Social networks als bron van (marketing) intelligence

11 september 2006, 17:14

Social networks - 9/11 networkMarketingFacts schrijft niet altijd over marketing, soms schrijven wij over zwaardere onderwerpen:-) Bijvoorbeeld, over internetcensuur en social networking. Sociale netwerken staan de laatste tijd in belangstelling van marketeers en wetenschappers vanwege het succes van vriendensites, weblogs en content sharing via internet. Marketeers proberen sociale netwerken te gebruiken om hun reclameboodschap zo breed mogelijk te kunnen verspreiden tegen zo laag mogelijke kosten. Wetenschappers bestuderen social networking om te begrijpen hoe deze publieke opinie beïnvloeden, of hoe communities ontstaan op het internet en in de echte wereld.

Ook de overheid heeft het belang van social networking ontdekt voor onderzoeken naar criminele en terroristische organisaties – door e-mail en telefoonverkeer te analyseren, en alle formele en informele connecties van iemand in kaart te brengen (bv. via Hyves of LinkedIn). Eén van de beste voorbeelden is beschreven in het artikel van Valdis Krebs. Valdis heeft het netwerk van 9/11 terroristen in kaart gebracht op basis van de wetenschappelijke theorie en openbaar beschikbare informatie.

Een paar citaten uit zijn artikel over het 9/11 terroristennetwerk:

“I soon realized I would be mapping a ‘project team’, much like the legal groups I had mapped in hundreds of consulting assignments. Both legal and criminal project teams have tasks to complete, information to share, funding to obtain and disburse, schedules to meet, and an objectives to accomplish.”

“I was amazed at how sparse the network was and how distant many of the hijackers on the same team were from each other. A strategy for keeping cell members distant from each other, and from other cells, minimizes damage to the network if a cell member is captured or otherwise compromised.”

“Although we do not know all of the internal ties of the hijackers’ network it appears that many of the ties were concentrated around the pilots. This is a risky move for a covert network. Concentrating both unique skills and connectivity in the same nodes makes the network easier to disrupt – once it is discovered. Peter Klerks makes an excellent argument for targeting those nodes in the network that have unique skills. By removing those necessary skills from the project, we can inflict maximum damage to the project mission and goals. It is possible that those with unique skills would also have unique ties within the network. Because of their unique human capital and their high social capital the pilots were the richest targets for removal from the network. Unfortunately they were not discovered in time.”

Ik ben benieuwd naar een map van de Nederlandse weblogs over reclame en marketing. Hoe zijn deze online communities verbonden met elkaar? En wie zijn de sleutelfiguren met de unieke kennis èn de meeste connecties?

Serge Fenenko
Strategy Director bij Novocortex

Strategy Director van het internet marketingbureau Novocortex, na 7 jaar marketing en business development bij Rabobank. Novocortex is gespecialiseerd in interactieve marketing en Internet Strategie Audits. We werken internationaal - in Nederland, Zwitserland, Rusland, Oekraïne, Kroatië etc. Novocortex maakt interactieve campagnes, virals en iPhone games die aandacht in sociale media en prijzen op internationale festivals winnen.

Categorie
Tags

1 Reactie

    serge.fenenko@novocortex.com

    @Marco

    Ik vond het juist bijzonder dat iemand kort na de aanslagen het terroristennetwerk in kaart heeft gebracht op basis van infomatie in de pers. En dat zijn analyse nog steeds klopt en vaak als case study (Social) Network Analysis wordt gebruikt.

    Ik ben op zoek naar een concrete toepassing van de theoretische kennis die door de wetenschappers is opgedaan. Bijvoorbeeld, naar mapping van de NL weblogs, of van het netwerk van de meest invloedrijke mensen in NL.


    12 september 2006 om 05:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!