Trendsetters zijn beste verkopers van nieuw product

19 maart 2003, 06:01

Trendsettende consumenten zorgen vaak voor betere promotie van een product dan welke dure tv- of printcampagne ook. Dit fenomeen wordt in marketingkringen `buzz`, `scenemarketing` en `viral marketing` genoemd.

In gewoon Nederlands betekent dat: zien kopen, doet kopen.

Een goed voorbeeld van buzz is de jaarlijkse lancering van Beaujolais Primeur. Hoewel deze wijn volgens kenners niet bijzonder is, wordt door trendsettende groeperingen in Frankrijk iedere keer hartstochtelijk gevierd dat de drank weer te koop is. Dit enthousiasme wordt steevast wereldwijd overgenomen door grote groepen consumenten.

Viral marketing werkt ook volgens het principe dat goed voorbeeld doet volgen. Maar terwijl het bij buzz gaat om een terugkerend evenement – een bij die terugkeert in de korf, achtervolgd door een zwerm -, draait het bij viral marketing om `besmettelijkheid` van het gebruik. Een goed voorbeeld hiervan is Hotmail. Bij elk e-mail die verzonden wordt, staat de boodschap dat het gebruik ervan gratis is. Deze mededeling heeft geleid tot een commerciele epidemie.

Bron:

Management Team

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!