Verslag ochtendprogramma Geo Developer Day

29 maart 2007, 10:12

Vandaag organiseert Google de eerste Nederlandse Geo Developer Day. Het ochtendprogramma, van 10.00 tot 12.30 uur, zit er inmiddels op. Vanmiddag volgen er nog workshops over KML, SketchUp en de Maps API. Voor de niet-techneuten tijd om naar huis te gaan. Hierbij een kort verslag van de ochtendsessie. Google herschiep de aarde, maar naar wiens evenbeeld?

Keynote Google´s visie op geo producten

Bernard Seefeld (Google/Endoxon) trapte af. Voor een gehoor van pakweg 250 aanwezigen vertelde hij o.a. dat de missie van Google (wereldwijd informatie ontsluiten en toegankelijk maken op een zinvolle manier) met de komst van geoproducten nog steeds overeind staat. Alleen is er aan het woord informatie nu de term ´geografisch´ toegevoegd. Natuurlijk wilde hij eerst wat vingers zien. Hoeveel mensen maken al gebruik van Google Maps Mobile? Tien. En hoeveel mensen hebben hun bedrijfsgegevens al uitgebreid in het local office center van Google Maps? Ook tien. En, voor mij verrassend, zo´n 10% van de aanwezigen gaf aan al met SketchUp te werken (de Multi Leveling Modelling tool waarmee je bijv. huizen in 3D kunt nabouwen op het web).

Google Earth heeft volgens Seefeld momenteel een actieve gebruikerscommunity van 500.000 mensen. Elke seconde (!) wordt wereldwijd een post geplaatst over GE door een actieve gebruiker. Waar gaan die posts over? Over POI´s (Point of Interest), 3D data en nieuwe webservices. Google Maps wordt op dit moment op 30.000 sites gebruikt (de API) en werd gelanceerd in juni 2005. Leuk detail: in maart van dat jaar ging Craigslist al ´onofficieel´ met de Maps-code aan de haal om het huizenaanbod in de VS te visualiseren. Volgens Seefelds collega Brandon Badger het moment waarop Google het licht zag en besloot de Maps API vrij te geven.

De geomissie van Google is ´building the spacial web´. Waarom nog naar cijfers en letters turen als een visuele weergave veel logischer is? Terwijl daarover werd nagedacht volgde de volgende vraag: hoeveel bezoekers hadden een RSS feed? Mijn eigen telling van vingers kwam op 25, 10% van de aanwezigen dus. Best laag als je het onderwerp van de bijeenkomst bekijkt. Voor die 10% had Seefeld evenwel goed nieuws: sinds vorige week is het mogelijk middels georss je RSS feeds eenvoudig te koppelen aan weergave op Google Maps. Ik ben er nog niet ingedoken maar voor Feeder uiteraard een interessante optie voor de tab Zoeken op postcode. Ter afsluiting beantwoordde Seefeld nog een publieksvraag. Wanneer komt Google Maps uit beta? Antwoord: “when we think it´s done”.

From API to mashup

Tijd voor de volgende spreker, Brandon Badger, sinds een jaar productmanager binnen het Google Geoteam. Hij somde eerst de tools op die Google Geo nu biedt: Maps, Earth, SketchUp en Maps Mobile. Nu was het aan ons om met data op de proppen te komen. Zo ontstaat volgens Badger een win-win situatie. En het wordt volgens hem alleen maar leuker. De naam Keyhole, het bedrijf dat na overname door Google uiteindelijk Google Earth inleidde, is nu terug te vinden in KML, Keyhole Markup Language. KML is nodig om met Google Earth te werken (als ontwikkelaar), voor Google Maps is de API nodig. Tot vandaag dan. Nu is KML voor beide tools het uitgangspunt, met als resultaat nog meer mogelijkheden voor met name Maps Mashups. Denk bijvoorbeeld aan het afspelen van een YouTube video in een Maps-ballon. Wil je meer info over KML, kijk dan op Google Earth of BBS.

Ook nu een leuke vraag uit het publiek. Als Google de tools levert terwijl de gebruikers de wereld verder inkleuren, wie zegt dan dat die geoinformatie ook klopt? Dus dat je in Dubai ook daadwerkelijk dat driesterrenrestaurant vindt dat een enthousiasteling uit Griekendland op Maps heeft geplot? Badger antwoordde dat de werkelijkheid ook meerdere gezichten kent. En dat na verlooptijd een concensus ontstaat over wat die werkelijkheid dan is. Zie bijvoorbeeld de evolutie van landkaarten vanaf 1600 tot nu. De eindredacteuren van Google Earth, dat zijn wij dus, the people.

Nederlandse Mashups

Remco Kouwenhoven van Nederkaart mocht tot slot iets vertellen over de Nederlandse situatie. Op dit moment staan er op zijn site zo´n 125 Nederlandse mashups. Voor het leeuwedeel gemaakt met Google tools. Earth mashups zijn nog in de minderheid volgens Remco. Eén van de eerste mashups die Remco op de site plaatste was Misdaadkaart. En Groene Kaart Kromme Rijn won vorig jaar de publieksprijs. Omdat de Amerikanen nogal breedlopig waren had Remco niet veel spreektijd. Hij sloot daarom af met de tip om een toelichting bij je mashup te zetten. Want hoewel Google Maps redelijk eenvoudig in gebruik is weet nog lang niet iedereen hoe er mee om te gaan. En dat geldt niet alleen voor gebruikers, maar zeker ook voor de ontwikkelaars.

Ik werkte tien jaar bij de grote uitgevers van Nederland. In 2001 ben ik voor mezelf begonnen, als zelfstandig webmarketeer en freelance auteur. Op internet zijn zoekmachines mijn grote passie. Zo voer ik voor grote en kleine klanten Google AdWords-campagnes. Begin 2005 heb ik Feeder, de Nederlandse RSS zoekmachine, gelanceerd.

Categorie
Tags

11 Reacties

    André Scholten

    Ik ben net terug op kantoor en ik moet zeggen dat ik het best interessant vond. En de workshops in de middag gaven veel mogelijkheden tot het direct stellen van vragen.

    En voor Google Earth is de 3D muis wel heel erg handig.


    29 maart 2007 om 12:50
    Elja

    Bedankt voor de samenvatting van de ochtend!

    Ik heb nog overwogen te gaan, maar had het toch te druk.

    125 mashups maar? Dat valt me dan toch tegen, dacht dat er wel meer zouden zijn..


    29 maart 2007 om 12:53
    Leon Ekkels

    Een duidelijk en interessant verslag! Ik zie de ontwikkeling van Google Earth de komende jaren heel snel gaan. Het kan wel eens de spil gaan worden waaraan elke website, gebouw en bedrijf gekoppeld gaat worden. En tegen die tijd zal niemand meer Second Life herinneren… Behalve dan als een project dat veel bedrijven een hoop geld heeft gekost voor heel weinig…


    29 maart 2007 om 13:02
    Karel Kolb

    Elja, dit zijn de mashups die nu op Nederkaart staan. Hoeveel er totaal zijn durf ik niet te zeggen.

    Erik, beide punten die je noemt zouden moeten verbeteren met de nieuwe mogelijkheden die Google nu met KML biedt. Dat was althans de strekking van het verhaal van Badger.


    29 maart 2007 om 13:35
    André Scholten

    De integratie van KML in Google maps kan een goed iets zijn, maar aan de andere kant stel je wel al je gegevens ter download beschikbaar. Ik vraag me af hoeveel bedrijven dat willen. Natuurlijk zijn er wel manieren te verzinnen om basale gegevens in de KML te plaatsen en belangrijke gegevens pas later met AJAX te laden.


    29 maart 2007 om 14:00
    Remco

    Hi Karel, jammer dat we elkaar niet tegen zijn gekomen. Maar leuk je verslag te lezen. Overigens waren er volgens tellingen bijna 400 aanwezigen (in het ochtenddeel).

    @Elja, op Nederkaart heb ik nu ongeveer 250 (Nederlandse) mashups staan, mocht je nog interessante mashups kennen die ontbreken dan hoor ik dat graag. 🙂


    29 maart 2007 om 19:20
    media

    Prima verslag Karel, top!


    29 maart 2007 om 21:47
    Karel Kolb

    Remco, idd jammer, mailde je buurman al dat ik vanwege een zere rug niet erg lang op de stoeltjes kon zitten helaas. Wat me opvalt: in mijn herinnering noemde zowel Sidney als jij een getal van 125 mashups op Nederkaart. Of hoorde dat getal bij iets anders?


    30 maart 2007 om 05:03
    Remco

    Karel, jammer van je rug, het aantal klopt inderdaad. Dat zijn dus het aantal nederlandse mashups dat (tot gisteren) op nederkaart vermeld stond. Vandaag komen daar al weer een paar bij (als ik de tijd vind).


    30 maart 2007 om 05:07
    wim

    Ik vond het niveau van de ochtendsessie zwaar onder de maat, er werd werkelijk niets verteld wat men al niet had kunnen lezen/uitzoeken, en zeker gezien de toon van de uitnodiging dat het een sessie zou worden waarin nieuwe opportunities voor marketeers zouden worden uitgelegd had ik wel wat nieuwtjes verwacht. met alleen georss kom je er dan niet.

    Daarnaast is een presentatiecursus voor zowel Bernard Seefeld als Brandon Badger niet overbodig. Intonatie is ook een vak blijkbaar.

    al met al ben ik dus over de ochtendsessie zwaar teleurgesteld en had ik mijn tijd veel beter kunnen besteden.


    30 maart 2007 om 07:31
    ewaillotvf

    I comment each time I like a article on a website or I have something to add to the discussion. Usually it is a result of the passion communicated in the article I looked at. And on this article %BLOG_TITLE%. I was moved enough to drop a comment 🙂 I actually do have some questions for you if you usually do not mind. Could it be simply me or does it look like like a few of the comments look like they are left by brain dead folks? 😛 And, if you are writing at other online sites, I would like to keep up with everything fresh you have to post. Would you list all of all your shared pages like your linkedin profile, Facebook page or twitter feed? maillot Wilshere pas cher I always spent my half an hour to read this weblog’s articles or reviews daily along with a mug of coffee. maillot Angleterre 2014 This is a topic which is close to my heart… Take care! Where are your contact details though?


    27 augustus 2014 om 13:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!