Traditionele reisgidsen ingehaald door travel sharing-platformen

3 december 2012, 14:59

Wie op reis gaat, komt al snel in aanraking met reisgidsen. Niet zo gek, want dertig procent van de jaarlijks bijna 1 miljard reizigers (pdf) zegt voor een vakantie een nieuwe reisgids aan te schaffen. Toch kun je je afvragen of deze gidsen, geschreven vanuit een kantoor, nog wel de informatie verstrekken waar reizigers vandaag de dag naar op zoek zijn. BBC Worldwide, voor 75% eigenaar van Lonely Planet, heeft sinds 2007 zo’n 50 miljoen Britse pond op ’s werelds bekendste ‘reisbijbel’ af moeten schrijven. De reden: de traditionele reisgidsen worden ingehaald door travel sharing platformen.

Travel sharing

Het moge duidelijk zijn, de online en mobile business is booming. Momenteel worden er alleen al in app-land maandelijks 1 miljard Android-apps en 1.25 miljard iOS-apps gedownload. Het is dan ook geen verrassing dat in deze digitale wereld een nieuwe markt voor reizigers is ontstaan waarbij persoonlijke ervaringen deelbaar en inzichtelijk worden gemaakt. Deze websites, mobiele pagina’s en apps koppelen de informatie over locaties aan reizigers, op basis van de ervaringen van vrienden, locals, reizigers die hen voor gingen en trendsettende personen of bronnen. Organisaties als TripAdvisor, Gidsy en WOWspots maken deze inside information toegankelijk voor iedereen.

WOWspots-oprichter Dewi Wassenaar legt uit: “Onze digitale cityguide vertelt je precies waar je moet zijn op basis van informatie van je vrienden, trendsetters, magazines, websites, of lokale bloggers.”

In tegenstelling tot de snel verouderende reisgidsen zorgen de gebruikers van deze sharing-platformen er continu voor dat de reisinformatie up-to-date is. Edial Dekker, mede-oprichter Gidsy: “We verbinden locals aan reizigers door vraag en aanbod in kaart te brengen. Zo bieden we unieke ervaringen met echte mensen waar dan ook ter wereld.” De teleurstelling van een gesloten restaurant of ‘overpriced’ toeristenvoedsel lijkt daarmee tot de verleden tijd te horen. Geldt dit ook voor de gedrukte reisgidsen?

De toekomst van reizigersinformatie

Alhoewel de travel sharing industry al even bestaat – denk aan sites als Couchsurfing of HostelBookers – staat de markt nog in de kinderschoenen. Toch ziet men dit internationaal als de toekomst. Dat de gedrukte reisgidsen gaan verdwijnen, staat volgens Dekker (Gidsy) vast. “Dat kan niet anders. Organisaties als de Rough Guide en Lonely Planet verdienden hun geld met informatie over verborgen plekken, reviews en andere 'lokale' informatie. De content die zij hebben, is niets meer waard, want de content is gratis te vinden.” Tel daar bij op dat de advertentie-inkomsten online net als de marges op hotels, vluchten en activiteiten laag zijn, en je komt hoogstwaarschijnlijk tot de conclusie dat het inderdaad een uitdaging is voor de traditionele reisgidsen om aansluiting te blijven vinden.

Toch ziet Wassenaar (WOWspots) de verdwijning van de gedrukte gids nog niet direct gebeuren: “Ik verwacht dat we de digitale en gedrukte variant voorlopig naast elkaar gaan gebruiken. Met name de oudere generaties vinden papier toch echt nog fijn. Daarnaast is er nog zoveel dat binnen deze markt ontdekt moet worden.” Hiermee doelt Wassenaar op ontwikkelingen van organisaties als Layar, die in steden op je mobiel de historische ontwikkelingen in beeld willen laten zien of toekomstdromen van organisaties als Repudo die digitale herinneringen, bijvoorbeeld vakanties foto’s, speciaal voor jou op de daadwerkelijke locatie wil achter laten.

Top 5

Nieuwsgierig welke systemen reizigers de meest volledige reisinformatie verschaffen? Ik was het wel. Daarom heb ik gekeken welke travel-apps en -sites internationaal en nationaal geroemd worden. Hieruit heb ik de systemen die reisinformatie combineren met sociale data gefilterd en getest op functionaliteit, gemak, design en volledigheid (van reisinformatie). Ook heb ik via Twitter en Facebook de vraag uitgezet bij mijn volgers en hetzelfde gedaan.

In totaal heb ik zo'n dertig systemen getest en daar zijn deze vijf, wat mij betreft, als beste uit gekomen. Deze top 5 travel sharing-platformen is een aanvulling voor iedere avonturier.

1. Gogobot

Gebruikt het beste van drie werelden. Je kunt op de site of in de app je reis plannen, op locatie gepersonaliseerde tips krijgen van andere reizigers en reisherinneringen vastleggen en delen met vrienden via de sociale media.

  • Pluspunten: De systemen zijn voor het overgrote deel zeer gebruiksvriendelijk en het design van de app is mooi. Er wordt veel informatie gedeeld, de omgevind scannen is een fluitje van een cent en het plannen van een trip is ineens voor iedereen weggelegd. Alle bezienswaardigheden, restaurants en leuke bars die je aan je reisplannen toevoegt komen keurig bij elkaar op een kaart te staan waardoor alles inzichtelijk en overzichtelijk is.

  • Aandachtspunten: Het toevoegen van nieuwe informatie kan makkelijker. Gogobot gaat uit van ‘Wisdom of the crowd’ dus de onondekte plekken komen niet altijd naar boven. Je hebt, net als bij de overige vier platformen, een dataconnectie nodig om Gogobot te gebruiken.

2. Gidsy

Een online marktplaats waar reizigers en locals elkaar kunnen vinden voor unieke activiteiten.

  • Pluspunten: Dit is anders dan anders. Echte mensen met leuke ideeën kunnen op Gidsy kun activiteiten aanbieden. Als reiziger wordt je zo makkelijker onderdeel van het echte lokale leven. Wil je stampot eten bij een Amsterdammer thuis, de Berlijnse streetart verkennen met een Duitse art student of op inline skates door Barcelona met een lokale sportieveling? Op deze site vinden vraag en aanbod elkaar.

  • Aandachtspunt: Er is nog geen app, deze staat wel gepland voor begin 2013. Verder kun je als toerist activiteiten zoeken maar geen verzoeken indienen zoals op marktplaats. Deze mogelijkheid zou voor een interessante marktwerking kunnen zorgen.

3. TripAdvisor

Een van de populairste sites en travel sharing apps ter wereld.

  • Pluspunten: Niet alleen krijg je informatie over hotels, restaurants, activiteiten of vluchten. Er is een forum waar je vragen kunt uitzettenen en je kunt heel makkelijk je omgeving scannen. Heb je een restaurant gekozen met de app. dan zit er een knop om direct te bellen voor een reservering of kun je je de weg naar het restaurant laten wijzen.

  • Aandachtspunt: Gaat net als Gogobot uit van ‘Wisdom of the crowd’ dus de commerciële plekken komen als eerste boven.

4. Yelp

Ook Yelp behoort, met 71 miljoen unieke bezoekers per maand, tot de groten der aarde in de online reisindustrie.

  • Pluspunten: Yelp gaat een stap verder dan Tripadvisor en AroundMe als het gaat om het inzichtelijk maken van lokale bedrijven. De aangeboden informatie houdt dus niet op bij restaurants en hotels. Drogisterijen, benzinestations, huisartsen, kerken, het is allemaal terug te vinden en natuurlijk voorzien van ratings.

  • Aandachtspunten: De commerciële plekken komen als eerste boven.

5. WOWspots

WOWspots combineert sociale aanbevelingen met de kennis van vooraanstaande magazines, trendsetters, celebrities, hippe merken en bloggers.

  • Pluspunten: Informatie van vrienden, locals en van kenners wordt aan elkaar gekoppeld. Waar ‘Wisdom of the Crowd’ niet altijd de hidden treasures weet bloot te leggen kan het met dit systeem eigenlijk niet missen, als we de beloftes mogen geloven natuurlijk want de lancering moet nog plaatsvinden. Dit platform is door het samenbrengen van persoonlijke, lokale en trendsettende informatie echt een aanvulling.

  • Aandachtspunten: Het platform moet nog live gaan: 24 dec Android, 3e week januari Apple.

Penelope
Communitymanager bij PNOzorg

Hoi, ik ben Penelope, de stem van PNOzorg. Ik doe verslag van wat er speelt in de creatieve en mediawereld.

Categorie
Tags

49 Reacties

    Irene den Ouden

    Dank Penelope, voor dit mooie overzicht! Ik ga alle sites en apps goed onderzoeken. Ben voor mijn eigen project OutdoorFriends ook op zoek naar nieuwe manieren van organsieren en delen van activiteiten en reizen. Je hebt waardevol werk gedaan! ben je zelf ook actief in de travel branche?


    3 december 2012 om 16:53
    Penelope

    Hai Irene,

    Graag gedaan! Bedankt voor je enthousiasme. Ik ben actief in de creatieve, sociale, mobiele en online wereld. Daar doe ik nu voor PNOzorg verslag van (zie @ikbenpenelope).

    Dit onderwerp combineert mijn twee favoriete werelden, want naast een vrolijke vakneuroot ben ik een enorme reisfanaat:) Ooit bijna anderhalf jaar over onze planeet gezworven en wat had ik deze systemen graag als reisgenoot gehad. En jouw project, wauw ziet er prachtig uit!


    3 december 2012 om 17:18
    eelco wassenaar

    Ik vind het natuurlijk altijd leuk om iets te lezen over de WOW-prestaties van mijn dochter en volgens haar behoor ik dus tot die generatie die het leuk vind om een gedrukte versie van een reisgids in handen te houden. Nu staat mijn huis vol met gedrukte versies van oude(heel veel) en nieuwe(wat minder) reizigers gidsen, maar als ik op reis ga prefereer ik toch de digitale versie al is het maar om het gewicht van de fysieke bagage te reduceren en die van de mentale bagage te optimaliseren.


    4 december 2012 om 16:18
    Berend Ouwerling

    WOW-spots klinkt goed, maar wordt deze app, bij groot succes, automatisch ook niet wisdom of the crowds? Dus als iedereen toegang heeft tot de speciale onondekte plekjes.. zijn ze dan nog wel zo speciaal?


    4 december 2012 om 20:46
    Danny

    Deze nieuwe ontwikkelingen zijn zeker interessant, maar het probleem wat ik altijd heb als ik iets meer ‘hardcore’ aan het reizen ben is dat er sowieso geen internet beschikbaar is afgezien van lokale Wifi-spots. Daarnaast gaat mijn smartphone ook maar een dag mee alvorens ik hem moet opladen, wat ervoor zorgt dat ik vaak ook niet eens een telefoon heb omdat er niet altijd direct elektriciteit beschikbaar is.

    Ik zeg niet dat ik papieren reisgidsen prefereer maar gezien de staat van onze technologie (beperkte batterijduur, roaming-kosten) is een papieren gids als backup altijd wel handig.

    Ook is het gewoon leuker om te reizen zonder enige vorm van technologie voor handen (dus ook zonder reisboek), je bent dan meer op je eigen vaardigheden en creativiteit aangewezen.


    5 december 2012 om 08:46
    Penelope

    @Eelco

    Hai Eelco,

    Allereerst gefeliciteerd met de prachtige prestatie van je dochter. Zeker iets om trots op te zijn! Ik ben fan.

    Die gedrukte versies in de huiskamer zijn erg herkenbaar. Ik bekijk ze nog steeds met trots en zie ze ook bij vrienden en kennissen vaak pontificaal in de kamer staan. Een fysieke gids is voor mij het toonbeeld van voorbereiding en een prachtige herinnering in de boekenkast achteraf. Tijdens de reis kies ook ik voor het gemak van online: lichtgewicht en altijd actueel:)

    @Berend

    Goed punt Berend! Gelukkig veranderen de onontdekte plekken steeds (nieuw wordt oud en oud wordt weer nieuw) en zijn er eindeloze bronnen (magazines, sites, bloggers) om informatie uit te putten. Voordat WOWspots overwegend ‘wisdom of the crowd’ is, moet er een enorme groei plaatsvinden en zelfs dan denk ik dat ze in het design relatief gemakkelijk inzichtelijk kunnen maken welke informatie van ‘de crowd’ en welke informatie van ‘de kenner’ komt. Ik kijk uit naar de lancering!

    @Danny

    Danny, jij beschrijft wat mij betreft het huidige knelpunt van reizen met apps: de internetverbinding. Wifi is inderdaad beperkt en 3G onbetaalbaar. Ik weet dat er inmiddels maps beschikbaar zijn die je tegen betaling koopt (< $3,-) en die geen internet verbinding nodig hebben. Ik hoop dat daar ook een mogelijkheid ligt voor de overige apps in de toekomst. Mijn 'back-up plan' is het op de ouderwetse manier aanpakken: "Excuse me Sir, can I ask you something..." 🙂 Vrolijke groet, Penelope


    5 december 2012 om 11:32
    WOWspots

    @ Berend

    Bedankt voor je reactie.

    Het grondidee van WOWspots is juist dat je wisdom of the crowd kunt vermijden, onafhankelijk van het aantal gebruikers.

    WOWspots geeft jou de mogelijkheid om geïnspireerd te worden om plekken te ontdekken waarbij je het WOW gevoel krijgt, door het volgen van je vrienden en je favoriete merken, bekende mensen, publishers en media. Hierdoor krijg je niet de aanbevelingen van de crowd, maar selecteer je zelf door wie je geïnspireerd wilt worden. Jouw WOWspots zijn dus nooit hetzelfde als die van iemand anders.

    Doordat WOWspots gebaseerd is op user generated content, kunnen we steeds de crowd voor zijn. Wanneer er nieuwe plekken ontdekt worden, zullen deze relatief snel in WOWspots te vinden zijn, terwijl gedrukte reisgidsen toch snel verouderd raken.


    5 december 2012 om 16:27
    Berend Ouwerling

    @Penelope en Wowspots. Thanks voor jullie reply. Ben niet overtuigd, maar klinkt nog steeds zeker veelbelovend! Zou overigens ook tof zijn om prive community’s te starten waarbij mensen via invite bij kunnen zodat je echt weet dat als zij iets zeggen wat goed is, het ook echt goed is in hun categorie..

    Kan niet wachten totdat ik de invite ontvang voor iOS 🙂


    5 december 2012 om 16:54
    Penelope

    @Berend

    That makes two of us! Om in Sinterklaassferen te blijven: “Vol verwachting klopt ons hart…”

    @WOWspots

    Fijn dat je de tijd neemt om het verder uit te leggen!

    🙂 Pluk jullie avond, P.


    5 december 2012 om 18:16
    René Bego

    Dag allemaal, interessant stuk en leuke discussie. Als traditionele uitgever van papieren reisgidsen (de 100% serie, zie ook http://www.100procenttravel.com) ben ik vrijwel dagelijks over dit thema, digitalisering, aan het nadenken. Ik verwacht inderdaad binnen 3 tot 5 jaar grote veranderingen in de reisgidsenmarkt mits aan de volgende technische voorwaarden wordt voldaan:

    1. Er komt een ´hand held device/smartphone´met een 2 x zo groot beeldscherm (uitklap?) als de huidige generatie smartphones.

    2. Dit scherm maakt gebruik van e-ink achtige oplossingen (geen schittering als je buiten loopt).

    3. Er komt een batterij beschikbaar die minstens 16 uur meegaat, ook als je gps gebruikt.

    4. roaming tarieven in iig Europa verdwijnen.

    In de tussentijd is het natuurlijk van belang om met de middelen die we nu hebben te experimenteren.

    Overigens zijn er mijns inziens ook nog de nodige redactionele eisen waar je aan moet voldoen, wil je werkelijk succes hebben. Belangrijkste bezwaar vind ik het ontbreken van een eindredactionele duiding bij veel platforms die genoemd worden. De truc zit ´m er volgens mij juist in om een selectie aan te brengen in het overweldigende aanbod dat er is. En een selectie puur op basis van aantal likes of ratings, is volgens mij te commercieel en te onbetrouwbaar. Wij willen de komende jaren graag gaan experimenteren met een mix van user generated content en input van onze traditionele auteurs, gemonitored door onze redactie.

    Voor ons is dit allemaal relatief nieuw en wij zijn dan ook op zoek naar wegen hoe we dit het best kunnen gaan aanpakken. Suggesties welkom!


    7 december 2012 om 08:25
    Penelope

    @René

    Bedankt voor het delen van je kennis en gefeliciteerd met de titel van Uitgever van het Jaar René. De uitleg van de jury m.b.t. jouw digitale innovatiedrang liegt er niet om, leuk!

    Terug naar het onderwerp:) Ik ben zelf van mening dat nummer 1 en 2 (formaat en schittering beeldscherm) minder belangrijk zijn dan nummer 3 en 4 (Batterij en roaming tarieven). Mijn beredenering:

    REACTIE PUNT 1- formaat:

    Ook als er in de toekomst grotere schermen zijn, betekent dit niet dat iedereen deze schermen direct wil/gaat gebruiken. Daarnaast moeten bouwers, net als bij websites toch voor het meest gangbare formaat (vaak niet het grootste) bouwen, anders is de informatie slechts voor een beperkte groep zichtbaar.

    Volgens mij is het zinvoller om te kijken hoe je met design kunt spelen zodat het:

    a) voldoet aan de manier waarom uitgevers informatie willen presenteren

    b) past in de mobiele omgeving die de eindgebruiker reeds gebruikt

    Met slim design van een app of mobiele site kan veel informatie in een relatief kleine ruimte gegeven worden (mooi voorbeeld vind ik Flipboard).

    REACTIE PUNT 2 – schittering:

    Er is inderdaad een verschil in schittering tussen verschillende smartphones en devices. Wanneer ik de brightness van mijn iPhone op de hoogste stand zet heb ik nergens last van. Diverse ‘screen protectors’ zijn tegenwoordig ook ‘anti-schittering’. Wie schittering dus hekelt, kan relatief makkelijk zelf tot actie over gaan. Dit kan inderdaad verbeteren maar ik geloof niet dat de verandering in de reisgidsenmarkt hierbij valt of staat.

    TOT SLOT

    Wat betreft de redactionele eisen zou ik een twee verdeling willen maken, want we hebben met verschillende content te maken.

    Editing, Yes please! – Ik ben er van overtuigd dat eindredactie erg belangrijk is voor de diepte informatie over een land of stad. Het algemene, informatieve deel wat diepgang en uitzoekwerk behoeft van een vakmens. Tevens kunnen ‘editors choises’ obv eigen ervaringen een aanvulling zijn, ook mbt het geven van een stem/gezicht aan het platform.

    Editing, No thanks – reviews over hotels, restaurants, activiteiten en al het andere waar een reiziger uit eigen ervaring een mening over kan hebben. Het succes van sociale media en ook van sociale apps zit hem in de kracht van ‘peer to peer reviews’. ‘We’ willen zelf bepalen wat belangrijk voor ons is. Een voorselectie doet hier afbreuk aan. Wel denk ik dat het belangrijk is om de meest relevante opmerkingen makkelijk boven te krijgen. Niet iedere review is even nuttig maar het is aan de lezer/gebruiker om te bepalen welke reviews de moeite waar zijn. Dit zie je steeds meer terug in apps waar onder een review de vraag staat dit nuttig? Ja / nee/ misschien.

    Tot zover mijn visie op dit onderwerp… Ik ben benieuwd naar jullie reacties. (en tot die tijd verblijf ik in een uitbundig sneeuwballengevecht, jullie zijn uitgenodigd!)

    Vrolijke groet,

    Penelope


    7 december 2012 om 11:23
    Irene den Ouden

    Hoi Penelope,

    Ik heb je artikel nog eens goed gelezen en heb nog wel wat vragen. Ik ben benieuwd welke andere 25 ‘social travel apps’ je hebt getest, en waarom je juist de hier besproken 5 de beste vindt? Scoren deze 5 sites het beste op jouw test op functionaliteit, gemak, design en volledigheid van reisinformatie? Hoe kan nr. 5 al zo goed scoren? Deze site is nog niet eens live.

    Het mooie aan ‘travel sharing’ lijkt me dat juist informatie over onbekende plekken wordt gedeeld, informatie die niet in de reisgidsen staat. Maar als ik je stukjes lees komen bij 3 van de 5 sites juist de bekende, commerciële plekken het eerste boven.

    Heb je ook naar Waarbenjij.nu gekeken? Een populair platform met gedetailleerde reisverslagen over veel onbekende plekken.

    Groet, Irene


    8 december 2012 om 20:08
    WOWspots

    @René

    Wat zou je ervan vinden om binnenkort een kop koffie te drinken? Dan kan ik de app laten zien en wie weet wat we voor elkaar kunnen betekenen.

    Dewi – WOWspots


    10 december 2012 om 08:55
    Rene Bego

    @Dewi

    Goed plan. Mail je me via rb@momedia.com? Hoor graag, René


    10 december 2012 om 17:33
    Penelope

    Hai Irene,

    Leuk dat we er dieper op in gaan! Om tot de 25 apps te komen heb ik het volgende gedaan

    Stap 1: Ik heb eerst verschillende Top lijsten vergeleken zoals de ’top 50 ultimate travel apps van CNN’ en de ’25 best travel apps van de Telegraph UK’. Zo heb ik ruim tien lijsten met elkaar vergeleken en hier de eerste selectie uit gehaald.

    Stap 2: Ik ben opzoek gegaan naar blogs en sites die geschreven hebben over nieuwe apps en heb die aan mijn lijst toegevoegd.

    Stap 3: Ik heb op Twitter en Facebook gevraagd waar mensen zelf graag gebruik van maken en welke apps ze me adviseerden.

    Hier kwamen meer dan 25 platformen uit: Airbnb, AroundMe, Bookers.com, Foodspotting, FourSquare, Goby, HearPlanet, Heritage, Hostelbookers.com, Kayak, LocalEats, Lonelyplanet.com, Places, Schemer, Stay.com, Time Out Location Guide, TripIt, TouristEye, Triposo, Trippy, TripWolf, Viator, Wikihood.

    Sommigen vond ik niet in de categorie Travel sharing apps passen (want er werden geen ervaringen/ratings van reizigers gedeeld) dus heb ik het aantal op 25 totaal gezet. De gehele lijst heb ik getest door informatie te vragen over Den Haag (mijn woonplaats), Amsterdam (mijn voormalige woonplaats) en mijn favoriete buitenlandse bestemmingen. Zo kon ik bepalen of de ‘hidden secrets’ van goed naar boven komen.

    Nummer 1 t/m 4 zijn gekozen op basis van functionaliteit, gemak van het systeem, vormgeving en volledigheid van informatie. Er zijn een aantal apps die prachtige informatie geven over een niche. Toch vind ik het voor op reis een enorm voordeel wanneer alles in een systeem te vinden is.

    Nummer 5 is inderdaad gekozen op basis van potentie. De combinatie van informatiekoppeling zoals WOWspots dat zegt te gaan doen, is dusdanig uniek in de wereld dat dit wat mij betreft echt het vernoemen waard is. Natuurlijk moet deze app zichzelf nog bewijzen maar wat mij betreft verdienen ze het voordeel van de twijfel.

    Mbt tot jouw opmerking:

    Travel sharing staat op dit moment nog niet perse garant voor het boven krijgen van de onbekende plekken. Dit komt omdat de systemen voornamelijk uitgaan van ‘wisdom of the crowd’ en wanneer iets het populairst is, is het al geen onbekende plek meer. Hier ligt ruimte voor de toekomst en WOWspots kan hier zomaar eens verandering in brengen. Het mooie van travel sharing vind ik overigens dat je je als reiziger een mening kunt vormen op basis van tientallen, soms zelfs honderden meningen (namelijk die van mede reizigers) in plaats van de mening van een editor van een reisgids. Zo kun je je makkelijker een weg banen door het enorme aanbod en iets vinden wat past bij jouw wensen.

    Mbt waarbenjij.nu

    Good one! Ik was een fervent Waarbenjij.nu gebruiker tijdens mijn wereldreizen. Toch kwam ik deze site niet tegen tijdens mijn zoektocht en heb ik er geen moment zelf aan gedacht. Vertel, vertel, heb ik iets gemist? Gebruik jij het?

    Ik ben benieuwd naar je reactie:)

    Penelope


    11 december 2012 om 12:17
    Irene den Ouden

    Hoi Penelope, dank voor je uitgebreide toelichting! Als ik jou was zou ik je werkwijze ook in het blog zetten.

    Ik blijf van mening dat het interessanter zou zijn om travel sharing platforms te noemen die juist de onbekende plekken aan het licht brengen (hoewel dat dan tegelijk wel weer jammer is ..). Als vooral de bekende plekken te vinden zijn, kunnen mensen net zo goed toch een gids nemen, of Google.

    Waarbenjij.nu geeft wel die uitgebreide informatie over (vaak) onbekende plekken. Ook over locaties waar mensen werken, bijv WNF-ers in natuurgebieden.

    Mijn interesse komt omdat ik voor OutdoorFriends ook op zoek ben naar nieuwe manieren om aantrekkelijke reizen te promoten. Ik heb nu het gevoel dat initiatieven vanuit de community het beste werken.

    Groet, Irene


    12 december 2012 om 11:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!