#TNW2013 – Leonard Brody: “Jonge ondernemers veranderen de wereld”

25 april 2013, 11:49

We staan aan de vooravond van een nieuwe Industriële Revolutie, volgens TNW-spreker Leonard Brody. Of in zijn eigen woorden: the great re:write. En anders dan de vorige keer zijn het niet de 'large pockets of powers', zoals grote ondernemingen en overheden, die dat proces drijven, maar 'you guys', de jonge ondernemers.

Leonard Brody is een Canadees uit een familie die enkele traditionele mediabedrijven bezit. Zelf koos hij al snel zijn eigen pad en ging daarbij in tegen de familietraditie: hoewel nog steeds actief in de media, richtte hij zich op de kansen die online participatie brengen met bedrijven als Onvia en NowPublic, een citizen journalism-platform. Toen dat laatste bedrijf werd overgenomen, vond Leonhard zich aan het hoofd van de afdeling innovatie & digital van een van grootste entertainmentbedrijven in de wereld: Anschutz Entertainment Group, eigenaar van o.a. L.A. Kings (ijshockey), L.A. Galaxy (voetbal) en L.A. Lakers. Maar toen na 4 jaar zijn earn-out was verlopen, begon hij weer snel voor zichzelf.”As any entrepreneur would do,” volgens Brody, want ondernemers zijn hard bezig de wereld te veranderen.

Sterker nog, het zijn de 20-jarige broekies die de grootste veranderingen voortbrengen. Ze trekken zich niets aan van geldende normen en wetten, waardoor ze de echte disruptie in de markt brengen. Zoals de oprichters van Kickstarter, die de banken rechts inhaalden en mensen en bedrijven de mogelijkheid geven funding te vinden voor bijv. de Pebble-watch. Of de Kahn Academy, die nooit mogelijk was geweest als Sal Kahn naar scholen of universiteiten was gestapt.

De belangrijkste driver hierachter is een fundamentele verandering in het menselijk gedrag in de afgelopen 20 jaar. Toen Canada tijdens de Vancouver Olympics in de extra tijd goud won in het ijshockey, volgden er 3,5 updates op Facebook – vroeger belde je misschien 1 vriend. En het Israëlische leger kondigt tegenwoordig al op Twitter aan dat ze op jacht gaan naar leden van Hamas.

Die dingen zouden we 20 jaar geleden raar hebben gevonden, op zelfs 'rude'. Niemand hing foto's van z'n kinderen aan de lantarenpalen in de buurt, maar we posten ze wel wereldwijd op Facebook. Dat is een kwestie van vertrouwen: online hebben we een 3x hogere 'trust' dan offline, op Facebook zelfs 4x. En 10 jaar geleden schaamde je je als je moest toegeven dat je je partner online had ontmoet, binnekort geldt dat voor 50 procent van de mensen die trouwen.

Het is lastig om dit proces bij te houden. “Time is not on your side in this.” 36 procent van de highschool-studenten in de VS verlaten het programma voortijdig. Niet omdat ze het niet aankunnen, want de 13-jarigen van nu zijn veel slimmer dan wij waren als 13-jarigen. Maar ze 'droppen out' omdat het systeem niet meer past. Scholen sluiten niet meer aan op de huidige maatschappij, net als andere grote instituties.

Het is tijd voor verandering, oftewel the great re:write. En die komt van de kleine ondernemers, de jonge honden. We'd better be prepared!

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Edwin van de Bospoort

    Like! (al voel ik me nu ook wel een beetje oud 😉


    25 april 2013 om 13:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!