Viral Friday: het jaaroverzicht 2013

27 december 2013, 12:59

De eindejaarlijstje vliegen je om de oren, maar er is geen eindejaarlijstje zo de moeite waard als het Viral Friday-jaaroverzicht. 2013 was een jaar met weer schitterende, emotionele, hilarische en weerzinwekkende viral video’s. Branded content wordt door steeds meer merken begrepen en de merken die erin durven te investeren, zien de effort terugbetaald worden. In deze Viral Friday de vijf beste virals van het afgelopen jaar op een rijtje gezet.

1. Baby&me / the new evian film

De absolute winnaar van 2013 is Evian met 'baby&me'. De dansende baby’s zorgden voor bijna 69 miljoen views in acht maanden tijd. Evian is sinds deze commercial onlosmakelijk verbonden met de baby’s en streeft op deze manier haar slogan ‘Live Young’ perfect na. Er kan wel geconcludeerd worden dat deze content het schoolvoorbeeld is van hoe branded content een belangrijke rol kan spelen in de totale brandig van een merk. In de app kun jij de baby in jezelf ook ontdekken!

2. Volvo Trucks – The Epic Split feat. Van Damme (Live Test 6)

Met al 64 miljoen views in slechts één maand komt Jean-Claude Van Damme spectaculair binnenrijden in het Viral Friday-jaaroverzicht. Volvo Trucks toont de stabiliteit en precisie van het stuursysteem door Van Damme zijn alom bekende split uit te laten voeren tussen twee rijden trucks. Volvo Trucks liet al eerder zien de kracht van branded content te begrijpen met ‘The Hook’ en ‘The Hamster Stunt’. Voor Volvo Trucks is B2B-marketing niet genoeg, de hele wereld moet weten hoe kwalitatief en precies de vrachtwagens zijn. The Epic Split is inmiddels de meest bekeken automotive commercial ooit, maar je video is natuurlijk pas echt een succes als er een Chuck Norris-parodie op wordt gemaakt.

3. Dove Real Beauty Sketches

Met 61 miljoen views staat de prachtige viral van Dove op de derde plek in het jaaroverzicht. In de video laat Dove op een unieke manier zien hoeveel mensen er rondlopen met een verkeerd of verdraaid zelfbeeld. Er was enige kritiek op de video, maar de schoonheid overwon. De video is al in 110 verschillende landen bekeken en voor 25 landen vertaald. Dove speelde met deze #WeAreBeautiful-video goed in op een van de succesfactoren van goede content: emotie. Dove heeft een hoop sympathie opgewekt en dit zal vast gevolgen hebben tijdens het keuzemoment bij het schap met verzorgingsproducten.

4. Child of the 90s | Internet Explorer

Een videoterugblik op de kleurrijke jaren '90 van Microsoft met de video ter promotie van de vernieuwde Internet Explorer. In de laatste jaren is het marktaandeel van IE teveel gekelderd, veel mensen die in de jaren '90 de browser gebruikten, zijn overgestapt naar de concurrenten. Met de sympathieke campagne wil Microsoft inspelen op het sentiment van de gebruikers die de afgelopen zijn overgestapt naar andere browers. Microsoft heeft met de video ‘The Browser You Loved To Hate’ zeker de harten van de ex-gebruikers weten terug te winnen. De viral video is al meer dan 48 miljoen keer bekeken.

5. Pepsi MAX & Jeff Gordon Present: 'Test Drive'

Om duidelijk te maken dat Pepsi Max Zero gewoon een Cola zonder calorieën in vermomming is, liet Pepsi de racer Jeff Gordon vermomd en uitgerust met een verborgen camera een testrit maken. In een van de grappigste virals van het jaar geven Pepsi en Jeff Gordon een net wat te gelikte verkoper een rit die hij nooit of te nimmer zal vergeten. Met deze viral zet Pepsi de pay-off ‘A Zero Calorie Cola in Disguise’ heel wat kracht bij. De video inmiddels bijna 40 miljoen keer bekeken op YouTube.

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals worden belicht. Heb je een tip? Stuur 'm op!

Ward Cuiper
Manager Content Marketing bij Mindshare

Hi I'm manager Content Marketing at Mindshare Netherlands. All I talk about is: | Content | Social | Digital | Influencer marketing | Advertising | and geeky stuff

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!