Tweederde van online winkels beschikt niet over adequaat zoekprogramma

11 maart 2003, 08:05

Maar liefst tweederde van de online winkels heeft volgens onderzoek van het Amerikaanse 37Signals zoekmogelijkheden die te wensen overlaten.

Hierdoor hebben miljoenen consumenten de grootste moeite de door hen gewenste artikelen te vinden en zijn ze gedwongen multipele searches uit te voeren met telkens een andere zoekterm. Dat maakt online winkelen er niet prettiger op en veel consumenten haken dan ook af. Van de 25 online winkels die 37Signals in oktber 2002 onderzocht, zag 72% geen kans een fout gespelde zoekterm te linken met het gezochte artikel. 70% bood klanten niet de mogelijkheid zoekresultaten te sorteren op merk, prijs of beschikbaarheid. Bij de helft van de zoekmachines konden klanten het gezochte artikel niet omschrijven, maar moesten met een specifieke naam of titel komen. Volgens Scott Upton van 37Signals voeren bezoekers vaak maar 1 search uit. Als die niet het gewenste resultaat oplevert gaan ze naar een andere site of naar een traditionele winkel.

Bron:

http://www.emarketer.com/

NB Recently, BizRate.com found that 54% of US online buyers go straight to the respective merchant Web site to begin their shopping online, proving how important it is that e-commerce Web sites be sure to correctly present their visitors with the products they are looking for in search functions.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!