Skittles’ social media portal

17 maart 2009, 06:09

Skittles' social media portal

Een social media portal. Zo kan je de nieuwe ‘website’ van Skittles gerust noemen. Met de portal is Skittles een van de eerste merken die zwaar inzet op social media en dusdanig de kracht ervan voor haar merk ervan onderkent.

De site is eigenlijk een soort van menuutje. Een menuutje dat over de social media waarnaar het verwijst ligt. De site opent met de YouTube-pagina van Skittles. Als je klikt op ‘media’, kan je naar filmpjes op Youtube of foto’s op Flickr.com. Klik je op ‘friends’ dan opent de Skittles Facebook-pagina. ‘Chatter’ laat alle tweets over Skittles zien en ‘products’ laat de productinformatie op Wikipedia zien. Ik mis alleen nog een Skittles blog.

Heeft de website zoals we die kennen zijn langste tijd gehad? Wordt ‘social media portal’ het nieuwe buzzword voor 2009? Wordt elke site straks een social media portal? Ben benieuwd wat de ervaringen van Skittles zijn. Ik blijf het volgen…

Dennis Kramer
Eigenaar, trainer, adviseur & coach bij Words of Wisdom

Dennis Kramer is sinds een jaar zelfstandig strategisch en creatief adviseur, trainer en coach op het gebied van digitale marketingcommunicatie en media, onder de naam Words of Wisdom. Dennis heeft meer dan 12 jaar ervaring met digitale marketing en media. Opgedaan bij bureaus als Framfab, Qi Ideas, Rapp Collins en Lost Boys en bij ZwitserLeven als online marketeer. Hij heeft o.a. gewerkt voor A-merken als Douwe Egberts Senseo, Heineken, Hi, Nuon Retail, Online Breedband, Rabobank, Randstad en Volvo. In samenwerking met een Mediaflex Trainingen ontwikkelt Dennis de trainingen Online Strategie en Online Sales. Daarnaast wordt hij regelmatig door Mediaflex Trainingen ingezet als trainer. Onder andere op het gebied van Social Media en Word of Mouth Marketing. Met enige regelmaat spreekt hij op congressen en schrijft hij columns en dergelijke. Bovendien is hij lid van de Raad van Advies van Generation Next en het Instituut voor Interactieve Media van de Hogeschool van Amsterdam. Dennis was in 2006 genomineerd voor de DeMeter Award voor meest veelbelovende DM-talent. Je kunt me volgen op twitter.com/DennisK.

Categorie
Tags

12 Reacties

    sjongsma

    Geniale uitvoering! Geen half werk, maar compleet een best gedurft concept opzetten. Ik vind het heel goed gedaan. De vraag blijft natuurlijk of ze ook het doel bereiken wat ze voor ogen hadden, maar dat is een beetje lastig in te schatten.

    Feit is wel dat iedereen hier over praat, dus buzz hebben ze zeker weten te creëeren.


    17 maart 2009 om 06:47
    denniskramer

    @Karlijn: zeker een interessant artikel. Laat goed zien wat ze losmaken met hun stap. Zelfs in de innovatieve wereld die ‘online’ heet.

    Het heeft in ieder geval een flinke buzz veroorzaakt. De vraag is natuurlijk of dit blijvend is of dat het over een tijdje als een plumpudding in elkaar zakt. Om de site interessant te houden zal Skittles wel moeten zorgen dat er telkens iets gebeurt om over te ’twitteren’, te ‘faceboeken’, video’s en foto’s over te plaatsen, etc. Anders is het interessante er snel af…


    17 maart 2009 om 06:51
    Remco de Vries

    Voor mij persoonlijk is de grootste opwinding alweer voorbij, hoe houd je dit interessant? Leuk gedaan, dapper ook om alle controle over je homepage op te geven.

    Skittles maakt haar hele homepage ‘Sociaal’ , maar vergeet zelf in te stappen. Zij doen niet mee aan de conversatie. Misschien niet nodig, maar zo houd je het wel langer interessant.


    17 maart 2009 om 07:19
    media

    Grappig, soort van afstandsbediening voor al je social media. Wie bouwt er één voor marketingfacts? Graag met knopjes naar YouTube, Flickr, Twitter en uiteraard een aantal onderdelen van Marketingfacts.nl zelf (home, Marcom Top 100 en Toolbox bijvoorbeeld).


    17 maart 2009 om 07:20
    wouterkiel

    Ze nemen geen halve maatregelen: je mag gelijk je leeftijd opgeven voordat je de site kunt bekijken. Stel je voor dat er 18+ content voorbijkomt op die oncontroleerbare netwerken, daar heeft Skittles.com een vangnet voor nodig.

    Of zou de surgeon general een nieuw 18+ decreet hebben uitgevaardigd omdat Skittles suiker bevatten? ;).


    17 maart 2009 om 07:30
    Rutger

    oud nieuws, maargoed. Duidelijk: Celebrities zijn passé, de klant cq gebruiker is de held. “We get it. Whatever we can do cannot be as awesome as what you guys and girls can do, so we’ll just link to it and let you do your thing.”

    Menu = applicatie, werd tijd. Mooie stap inderdaad, maar nog steeds een kloof tussen merk, product en mens, dit zou met een blog oid goed kunnen worden ingevuld.


    17 maart 2009 om 07:36
    sjongsma

    @Joery: dat ben ik niet met je eens. Dat is afhankelijk van je doel. Misschien is het praten van je doelgroep over je merk wel de beste tekst die je op de website wilt hebben. Ik kan dit zeker zien als vervanging van de corporate website. Dat er wat haken & ogen aan zitten geloof ik graag. Maar Skittles waagt de sprong!

    Ik vind het innovatief en, afhankelijk van de strategie erachter, vind ik het een goed concept. Met de kanttekening dat ik ze graag ook actief had gezien op de netwerken die ze gebruiken (lees: meepraten).


    17 maart 2009 om 11:29
    Joery Bruijntjes

    @Siegfried: Wat ben je niet met mij eens, dat een aggregator beter was geweest, dat het vooral een pr-stunt is of dat het op lange termijn onpraktisch is? Mijn voornaamste punt bij dat laatste is dat het in de huidige vorm erg afhankelijk is van derde partijen (wat doe je als Twitter downtime heeft?), en dat de scheiding tussen ‘officiële’ Skittles informatie en USG te klein is. Er is niets mis mee om informatie uit uit verschillende sociale media te verwerken op je site, maar ik zou het (op langere termijn in ieder geval) niet op deze manier invullen.


    17 maart 2009 om 14:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!