Tien tips voor een geslaagde online activatie

18 juni 2020, 06:00

Online activatie is een converterend middel in de marketingmix. Het wordt ingezet voor het vergaren van leads, traffic, nieuwsbrief-inschrijvingen, donaties, social volgers en als aanvulling op je customer data platform. Het brengt veel mensen in contact met jouw merk. Je wilt dan natuurlijk goed voor de dag komen. Met deze tien tips kun jij kwaliteit bij online activaties herkennen.

1. Kies een duidelijke doelstelling

Een eenduidige en heldere doelstelling van je online activatie zorgt voor een hogere conversie. De deelnemer is bij een heldere doelstelling niet afgeleid door verschillende boodschappen. Bij elke extra doelstelling die je toevoegt aan de online activatie, wordt de conversie met gemiddeld 20 procent verlaagd.

2. Vermijd te veel stappen

De hoogste conversie kun je behalen door maximaal vijf stappen, invoervelden of vragen aan te bieden. Elke extra stap zorgt voor 5 procent minder conversie. Denk daarom goed na over wat je nu écht moet weten van jouw doelgroep om te voldoen aan de doelstelling. Heb je dan toch nog veel stappen? Verdeel deze dan over meerdere online activaties. Zo hou je het behapbaar en is de conversie vele malen hoger.

3. Kies voor professionele vormgeving

Vanwege het grote bereik van online activatie komen veel consumenten in contact met jouw merk. Een professionele vormgeving biedt vertrouwen en zorgt ervoor dat deelnemers eerder geneigd zijn gegevens achter te laten. Zorg er daarom voor dat jouw merkbeleving en huisstijl pixel-perfect naar voren komen.

4. Voldoe aan de verwachtingen

Een deelnemer aan een online activatie heeft bepaalde verwachtingen over de intractie en flow van de activatie. Als deze verwachting afwijkt van de realiteit, haken deelnemers af en is de conversie lager. Voorbeelden zijn een kraskaart waar de deelnemer niet op kan krassen of een korte quiz waar je uiteindelijk vijftien minuten mee bezig bent. Ben je van te voren duidelijk in de flow en interactie dan zal deelnemer eerder geneigd zijn de online activatie afronden.

5. Zorg voor een win-winsituatie

Online activaties hebben een hoge conversie omdat zowel de consument als het merk elkaar een wederzijds voordeel te bieden hebben. Het bedrijf geeft een cadeau in ruil voor jouw gegevens. Een goede ruil kan voor enorme conversie zorgen oplopend tot 80 procent. Als je iedere deelnemer een kleine korting of prijs geeft in combinatie met een hoofdprijs, heb je alleen maar blije deelnemers.

6. Houd het luchtig

Elke deelnemer is een potentiële lead. Deze lead kan verloren gaan als een online activatie een negatieve associatie veroorzaakt. Een online activatie is als een snack die mensen tussendoor nemen als ze zich vervelen.

Elke deelnemer is een potentiële lead

In de trein of even alleen op de wc. Probeer het daarom positief en luchtig te houden en zorg dat de deelnemers met een lach op hun gezicht de trein (of wc) verlaten.

7. Maak online activatie onderdeel van campagnes

Als een online activatie onderdeel is van een reclamecampagne, kan het door de media aandacht meer traffic te genereren dan als ‘stand alone’ online activatie. Door de online activatie mee te laten liften op de campagne met tv commercial, billboards en advertenties, zorgt het voor de deelnemer naast traffic ook voor herkenbaarheid en hogere conversie.

8. Zorg voor een goede social care

Als deelnemers via social hun dankbaarheid uiten voor het winnen van een prijs via jouw online activatie moet je daar als merk natuurlijk op reageren. Niets is zoveel waard voor jouw merk, zeker op social media, als positieve berichten.

Niets is zoveel waard voor jouw merk als positieve berichten

Online activaties bieden een uitgelezen kans om via social media alle positieve berichten uit te meten. Zorg daarom dat jouw social team klaar zit om alle reacties te beantwoorden.

9. Jaag de online activatie aan

Je kunt advertenties inkopen via bijvoorbeeld Facebook, Instagram of Google om zo voor traffic naar de online activatie te zorgen. Ook blogs en magazines waar de doelgroep actief op is, zijn een goede keuze voor het aanjagen van traffic. Daarnaast kun je als merk jouw ‘owned’ en ‘earned’ mediakanalen inschakelen, zoals een post op je social kanalen en het versturen van een nieuwsbrief.

10. Voldoe aan de AVG

Zorg er voor dat elke deelnemer aan de online activatie akkoord gaat met de actievoorwaarden en eventuele extra wensen, zoals het terugbellen of aanmelden voor een nieuwsbrief. Om te voldoen aan de AVG, moet de deelnemer actief een opt-in checkbox aanvinken. In de actievoorwaarden staat precies welke data je verwerkt van de deelnemer, waar je het voor gebruikt, hoe lang je het bewaart en wat er gedaan wordt bij een verwijderverzoek.

Gebruik deze tien tips voor een geslaagde online activatie. Je zult zien dat de kwaliteit van de online activaties hoger wordt, het aantal deelnames stijgt en je een hogere conversie behaald.

Benjamin van Rossum (oprichter van Ratsibambam) is expert in marketing gamification. Met meer dan 10 jaar ervaring in de online productie van marketing en advertising campagnes voor creatieve bureaus en grote merken wordt hij dagelijks enthousiast van gave digitale oplossingen. Met Ratsibambam richt Benjamin zich op het verhogen van conversiepercentages voor databuilding, audiance interaction en brand engagement met marketing gamification concepten.

Categorie

1 Reactie

    Desire

    Bedankt voor de tips! Punt 8 vooral. Dit geeft ook een positieve uitting voor degene die voor het eerst op je social site komt kijken.


    25 juni 2020 om 13:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!