Verdiende aandacht voor vernieuwend boekconcept

6 juni 2012, 13:59

Klaas Weima’s nieuwe boek ‘Verdiende aandacht’ gelanceerd.

Vanmiddag lanceert Klaas Weima, naast blogger bij Marketingfacts o.a. ook oprichter van Energize ('creatief bureau voor interactieve merkcommunicatie') zijn boek Verdiende aandacht. Of boek… Eigenlijk is het een multimediaal … uh… tja… concept? Nou goed, hoe je het ook noemt, het is een boek + blog + iPad-app + iPhone-app. Een mooi voorbeeld van publiceren 2.0 dus, dat wel wat aandacht verdient.

Acht jaar geleden startte Klaas met het opnemen van de gesprekken die hij her en der had. Op bijeenkomsten, achter de coulissen van events waar hij als spreker optrad, etc. Hij ontmoette veel interessante mensen en had goeie gesprekken, dus waarom zou je die niet vastleggen? Die gesprekken zette hij vervolgens in als podcast. Vier jaar geleden werd dat wat serieuzer in de vorm van zijn Sparkcasts, die Klaas ook regelmatig hier op Marketingfacts blogde.

“Na een aantal jaar besefte ik dat ik zo'n 20 uur aan content had”, vertelt Klaas in het kantoor van zijn uitgeverij, A.W. Bruna. “En niet zo maar gesprekjes, maar interviews met internationale toppers als Guy Kawasaki en David Meerman Scott. Ik bedacht dat ik wat meer met die interviews kon doen dan alleen als podcast gebruiken, bijv. in geschreven vorm. Toen ben ik op zoek gegaan naar de rode draad in al die verhalen. Wat bindt nou de verhalen van die mensen? De crux bleek te zitten in het verdienen van aandacht. Let wel, dat is iets anders dan earned media, het gaat om de earned attention die daaruit voortvloeit.”

Maar het zou zonde zijn geweest om de podcasts zelf niet te gebruiken. Met zijn digitale achtergrond ging Klaas op zoek naar een vernieuwender vorm dan alleen een boek – en dan dus niet een e-book. In Timo Boezeman, digitaal uitgever bij A.W. Bruna, vond Klaas een partner in crime. Samen gingen zij op zoek naar een manier om alle beschikbare, rijke informatie, de interviews, maar ook sociale profielen van de geïnterviewden en vele hyperlinks, te bundelen.

Uiteindelijk leidde dat tot de totstandkoming van vier verschillende media:

  • Een boek: hierin wordt de rode draad van het verhaal verteld.

  • Een iPhone-app: deze app maakt het mogelijk om QR-codes in het boek te scannen waarmee direct de podcasts kunnen worden beluisterd, een profiel van de geïnterviewde wordt getoond, incl. koppelingen naar sociale profielen, een overzicht van diens laatste tweets, etc.

  • Een iPad-app: deze app bevat het gehele boek, waarin bijv. de infographics geanimeerd worden weergegeven én alle functionaliteit van de iPhone-app. Bovendien kunnen direct vanuit het boek vragen worden gesteld aan Klaas.

  • Een blog: op dit blog zullen in de komende maanden updates worden gegeven op het boek, nieuwe cases behandeld, etc.

Prijzen

Met zo'n divers palet aan opties voor de geïnteresseerde lezer/kijker/luisteraar is de prijsstelling van de diverse media een heikel punt. En toch eigenlijk ook weer niet. Timo: “Het boek kost €25. Dat is hoger dan we normaal gesproken zouden doen, maar dit boek is ook net even anders dan andere. Er is erg veel tijd en aandacht besteed aan de vormgeving en het papier is bijv. ook dikker en steviger dan normaal.”

De volgende week uit te komen iPad-app, die ook het hele boek bevat, gaat daarentegen slechts €4,99 kosten. “Die keuze was niet heel moeilijk. Elke app boven die prijs, prijst zichzelf totaal uit de markt. De iPhone-app (red: ook volgende week verwacht) is echt bedoeld als verdieping op het boek en is daarom gratis, net als het blog uiteraard.”

Met z'n bescheiden prijsstelling en uitgebreide functionaliteit lijkt de iPad-app van 'Verdiende aandacht' het paradepaardje te worden. Bovendien is Klaas nog niet uitgefantaseerd over de functionele mogelijkheden: “Ik ben met de ontwikkelaar, Code d'Azur, nog aan het kijken naar mogelijkheden als virtuele 'geeltjes' die je in het boek kunt plakken. Het moet dan ook mogelijk zijn om al die geeltjes direct te bekijken in één overzicht en er naartoe te klikken. Daarnaast biedt 'Verdiende aandacht' een zogenaamde 'reisplanner', een plan van aanpak om verdiende aandacht te verkrijgen. Het moet mogelijk worden om die reisplanner zelf in te vullen vanuit je eigen organisatie.”

Ook zijn er plannen voor een internationale roll-out. “Er komt een Engelse editie en waarschijnlijk ook een in het Mandarijn. Juist in China is verdiende aandacht sterk in opkomst, want andere media zijn heel snel heel duur geworden. Een 'rondje abri's' in Shanghai is voor de meeste merken niet te betalen. Wij, Energize, hebben daar zelf ook ervaring mee opgedaan vanuit ons een kantoor in Shanghai. We hebben het bijvoorbeeld voor elkaar gekregen dat er door Chinezen meer over Nijntje werd gepraat dan over Hello Kitty.”

Videovoorwoord

Een laatste aspect waarmee Klaas aandacht verdient voor zijn boek, is het zogenaamde 'videovoorwoord' dat hij Joseph Jaffe liet maken. Dit voorwoord, dat ook in de iPhone- en iPad-apps is opgenomen, geeft in twee minuten de hoofdlijnen van het boek weer.

.

Sneak preview

Al met al verdienen Klaas en Timo met hun vernieuwende aanpak de aandacht, een mooi staaltje 'practise what you preach' als je het mij vraagt. En het maakt nieuwsgierig dus we gaan snel lezen, kijken en luisteren. Hieronder is in ieder geval al een sneak preview te vinden.

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Bianca van de Ketterij

    Leuk concept! Ik ben ook benieuwd naar het resultaat.


    6 juni 2012 om 16:57
    Hans Snel

    Ook de presentatie in Hermitage was een feestje met goede cases, een heuse verdiende-aandacht-bingo die fanatiek werd gespeeld en een mooie presentatie van Klaas. Ga de iPad versie snel downloaden.


    6 juni 2012 om 21:07
    Jan Pruimboom

    Leuk concept maar dit ging over communicatie? Waarom alleen i-pad en i-phone?


    6 juni 2012 om 21:51
    boezeman

    Dank voor alle mooie reacties!

    @Jan: de reden voor iOS is meerledig: ontwikkelen voor alle platforms vraagt een enorme investering, bij iOS weet je als ontwikkelaar wat je krijgt (resoluties, kracht van devices), is de Store veel volwassener en het effectieve bereik (downloads, aankopen) groter. Uiteraard sluiten we bij succes niet uit dat we voor andere platforms ook zullen ontwikkelen. Maar je moet ergens beginnen.


    7 juni 2012 om 06:57
    Matthijs

    Kijk, dit is nog eens interessant gemaakt. Je ziet vaak boeken die over nieuwe media gaan, maar enkel in boek verkrijgbaar zijn. Deze combinatie klinkt heel goed. Ik heb alleen geen Iphone wel een Ipad, maar dat kost ook meteen geld. Toch denk ik dat het ‘em wel waard is. In elk geval een super initiatief!


    7 juni 2012 om 09:48
    klaas@energize.nl

    Dank Bram voor deze mooie post!

    En natuurlijk iedereen voor de positieve reacties. Super om te zien en te lezen. De apps zijn naar verwachting 18 juni beschikbaar.

    @Matthijs: de iPhone-app is natuurlijk gratis. Daarnaast we hebben er bewust voor gekozen om de iPad app slechts op 20% van de prijs van het fysieke boek te zetten. Fijn om te horen dat je verwacht dat dit de moeite waard is.

    We zijn natuurlijk erg benieuwd naar jullie reacties als de apps live staan en als het boek uit is.


    7 juni 2012 om 18:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!