#TheFappening: de film Sex Tape wordt werkelijkheid

2 september 2014, 12:00

Vroeger hadden Jay en Annie een spannend seksleven, maar tien jaar en twee kinderen later is de passie en romantiek in hun relatie ver te zoeken. Ze besluiten om zichzelf te filmen terwijl ze drie uur lang alle standjes uitproberen uit het boek ´The Joy of Sex´. Het leek een goed idee totdat ze erachter komen dat hun wel erg persoonlijke video via de iCloud van Apple per ongeluk naar andere mensen is verstuurd. Wanneer Jay en Annie vervolgens een sms met de tekst “Bedankt voor je video” van een vijftien jarige puber ontvangen is het hek van de dam.

Bovenstaande alinea is de synopsis van de film ´Sex Tape´ die onlangs in de Nederlandse bioscopen verscheen. Het is een komische film waarin Jason Siegel en Cameron Diaz de hoofdrol spelen. Het gaat om een niet waargebeurd verhaal. Op zondagavond werd de film voor meer dan 100 beroemdheden echter rauwe werkelijkheid.

Op de obscure website 4chan werd door een anoniem persoon een bericht gepubliceerd waarin hij naaktfoto’s en films van beroemdheden aanbood. Niet veel later lekte hij de eerste foto’s en begonnen overal op het internet servers te roken. De website Reddit heeft het lek inmiddels bestempeld als #TheFappening en onderhield voor korte tijd een live pagina waarop de laatste ontwikkelingen realtime door meer dan 100.000 voyeurs gevolgd werd.

Met name de naaktfoto’s van fotomodel Kate Upton en actrice Jennifer Lawrence trekken wereldwijd de aandacht. De woordvoerster van Jennifer Lawrence liet inmiddels het volgende statement optekenen: “This is a flagrant violation of privacy. The authorities have been contacted and will prosecute anyone who posts the stolen photos of Jennifer Lawrence”. De ellende is echter nog lang niet over. De dader heeft aangekondigd dat hij nog meer materiaal op zijn harde schijf heeft staan. Verschillende websites hebben inmiddels veel geld geboden voor deze tot op heden nog ongepubliceerde beelden.

#JenniferLawrenceWeSupportYou, #leakforjlaw en #IfMyPhoneWasHacked

Reacties konden natuurlijk niet uitblijven. Al snel na het uitlekken van de foto’s werd de hashtag #JenniferLawrenceWeSupportYou in het leven geroepen, die fans gebruiken om Jennifer Lawrence een hart onder de riem te steken. De grappenmakers van 4chan konden hier natuurlijk niet bij achterblijven. Zij bedachten de hashtag #leakforjlaw waarmee ze via valse Twitteraccounts jonge meisjes probeerden over te halen om ook hun borsten te laten zien uit solidariteit met Jennifer.

Gelukkig heeft al deze ellende ook nog tot iets grappigs geleid. Via de hastag #IfMyPhoneWasHacked laten Twitteraars zien wat voor een foto’s er op hun telefoon staan. En dat zijn geen naaktfoto’s, maar alledaagse foto’s.

Wie is de dader?

Al vrij snel na het publiceren van de foto’s maakten diverse Redditors jacht op de dader. In eerste instantie werd gedacht dat het zou gaan om een vijftienjarige puber genaamd Tristan. Een screenshot van zijn hard drive zou hem verraden hebben. Te lezen is onder andere de naam van zijn PC en de andere computers met wie hij verbonden is in een lokaal netwerk. Een simpele zoektocht met Google leidt naar de website SouthernDigitalMedia.

De naam Tristan verdween echter al snel naar de achtergrond, de pijlen van Reddit werden vervolgens gericht op een van zijn collega’s, de 27-jarige Bryan Hamade. In een interview met de Daily Mail liet hij echter weten dat hij de dader niet was: “I am not the original leaker. I only reposted one thing that was posted elsewhere and stupidly had my network folders visible”.

Maar wie zit er dan wel achter de omvangrijke hack? Een tweet: “Knowing those photos were deleted long ago, I can only imagine the creepy effort that went into this”. van actrice Mary Winstead, een van de slachtoffers, doet vermoeden dat de gelekte foto’s al maanden op het internet in een klein kring rondzwerven.

De leden van AnonIB zitten achter de hack. Dit imageboard is sinds 2006 een afsplintering van 4chan en een ´underground celeb n00d-trading ring´. De leden ruilen onderling gestolen naaktfoto’s en films van beroemdheden. Het is een selectief gezelschap, je kunt er alleen deel van uitmaken wanneer je zelf nieuwe foto’s in de aanbieding hebt of door je in te kopen.

Het gaat dus ook niet om één hacker, maar om meerdere hackers. In de media wordt voortdurend met een beschuldigend vingertje gewezen op een lek in Apple’s iCloud. Een bug in “Find My iPhone” zou de oorzaak zijn geweest. Veel aannemelijker is het dat de foto’s uit meerdere bronnen afkomstig zijn. Zo maakte Dropbox recentelijk bekend dat ze een beveiligingslek hadden gesloten.

Waarschijnlijk zijn de foto’s van Kate Upton van de iPhone van haar vriend Justin Verlander geripped met behulp van EPPB 3.0. Ook duiden een aantal foto’s op het gebruik van FBtool2014v2.exe, waarmee foto’s uit Facebook gehaald kunnen worden.

De nieuwe realiteit van de cloud

In Nederland werden we recentelijk opgeschrikt door de seksvideo van Dave Roelvink. Editie NL besteedde er eind augustus een nieuwsitem aan: “Maakt jouw kind seksfilmpjes? Ga er maar vanuit”. Uit onderzoek blijkt dat “7 procent van de jongeren tussen de 12 en 17 jaar heeft wel eens een naaktfoto of seksfilmpje van zichzelf verstuurd en 11,6 procent van de jongeren tussen de 18 en 28 jaar heeft dat gedaan.” Volgens deskundigen is cyberseks hiermee een onderdeel geworden van het seksleven van jongeren. Het maakt onderdeel uit van het experimenteergedrag.

Ons digitale leven speelt zich voor een groot deel af in de cloud. De cloud is de nieuwe realiteit. Vaak zijn deze clouddiensten waar we gebruik van maken gratis. We betalen ervoor met onze privacy. Immers, If you’re not paying for it, you’re not the consumer; you’re the product being sold”. Als deze privacy vervolgens geschonden wordt, is niet de dader de gebeten hond, maar het slachtoffer. En dit is de omgekeerde wereld.

Van Bedham schreef hier een mooi artikel If you click on Jennifer Lawrence’s naked pictures, you’re perpetuating her abuse over voor The Guardian. Mensen die klikken op foto’s van Jennifer Lawrence steunen de daders, ze helpen mee aan de verspreiding van haar misbruik. De naaktfoto’s van Jennifer Lawrence zijn ook niet schandalig, wij maken er een schandaal van door ze zo publiekelijk uit te vergroten.

Eens te meer leert The Fappening ons dat privacy door ons leven in de cloud niet meer bestaat. De meer dan 100.000 voyeurs op Reddit laten zien dat we een uiterst schimmige wereld hebben gecreëerd: “Het internet heeft een veel engere versie van couch potatoes geschapen”.

Bronnen

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Dennis Visschedijk

    Kun je niet even een andere foto er op zetten? Ik ben een liefhebber van vrouwelijk schoon maar Marketingfacts bezoek ik veelal alleen onder werktijd….


    2 september 2014 om 13:05
    Marcel

    De link met Marketing ontgaat me hier volledig. Of is het zo plat: Marketingfacts zet een naaktfoto boven een artikel, verkapt onder de eeuwenoude marketingstrategie: Sex Sells.


    3 september 2014 om 09:09
    bramkoster

    @Marcel:

    Ten eerste: (online) marketing existeert niet in een vacuüm. Om de kracht van online te kennen, moet je online kennen. De cultuur ervan. De ontwikkelingen ervan. De mogelijkheden en de gevaren. Artikelen over die onderwerpen zijn wat ons betreft dus ook relevant voor marketeers. Want marketeers zijn net mensen.

    Ten tweede: in dit specifieke geval is de link naar marketing eigenlijk nogal makkelijk. Want elke partij die klantgegevens bewaart – en welke partij die online acteert is dat niet? – of die gebruikmaakt van gegevens uit de cloud, kan te maken krijgen met hacks. Kan verantwoordelijk worden gehouden voor het lekken van privacygevoelige gegevens.

    Dat leek ons genoeg relevantie voor publicatie op Marketingfacts.


    3 september 2014 om 09:17
    Kevin

    Met Dennis eens, ik bezoek deze website ook onder werktijd en ik schrok toen ik de foto zag die bij dit artikel staat.


    3 september 2014 om 14:46
    moojen

    De redenering “Vaak zijn deze clouddiensten waar we gebruik van maken gratis. We betalen ervoor met onze privacy.” erg kort door de bocht. Er bestaat ook zoiets als Freemium, niet alle diensten die gratis zijn, bestaan obv het advertentiemodel waarbij in meer of mindere mate je privacy in het gedrang is.


    8 september 2014 om 15:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!