Thuiswinkelbranche maakt spectaculaire groei door

15 september 2003, 05:55

De thuiswinkelbranche maakt een forse groei door. De omzet steeg in 2002 met 19,3%, terwijl de reguliere detailhandel de omzet met niet meer dan 3% zag groeien.

Inmiddels is de thuiswinkelbranche in Nederland goed voor een omzet van 2,2 miljard euro per jaar. Dat is 2,7% van de totale detailhandelsomzet.Volgens Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org, de overkoepelende vereniging van thuiswinkeliers, is de snel stijgende populariteit van thuiswinkelen met name te danken aan de toenemende interesse in internet en een verbetering van de technologische mogelijkheden. Terwijl consumenten in het verleden afhankelijk waren van de tweejaarlijkse catalogus van postorderbedrijven, kunnen zij tegenwoordig via kanalen als internet, tv en zelfs mobiele telefoon op ieder moment van de dag de nieuwste producten aanschaffen. Met name de aankopen via internet maken een ongekende groei door: in 2002 steeg de verkoop via dit medium met 77% tot 980 miljoen euro. Insiders denken dat de thuiswinkelbranche in de toekomst verder zal groeien omdat Nederland een achterstand heeft op de buurlanden: de gemiddelde Nederlander kocht in 2002 voor 135 euro op afstand, terwijl de Britten goed waren voor 226 euro en de Duitsers voor 258 euro.

Bron:

Incentive nr. 9, p. 14, 2,2 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!