“Van strings naar things”, Marcus Tandler over de toekomst van search

14 februari 2014, 09:33

Als je jezelf in de internationale zoekmachinemarketingwereld begeeft, dan is de naam Marcus Tandler je niet onbekend. Deze Duitse search expert spreekt al jaren op toonaangevende conferenties over de hele wereld. Volgende week donderdag, 20 februari, spreekt hij als keynote-spreker over de toekomst van search op de eerste editie van het Friends of Search-congres in Amsterdam. Deze week sprak ik alvast met hem over de toekomst van search.

Marcus, wat zie je als de grootste ontwikkeling in search voor 2014?

Allereerst wil ik graag even zeggen dat ik het fantastisch vind dat er een 'top-level conference' als Friends of Search in Amsterdam is. En terugkomend op je vraag, zie ik twee grote ontwikkelingen:

  1. Googles recent verworven mogelijkheid om spam algoritmisch uit te filteren
  2. Het nieuwe Hummingbird-algorithme

Ik wil graag speciaal uitweiden over dat Hummingbird-algoritme. De trend is hier om “from strings to things” te gaan, waarmee ik bedoel dat Google de daadwerkelijke vragen van de gebruikers moet begrijpen. Momenteel typen mensen woorden en frasen in een zoekbox in en Google geeft gewoon webpagina's terug die relevant zijn voor die woorden.

Maar gestuwd door de belangrijke trend dat mobiele search desktop search aan het inhalen is, is er een nieuwe manier van zoeken in opkomst: voice search. En voice search is anders. Dezelfde vraag kan op honderden verschillende manieren gesteld worden, maar Google moet ze begrijpen en de kernvraag begrijpen. Ze hebben al een aantal stappen genomen op dat gebied met conversational search, maar de 'real promise' ligt in het Hummingbird-algoritme.

Hoe kijk je aan tegen Hummingbird? Denk je dat het goed is voor gebruikers? En hoe zit het met de zoekresultaatpagina's, de SERPs?

Om eerlijk te zijn, werkt het Hummingbird-algoritme momenteel niet zo heel goed. Het gaat nog te veel om de strings en niet zo veel om de things. Natuurlijk is voice search nog niet zo groot. Maar met ontwikkelingen als Google Now, Google Glass en andere apps en devices wordt het elke dag makkelijker om voice search te gebruiken. Google weet dat het groot gaat worden: het legt op dit moment de basis en ze zullen een oplossing hebben voor het moment waarop “voice search is here to stay“.

Dit jaar zullen we een stuk meer van de knowledge graph gaan terugzien in de zoekresultaten. Informatie van third-party sites wordt uitgebreid. Google is al about getting you to the best answer as fast as possible. De knowledge graph en andere Google-producten zijn allemaal gericht op een snel antwoord. Om precies te zijn: één klik sneller, want steeds vaker hoef je Google helemaal niet meer te verlaten om je antwoord te vinden.

Bedrijven en experts zijn hier niet blij mee en zelfs de Europese Commissie is bezorgd en heeft Google gedwongen de zoekresultaten in Europa aan te passen. Maar het gaat Google er alleen maar om: wat is het beste resultaat voor de gebruiker en je antwoord één klik sneller krijgen is gewoon een prima search experience voor hun gebruikers.

Wat denk je dat de meeste mensen vergeten als ze een zoekcampagne doen?

Het belangrijkste dat bij mensen en bedrijven verkeerd gaat, is het ontbreken van een langetermijnstrategie. Te vaak zie ik mensen die focussen op de short-term tactics. Dat resulteert er bijvoorbeeld in dat mensen flippen bij Google-updates.

Als je je hebt gefocust op de trucs en tactieken die op dit moment werken, zul je van update naar update blijven leven. Eerlijk gezegd zijn zoekmarketeers van de ene naar de andere tactiek gesprongen en hebben we basically elke tactiek kapot gemaakt door vals te spelen en ze te misbruiken – recente voorbeelden daarvan zijn infographics en gastbloggen.

Maar als je focust op duurzame SEO is het niet nodig je druk te maken over welke Google-update of algoritmische verandering dan ook. Als je een crawlable en begrijpelijke website hebt, een robuuste architectuur, goede engaging content, etcetera, dan bouw je op een langetermijnstrategie met continue groei.

Wat moeten de bezoekers van het Friends of Search-congres zich later herinneren?

Het belangrijkste dat mensen moeten overhouden aan mijn presentatie is het begrip dat wat Google aan het doen is en waarom ze dat aan het doen zijn. Het is belangrijk om te begrijpen where Google is coming from and where they're going. Als je begrijpt waaróm dingen gebeuren, dan ben je wellicht in staat om te anticiperen op what's next.

Eduard Blacquière
Freelance SEO Consultant bij Edwords Consultancy

Eduard is freelance SEO consultant. Hij helpt bedrijven hun bedrijfsdoelstellingen te vertalen naar een data-gedreven SEO & digitale marketing strategie. EdWords.nl is zijn blog en z'n specialisatie is SEO. Als blogger en spreker deelt Eduard kennis en hij is mede-oprichter van het jaarlijkse Friends of Search congres.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Romano Groenewoud

    Ben het eens met Marcus dat Hummingbird nog niet echt functioneerd. Deze zal zich over de loop van tijd wel ontwikkelen natuurlijk net als alle andere Google updates.


    22 februari 2014 om 18:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!