Site Staatsloterij lekt e-mailadressen klanten

11 maart 2007, 06:47

Site Staatsloterij lekt e-mailadressen klanten

Meer kans, meer geld, in de Staatsloterij. En, naar nu blijkt, ook meer kans op fouten. De Staatsloterij is namelijk zaterdag behoorlijk de fout in gegaan met de website. Na het online bestellen van een Staatslot waren, door het veranderen van het ordernummer in de url, alle e-mailadressen zichtbaar van de mensen die hun lot via internet hadden gekocht. Dat meldt Webwereld zaterdag. Op de niet-beveiligde pagina stond: “De Staatsloterij heeft zojuist een e-mail ter bevestiging van uw aankoop verzonden naar het volgende adres: e-mailadres van koper”.

De onthulling van Webwereld dwong de Staatsloterij zsm maatregelen te nemen. Dezelfde dag nog werd de creditcard-verkoop stil gelegd. De Staatsloterij heeft de situatie opgelost door het e-mailadres niet meer te noemen op de bevestigingspagina. In plaats van te schrijven ‘de bevestiging is verzonden naar het volgende adres’, is daar ‘een bevestiging is verzonden naar uw e-mailadres’ van gemaakt. Volgens een woordvoerder van de Staatsloterij zal de creditcard-verkoop zondag weer van start gaan.

Waar de oorzaak van het lek zit, kon een woordvoerder van de Staatsloterij niet zeggen, meldt Webwereld. “Het is een grote site. Bij de ontwikkeling is hier waarschijnlijk overheen gekeken.” Aai!

Merijn Henfling is hoofd media en communicatie bij CJP en cabaretrecensent van Het Parool. Daarnaast werkte hij voor HP/De Tijd, Winq, Dif-web, Planet en De Journalist. Hij heeft een speciale belangstelling voor digitale media in het algemeen en slecht gemaakte magazines in het bijzonder. Merijn studeert in 2002 af aan de Rijksuniversiteit van Groningen in de sociologie en journalistiek. Met zijn scriptie 'Wim is weg' wint hij de scriptieprijs van De Journalist. Hij was vier jaar hoofdredacteur van homojongerenmagazine Expreszo.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Peter Bonjernoor

    Er zitten regelmatig fouten in de site van de staatsloterij. Meestal is het inhoudelijk in de zin van “Beste [Geslachtsnaam] [Achternaam]”, maar ze hebben het hoe dan ook niet strak op de rails.


    11 maart 2007 om 11:29
    Jan

    Het is eigenlijk wel schandalig dat dit kan gebeuren bij een website waar zo’n grote organisatie en budget achter zit. Dit is immers een klassieke fout die eenvoudig voorkomen had kunnen worden. Je zou verwachten dat ze elk deel van de website voor het live gaan toch goed door zouden testen om dit soort zaken te voorkomen.


    11 maart 2007 om 15:15
    Peter Bonjernoor

    Bovendien – het verweer dat het z’n grote site is is natuurlijk onzin. Zo ontzettend complex is het allemaal nou ook weer niet.


    12 maart 2007 om 06:11
    Kevin Van der Straeten

    Wat een blunder! En dan te weten wat dergelijke sites niet kosten…


    12 maart 2007 om 07:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!