Sidney Vollmer (schrijver): “Alleen een goed boek is niet genoeg”

1 oktober 2012, 09:30

Schrijver/spreker/regisseur Sidney Vollmer koos voor zijn debuutroman “Alles ruikt naar Chocola” niet alleen voor ‘een gewoon boek’, maar bracht de titel ook via een iPad-app op de markt. Daarmee creëerde hij een totaal nieuwe manier om de roman tot je te nemen. Natuurlijk, ook met de app kun je het boek gewoon lezen, maar je kunt er ook voor kiezen verrast te worden. In dat geval verwijst elke film- en songtitel of songtekst in de roman naar een link, zo’n 250 in totaal, die je aan kunt klikken waarna je via Spotify, YouTube of Wikipedia meer content krijgt. Een multimediale aanpak die je volgens de schrijver “bewust maakt van je mediagebruik” en aansluit bij de thematiek van een hoofdpersoon die zoekende is.

Fnuikend voor je zelfvertrouwen

De inmiddels meermalen bekroonde app kost 3 euro 99. Een schijntje voor een boek, dat doorgaans toch meer dan vijftien euro moet kosten. Maar voor een app, die qua ontwikkeling zo’n 30.000 euro kostte, aan de hoge kant. Dat was terug te zien in de downloads: toen die tijdens de boekenweek 10 dagen gratis werd aangeboden, werd de app enorm veel gedownload. “Meer downloads dan het ebook van Tom Lanoye”, aldus de schrijver. Maar tegen de normale prijs ging het veel minder hard. “Het is fnuikend voor je zelfvertrouwen dat je zo hard werkt en zo weinig afzet”, aldus Vollmer. Daarbij lijkt hij voorbij te gaan aan het feit dat er in totaal toch tussen de vijf- en zesduizend boeken van zijn debuut (in welke vorm dan ook) zijn verspreid. Terwijl de meeste boeken het niet verder schoppen dan 1500 exemplaren.

Eén van de velen

Vollmer is ervan doordrongen dat je als schrijver in het huidige tijdsgewricht meer moet doen dan schrijven alleen. Je moet je bewust zijn van het feit dat je één van de velen bent. Ook uitgevers en boekhandelaren moeten mee in de nieuwe werkelijkheid. Over zijn eigen uitgever Podium oordeelt Vollmer:” Ze hebben zich wel ingezet, maar er had rondom het digitale boek meer ingezeten.”

Schrijven in de Pong-fase

Diep in zijn hart had Vollmer het boek het liefst online gratis weggegeven, om daarna geld te verdienen met los aan te schaffen onderdelen, als een soort widgets. Naar voorbeeld van de game-industrie. “We zitten met digitaal schrijven nu nog in de Pong-fase, de eerste Atari game uit 1972, terwijl je in games heden ten dage de Eiffeltoren kunt opblazen. Wat dat betreft heeft de schrijverswereld nog een lang weg te gaan.”

Erwin Blom (Wormer, 1961) is voormalig hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO en mede-oprichter van The Crowds, een bedrijf dat zich specialiseert in ’social media’ en 'Fast Moving Targets', een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!