Vijf tips voor succes op Black Friday met online activatie

29 oktober 2020, 07:01

Over een klein maandje start Black Friday en daarna Cyber Monday, Sinterklaas en kerst. Dit zijn dé momenten waarin winkeliers en adverteerders flinke extra omzetten kunnen maken. Om de boot niet te missen moet je zorgen dat je er op tijd bij bent en klaar staat om op deze dagen te converteren. In dit artikel geef ik vijf hands-on tips hoe je doeltreffend en snel gamification en online activatie kunt inzetten. Hiermee zorg je in deze periode gegarandeerd voor een hogere brand engagement en een knallende conversie op offline en online sales.

1. Matchmaker: hulp bij het kiezen

Het aanbod van producten en kortingen tijdens Black Friday is enorm. Je kunt de consument een handje helpen en je tevens onderscheiden door een matchmaker aan te bieden voor jouw meest succesvolle producten. De matchmaker is een quiz waarbij de consument in een paar stappen de meest passende producten als suggestie getoond krijgt. Hierdoor bespaar je de consument het zoekwerk én is de conversie op de sales een stuk hoger. Om de conversie nog verder te verhogen kun je de topproducten naar voren schuiven en cross-sell producten in de uitslag aanbieden.

2. Win exclusieve korting

Black Friday draait het om het geven van flinke kortingen. Door een speciale code (BlackFridaySale2020) te koppelen aan een korting, maak je het exclusiever. Je kunt de conversie op het innen van de korting met de code verhogen door gamification-elementen toe te voegen aan de online activatie. Dat komt omdat de bereidheid tot aankopen flink hoger is als een consument eenmaal moeite heeft gedaan voor het verkrijgen van een code. Houd spel eenvoudig en snel, zodat je geen conversie verliest in deze drukke periode. Bewezen online activaties voor hogere salesconversie zijn een kraskaart, rad van fortuin of quiz.

3. Boost je nieuwsbriefinschrijvingen

Nieuwsbrieven zijn ideaal om je bestaande klanten tijdig op de hoogte te brengen van Black Friday-acties. Vaak kun je meer conversie uit de nieuwsbrief halen met uitgelichte top-sellers en persoonlijke kortingscodes op maat. Je wilt naast bestaande klanten natuurlijk ook nieuwe, potentiële klanten op de hoogte brengen van deze Black Friday-acties. Zorg daarom dat je het gehele jaar door bij elke online activatie om een opt-in vraagt voor de nieuwsbrief. Zo zorg je voor een constante aanvulling van prospects in je nieuwsbriefpubliek en een groter bereik.

4. Verleng je activatieperiode

Omdat Black Friday voor veel retailers de belangrijkste dag in het jaar is, wordt de consument overdonderd met acties. De kakofonie van kortingen maakt het lastig om gezien te worden, zeker voor de kleinere retailers zonder hoog advertentiebudget.

De kakofonie van kortingen maakt het lastig om gezien te worden

Door de actieperiode met enkele dagen voor en na Black Friday uit te breiden, kun je op deze dagen toch opvallen en meer consumenten aantrekken. Via een online activatie zoals een online kraskaart of quiz kun je alvast een sneak preview van kortingen aanbieden voordat de actieperiode begint. Je kunt ook na Black Friday de bestverkochte deals ook weer uitlichten via een quiz.

5. Opvallen met gamification in online activatie

De grote retailers hebben voldoende bereik tijdens Black Friday via hun website, nieuwsbrief en social kanalen om hun acties onder de aandacht te brengen. Als kleinere retailer moet je daarom extra je best doen om op een leuke manier op te vallen bij de consument. Door online activatie aan te bieden waarbij het delen via social centraal staat, verhoog je de conversie en bereik van je doelgroep. Vaak bevat een dergelijke online activatie een eenvoudig gamification-principe dat voor de doelgroep erg leuk is om te delen. Goede voorbeelden hiervan zijn een fotowedstrijd met fotofilters of een gif-maker met persoonlijke boodschap.

Benjamin van Rossum (oprichter van Ratsibambam) is expert in marketing gamification. Met meer dan 10 jaar ervaring in de online productie van marketing en advertising campagnes voor creatieve bureaus en grote merken wordt hij dagelijks enthousiast van gave digitale oplossingen. Met Ratsibambam richt Benjamin zich op het verhogen van conversiepercentages voor databuilding, audiance interaction en brand engagement met marketing gamification concepten.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Alice

    I have been browsing online more than three hours today, yet I never found any interesting article like yours.

    It is pretty worth enough for me. In my view, if all webmasters and bloggers made good content

    as you did, the net will be much more useful than ever before.

    By the way, here is a link to amazing site for earnings – check

    this


    8 november 2020 om 04:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!