Slechte staat reclamebranche, het digitale magazine en Google’s updates in Bas Blikt

13 december 2009, 07:12

{title} Slecht nieuws deze week op Idealize: reclamemakers presteren volgens het CBS het laatste jaar matig. Thinkstyler Robert van Geenhuizen is er enigszins verrast over: ‘Raar als je bedenkt dat er nog nooit eerder in de geschiedenis zoveel nieuwe mogelijkheden bij zijn gekomen op het gebied van communicatie.” Wat voor mogelijkheden? Bijvoorbeeld de mogelijkheden rondom het digitale magazine, laat een artikel van MergeMedia zien. Verder: de ‘statusupdate’ van Google. De zoekmachine is sinds maandag stipter, persoonlijker, visueler en lokaler van aard geworden.

Dip reclamebranche

Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat reclamebureaus ondermaats presteren. Ondanks de opklimmende economie blijft het in die sector slechter gaan. Thinkstyler Robert van Geenhuizen heeft er gemengde gevoelens bij: aan de ene kant zag hij juist in 2009 veel nieuwe mogelijkheden binnen de wereld van digitale media ontstaan, die voor adverteerders interessant zijn. Aan de andere kant: “Maar als je klanten nooit naar een ROI-analyse vragen en het iets minder gaat met de economie, kom je er achter dat het wel eens niet zo slim was, wat er allemaal is gebeurd in het verleden.” Van Geenhuizen somt daarom een aantal learnings op.

{title}Digital magazine

Voor Mergemedia is het digital magazine één van die media waar adverteerders van zullen gaan profiteren. “Bereik als mediamaker, marketeer, of communicatiebureau je publiek doelgericht met boeiende content. Op die manier bind je mensen die hetzelfde zoeken aan elkaar, maar ook aan jou als merk of mediamaker. Er zijn veel verschillende manieren waarop je dit kunt doen. Wij trappen af met het digital magazine.” In het artikel worden de sterke punten van het medium benoemd.

{title} Google status-update

Mocht je als adverteerder zodanig het vertrouwen in reclamemakers kwijt zijn, dan kun je altijd nog slechts voor Google -ads gegaan. Die zijn sinds maandag gekoppeld aan zoekresultaten die real-time en gepersonaliseerd zijn (als de gebruiker daar geen bezwaar tegen heeft). Op je smartphone zorgt Google Goggles er op haar beurt voor dat je ook aan de hand van het invoegen van foto’s zoekresultaten krijgt.

{title} Tien waanzinnig verwelkomende werkplekken

Google maakt ook, niet verrassend, deel uit van onze lijst met tien ‘onwaarschijnlijk verwelkomende werkplekken’. Wie kent niet het kantoor in Zürich, met cubicles in de vorm van iglo’s? Omdat we in dit artikel alleen bureau- en vergadersettings laten zien, zijn de glijbanen in hetzelfde pand niet in de fotoserie opgenomen.

Sebastiaan van Essen
Content Marketing Manager bij -

Categorie
Tags

4 Reacties

    Lisa

    Een digitaal magazine…

    Onder welke steen kom je vandaan als je die term werkelijk durft te gebruiken zonder in de lach te schieten.

    U bedoelt een website misschien?

    Natuurlijk gaat niemand iets met een digitaal magazine doen als je internet hebt. Of kan dit ambtelijke onderzoeksbureau mij even het verschil uitleggen tussen een website of blog en een digitaal magazine?


    13 december 2009 om 22:48
    BasvanEssen

    @ Lisa, bedankt voor je reactie! Het gaat om inderdaad om internet, zoals je misschien intussen in het artikel terug gelezen hebt. Wat je zou kunnen zeggen: de term ‘digital magazine’ riekt al snel naar oude media, maar daar verwijst het in dit artikel dus niet naar.

    Want wat je verder opvalt, als je het stuk leest:

    Dat een digital magazine een prima alternatief kan zijn als je de lezer/bezoeker een lees (online) ervaring wil geven. Ligt eraan wie je doelgroep is. Daarnaast kan het bij DM-acties gebruikt worden. En wat toch ook naar voren komt in het stuk: Bol.com is er succesvol mee.

    Geen innovatief fenomeen, het digital magazine (concept bekend), maar de schrijver van het artikel geeft wel duidelijk aan in welke gevallen je het relevant kan gebruiken.


    14 december 2009 om 07:31
    Lisa

    Het digitale magazine is werkelijk een van de domste ideeën die ik heb gehoord.

    20 jaar geleden zou dit revolutionair zijn maar toen was er nog geen internet zoals nu.

    Ik opper een ander idee: Een walkman met sms service.

    Oh, nee, net zo’n dom idee.


    15 december 2009 om 02:39
    BasvanEssen

    @ Lisa Bedankt voor je goede argumentatie


    15 december 2009 om 05:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!