Strategische samenwerking Bol.com en Tweakers

28 november 2007, 06:52

Maandag al maakte Bol.com bekend een strategische samenwerking met Tweakers te starten (hier op Adformatie). Uit het persbericht (26 november): ‘Bol.com breidt door de samenwerking met Tweakers.net haar distributienetwerk significant uit en verbetert het bereik onder een belangrijke doelgroep, die een meer dan gemiddeld deel van hun inkomen aan computers en daarmee verbonden producten besteedt.’

Bij Bol vinden ze verder, dat Tweakers door de samenwerking zijn positie verbreedt en verdiept door het aanbod van hardware, software en consumentenelektronica.

Ach, zo uitgebreid is het aanbod van consumentenelektronica van Bol.com nu toch ook weer niet. Maar, zoals gezegd: de samenwerking is strategisch. Naar aanleiding van het nieuws schrijft Elsevier Retail:

‘Het populairste onderdeel van de website (Tweakers, red.) is de Pricewatch, waar automatisch de prijzen van een groot aantal webwinkels in Nederland worden vergeleken. Zo kunnen consumenten de laagste prijs vinden. Door de alliantie verschijnen nu ook de prijzen van Bol.com in het systeem, zo bevestigt een woordvoerster van Bol.com.’

En: Bol.com kan gaan profiteren van de inzichten die ontstaan uit de productbeoordelingen van Tweakers-bezoekers. ‘We hebben ons eerst op het grote publiek gericht, maar zoeken nu ook groei binnen specifieke klantengroepen,’ zegt een woordvoerder van Bol.com. Slim: zo kan Bol zijn productaanbod steeds blijven aanscherpen op basis van klantbeoordelingen.

In begin 2006 werd Tweakers.net overgenomen door VNU. De site legt de uitgever geen windeieren, de advertentieomzet zal dit jaar naar verwachting verdubbelen.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    ssmeding

    Als ik het goed begrijp houdt de samenwerking in dat electronica-artikelen van Bol.com automatisch worden toegevoegd aan de Pricewatch van Tweakers? Is er in dit geval sprake van een goed geschreven persbericht maar een niet erg onderscheidende samenwerking?


    28 november 2007 om 07:32
    Roy Huiskes

    Inderdaad, het is maar goed dat niet elke webshop zo’n persbericht stuurt 😉


    28 november 2007 om 07:41
    Rick

    Ja, Sint, dat was ook mijn eerste gedachte. Bol heeft eindelijk iets voor elkaar dat de kleinste dozenschuiver uit Lutjebroek al jaren doet, plakt daar het label ‘strategische samenwerking’ op en gooit er een persbericht uit. Dat laatste rechtvaardigt waarschijnlijk het woordje ‘strategisch’.

    Anyway, met de prijzen en service van Bol zal je flink omlaag moeten scrollen om hun aanbod in Pricewatch te zien, met hun doelgroep zal Tweakers zich niet wagen aan sponsored results…


    28 november 2007 om 07:43
    Wouter

    Hmm.. dit is dus helemaal niets bijzonders? Waarom word dit bericht dan op MF geplaatst? Wat Roy al zegt: tis maar goed dat niet iedere shop die mee doet met de pricewatch het bericht stuurt.


    28 november 2007 om 07:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!