wel ‘machinetemmers’.

Binnen de marketing liggen de verhouding genuanceerder. Hier bevinden zich banen die voorlopig nog een voorsprong op AI hebben. Uit onderzoek van Oxford University en Deloitte voor de BBC komt naar voren dat functies als marketing- en verkoopdirecteur hoogstwaarschijnlijk niet op korte termijn geautomatiseerd worden. Dit komt omdat in deze banen veel beroep wordt gedaan op de creativiteit van de marketeer, waardoor die een voorsprong heeft op machines. Voor de ‘gewone’ marketeer bestaat er een risico van 33 procent dat op de langere termijn banen door machines worden overgenomen, omdat veel van deze taken momenteel worden uitbesteed en niet in de bedrijfsvoering worden opgenomen. Dit geeft mooi weer dat deze banen goed vervangbaar zijn en dus geautomatiseerd worden.

Hoe zit het met recruitment?

Wat voor impact heeft AI op recruitment? Al snel wordt duidelijk dat AI vooral de werving en selectie van kandidaten gaat overnemen. Artikelen van Flexmarkt.nl genaamd ‘Kunstmatige Intelligentie in recruitment maakt werving en selectie eerlijker’ en ‘AI in recruitment: vacatures vervullen gaat sneller en beter’ laten een duidelijke mening zien.

Het Chinees-Nederlandse Bedrijf Seedlink Tech stelt in een artikel dat AI in recruitment 70 procent tijd bespaart. Tevens heeft het als resultaat dat acht van de tien keer de juiste kandidaat op de juiste plek terecht komt. Seedlink Tech is als bedrijf gespecialiseerd in Kunstmatige Intelligentie binnen recruitment en ontwikkelt algoritmes die aan de hand van een paar open vragen voldoende informatie hebben om een kandidaat en een vacature te koppelen. Dit scheelt veel tijd. Waar het nu gemiddeld een jaar duurt voor een professional is aangenomen, kan een HR-manager met de nieuwe technologie binnen twintig minuten zien wie de beste kandidaten zijn.

“Het wervingsproces zou eerlijker zijn zonder menselijke recruiters”

We hebben het nu alleen nog over het aspect tijd gehad. Eerlijkheid is ook een positief aspect aan AI in recruitment. Wij mensen vormen al een mening voordat we het zelf door hebben, robots niet daarentegen. Door robots komen er eerlijker matches tot stand. Panelwizard deed in 2018 een onderzoek naar AI in recruitment onder zestienhonderd werkzoekenden in Nederland en België. Hieruit blijkt dat 61 procent van de ondervraagden het prettig vinden als AI wordt gebruikt in het recruitmentproces. Ruim 44 procent van de ondervraagden geeft toe, dat door de toepassing van AI de vooroordelen verminderen. De conclusie van de ondervraagden luidt dat het wervingsproces eerlijker zou zijn zonder menselijke recruiters.

Wat is het gevaar?

Eerder werd al duidelijk dat als functies volledig worden overgenomen door machines, menselijk kapitaal niet meer nodig is. Kortom, banen gaan verdwijnen. Als we kijken naar de impact van AI op arbeidsmarktniveau kunnen we concluderen dat er voornamelijk productie- en risicobanen verdwijnen. In recruitment worden taken overgenomen, maar er zullen geen volledige banen verdwijnen.

Indeed concludeert dat menselijke recruiters niet gaan verdwijnen. Ondanks het feit dat de technologie zich als een razende zal blijven ontwikkelen, zal het menselijke aspect in recruitment nooit vervangen worden. Sterker nog, er komt nog meer ruimte voor menselijke creativiteit. Zoals Ralf Knegtmans, managing partner en mede-eigenaar van De Vroedt & Thierry zegt: “​Kunstmatige Intelligentie biedt de recruiter heel veel mogelijkheden om het talent van de toekomst te werven.”

“Ondanks dat technologie zich snel blijft ontwikkelen, zal het menselijke aspect nooit worden vervangen”

Organisaties zijn erg lovend over de toekomst van AI. Maar ik vraag mij ook af hoe professionals met hun kennis en ervaring tegen alle ontwikkelingen aankijken. Ik sprak Martin Ipenburg, werkzaam als Interim Recruiter en specialist in ICT-recruitment over de uitzendbranche en digitalisering. In ons gesprek kwam AI aan bod. Ipenburg stelt dat veel partijen gaan pionieren op het gebied van AI maar dat dit ook een proces is wat tijd nodig heeft, dus duurt het nog even voor we daadwerkelijk AI-robots aan het werk zien.

We kunnen concluderen dat AI werk gaat overnemen of de mens gaat ondersteunen bij het uitvoeren van werk. Daarnaast zullen er ook mensen nodig zijn die zich als ‘regisseur’ opstellen om de machines onder controle te houden. Ben je nieuwsgierig naar het scenario waarin mensen machines niet meer onder controle kunnen houden, dan is dit filmpje (zie ook onderaan deze blog) een aanrader. Hierin legt wetenschapper Nick Bostrom de andere kant van AI uit.

Hoe zie jij de toekomst tegemoet?

We komen nog even terug bij Duursma. Hij vertelt: “De arbeidsmarkt verandert in rap tempo. Mensen maken vaak de denkfout: ‘als ik de verandering niet iedere dag zie, is het er ook niet’. Maar dat betekent niet dat die er niet is. Er gebeurt heel veel, heel snel.”

Binnen nu en een paar jaar gaat er een verschuiving plaatsvinden binnen de werkzaamheden van mens en machine. Dit betekent dat iedereen zich gereed moet instellen op de komst van AI, ongeacht de branche waarin je actief bent. Werk verandert, transformeer jij mee?

Andu Vollema
Managing Director Small World Vintage & Artist and Talent Manager bij bij Desta Management

He leuk dat je op mijn profiel kijkt. Mijn naam is Andu Desta Vollema, 23 jaar oud en woonachtig in Zutphen. Na mijn havo ben ik bedrijfskunde MER gaan studeren aan het Windesheim in Zwolle. Dit heb ik twee jaar geleden afgerond. In het dagelijks leven ben ik nu fulltime ondernemer. Ik heb twee bedrijven genaamd Desta-Management, een artist-management bureau en Small World Vintage, een vintage fashion bedrijf. Verder heb ik ook een lespakket geschreven voor hbo en universiteiten om creativiteit meer te verweven in het onderwijs. Kortom een creatieve ondernemen die overal kansen ziet.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!