Verschil in kijkgedrag mannen en vrouwen

16 april 2007, 04:25

{title}

Uit een Eyetracking onderzoek dat al eerder door de Nielsen Norman Group werd uitgevoerd maar recentelijk nog is besproken in het Online Journalism Review blijkt dat mannen een sterke focus hebben gehad op de edele delen van honkballer George Brett. De vrouwen die naar de afbeelding keken hebben zich voornamelijk gefocust op het gezicht van de honkballer. Uit een ander Eyetracking onderzoek, waar geen beelden van zijn, bleek dat mannen zich ook bij dieren meer op de edele delen focussen.

De onderzoekers geven aan dat wanneer je afbeeldingen bij content zoekt, je moet weten wie het gaat lezen en welke relatie de afbeelding met de content heeft. Als je foto’s met mensen gebruikt, geef dan de voorkeur aan ‘echte’ mensen boven modellen.

What about user experience! Al meer dan 10 jaar ben ik werkzaam in de online scene. Ik analyseer door zowel kwalitatieve als kwantitatieve technieken in te zetten, wat gebruikers nodig hebben, hoe zij zich gedragen op internet en welke drijfveren zij hebben. Met deze verkregen inzichten help ik bedrijven en organisaties hun klanten en relaties te begrijpen en te kijken welke kansen zij hebben om de user experience te verbeteren en te innoveren. Specialiteiten ● UX Research : (remote) usability testen, eyetracking, groepsdiscussies, face-to-face interviews, enquêtes, AB en Multivariate testen, card sorting, tree testen, taakanalyse, Google Analytics ● UX Design : customer journey mapping, user flows, user scenario’s, persona’s, navigatie -en contentstructuur , informatie architectuur, wireframing Alles voor zowel desktop, mobiel, tablet en apps. U kunt mij altijd benaderen voor interim dienstverbanden of freelance opdrachten.

Categorie
Tags

10 Reacties

    ssmeding

    Leuk, maar betekent dit dat we -wanneer we mannen willen bereiken- geslachtsdelen moeten afbeelden, of juist niet?


    16 april 2007 om 04:57
    Elja

    Modellen zijn volgens mij ook echte mensen hoor.. 😉

    Volgens mij is een model ook iemand die er niet uit ziet als een strakke 18 jarige stoot (m/v).


    16 april 2007 om 05:47
    rjmvandiepen

    @Elja

    Met ‘modellen’ worden echte fotomodellen bedoeld waardoor mogelijk een bepaalde ongeloofwaardigheid wordt vermeden. Niets ten nadele van de modellen natuurlijk.


    16 april 2007 om 05:50
    Sander Kerpel

    Op zich niet verwonderlijk wanneer je bedenkt dat mannen van oudsher beducht zijn voor hun “meerdere” in reproductief opzicht. Ook leuk is dat vrouwen hier de spiermassa van de biceps beter bekijken dan mannen.

    Een andere uitleg zou kunnen zijn dat mannelijke Baseball kijkers wellicht anticiperen op de positie van de ballen door de knuppel als indicatie te gebruiken.


    16 april 2007 om 06:17
    Paris

    Ik zit meer naar zijn knuppel te kijken.


    16 april 2007 om 17:48
    Petra de Boevere

    Typisch mannen, er is ook een hele categorie die als ze voor je toonbank staan je ook niet aankijken, maar hun blik op je borsthoogte laten rusten, wat me soms de neiging heeft mijn armen voor mijn borst te kruisen (maar dan kan ik weer de kassa en het pinapparaat niet bedienen).

    Ik noem deze categorie klanten altijd ‘borstenkijkers’


    16 april 2007 om 19:12
    media

    En dan heb je ook nog de categorie worstenkijkers; die zijn nog veel erger! 😉


    16 april 2007 om 19:16
    Petra de Boevere

    Ja maar dat zit achter de toonbank! (behalve dan bij de HEMA)


    16 april 2007 om 19:17
    rjmvandiepen

    @Erik: de onderzoeksopzet is het onderzoek is wezenlijk anders in die zin dat er compromitterende beelden zijn getoond. Bovendien bleek de hormoonspiegel bij vrouwen van invloed te zijn op het kijkgedrag. Verder lijkt ook de context waarin e.e.a. is getoond van invloed te zijn.


    20 april 2007 om 06:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!