Viral Friday Week 4/2016: vrouwen zijn geen objecten, George Clooney en poep

29 januari 2016, 14:00

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week: vrouwen zijn geen objecten, George Clooney en iets met poep. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

1. We Are #WomenNotObjects

Sex sells. Marketeers weten dat. Echter moeten we ons afvragen of we in die gedachte niet een beetje zijn doorgeslagen. De beweging #WomenNotObjects zorgt er met een bikkelharde viralhit voor dat je anders gaat kijken naar de commercials van de grote bekende merken waarin vrouwen als sekssymbool worden neergezet. Met meer dan 1,2 miljoen views in een week tijd valt te hopen dat deze boodschap de juiste mensen in de reclamebranche wakkerschud. Ondanks de pikante beelden in de video, achten wij deze wel Safe for Work.

2. COCA-COLA Anthem

De nieuwe #TasteTheFeeling-campagne van frisdrankgigant Coca-Cola is goed op weg om flinke viral hit te scoren. Hoewel de viewteller nog de 500.000 views moet aantikken, heeft de commercial wel alles in huis om in de komende dagen een impact te maken. Gevoel staat centraal en de makers van deze video portretteren dit op een zeer sterke wijze. Hoewel we wel vinden dat de intro waarin ‘ijs’ centraal staat, niet direct een warm gevoel oproept.

3. Espresso Club_20sec

Zo ordinair je grote voorbeeld kopiëren dat het lachwekkend en nieuwswaardig wordt. Ik betwijfel of dat de insteek was, maar deze video van de Espresso Club wordt met de 350.000 views waarschijnlijk meer bekeken dan verwacht.

4. Being Irregular Is The Worst | Fiber One

Deze video is één grote poepgrap, hilarisch en sluit ook nog een goed aan bij de stoelgang bevorderende producten van Fiber one. De video is nog maar 100.000 keer bekeken op YouTube, maar zal nog wel een wat views scoren de komende week.

5. The Y: Places – YMCA

De eerste tv-commercial voor het Amerikaanse goede doel YMCA (nee, niet die indiaan en politieagent) is simpelweg een hele mooie spot en dat willen mensen online ook zien. De video bevat niets nieuwswaardig en er valt niet echt om te lachen noch te huilen, dus zal de video niet miljoenen keren bekeken worden. Desalniettemin: mooie content die aandacht vraagt voor een probleem. De video werd 41.000 keer op YouTube bekeken.

Ward Cuiper
Manager Content Marketing bij Mindshare

Hi I'm manager Content Marketing at Mindshare Netherlands. All I talk about is: | Content | Social | Digital | Influencer marketing | Advertising | and geeky stuff

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!