Viral Commercial Opel Tigra TwinTop

12 januari 2005, 12:16

Viral Commercial Opel Tigra TwinTopVia MRM Partners kreeg Igor Beuker deze week het verzoek om een viral commercial van Opel te meten met ViralTracker. Het betreft een opvallende commercial van de Opel Tigra TwinTop. Weer een A-merk dat een online viral commercial inzet!

Igor, we verwachten tzt natuurlijk wel de resultaten van deze campagne 🙂

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

9 Reacties

    Giovanni

    De sexyness van een goede tv commercial in combinatie met het bereik, en het meetkundige karakter, dat Internet heeft is een gouden combinatie. Ben erg benieuwd naar de resultaten.


    14 januari 2005 om 08:27
    Igor

    @Giovanni

    Het lijkt een beetje door te breken: het pre-testen (of pre-launchen) van tv commercials via een online viral campagne. En dan met de meest populaire je tv campagne in. Succes bij voorbaat verzekerd. Vraag is wel: moet je nog wel zo inzetten met tv reclame. BVA onderzoek is daar vrij helder in 😉


    17 januari 2005 om 20:53
    Evert Jan

    @Igor: Ben dan wel benieuwd naar de meet-methodiek/parameters die de viral-tracker hanteert. De resultaten van de Opel Tigra Twin Top campagne en dus het succes van de meting ervan hangen daar van af…


    17 januari 2005 om 21:08
    Igor

    @Evert Jan

    Hi Evert Jan: We zijn al jaren bezig met viral marketing. Als je bewijs wilt leveren met harde resultaten, heb je een zeer goed meetsysteem nodig. We hebben alle bestaande, bekende en dure systemen getest. De resultaten waren net geheel bevredigend. Tja, wat doe je dan? Na lang wikken en wegen, vanwege de toch hoge ontwikkelingskosten hebben we een ervaren partner gezocht in mediatracking. Na concepting en 5 maanden programmeren en uitvoerig testen was ViralTracker klaar. Het voldeed aan onze hoge eisen. Je kunt er alles mee zien wat belangrijk is voor een marketeer: online, real-time en wereldwijd. Zo kom je dus met je goede commercial op tv. En dat is zeer waardevol voor een A-merk. En we leren natuurlijk heel erg veel per campagne qua seeding. Zo verbeteren we de seeding strategie keer op keer: zeer belangrijk voor succes en goede resulaten voor een adverteerder. Natuurlijk is de kwaliteit of hilariteit van de viral commercial het meest belangrijke aspect. Het mooie is met dit systeem: het meet realtime. Je kunt real-time de resulaten zien. Meten is natuurlijk maar een middel en geen doel an sich. Maar door de meting kun je direct tijdens de campagne bijsturen en extra seeding doen in verschillende landen! Hierdoor krijg je dus de tools in handen om je resultaat en rendement te verbeteren, naast de harde cijfers. Technologie als middel dus. Maar wel technologie die zorgt voor ROI. Met ViralTracker krijg je de mogelijkheid om campagnes succesvoller te maken. Resulaat te verbeteren, bereik te verhogen en het rendement. Het leukste van alles is: we hebben het systeem ontwikkeld om viral marketing campagnes ‘hard’ aantoonbaar te maken. Als we het systeem 5 tot 10x verkopen hebben we de kosten er nog steeds niet uit. Soms moet je iets gewoon DOEN. Uit passie voor je vak. Anders blijven marketeers zich toch verschuilen achter de vraag: ja, we willen wel, maar wat levert het op? Nu is dat helder. En we mikken er vooral mee op de buitenlandse markt. Een nichemarkt weliswaar, maar wel een leuke markt. We hebben inmiddels licenties in de UK, US en Azie verkocht, en dit aantal zal hopelijk nog groeien. Maar niets is zaligmakend hoor, ook ViralTracker niet: het zet geen koffie, dat moeten we nog gewoon zelf doen 😉

    Cheers,


    17 januari 2005 om 21:26
    Igor

    @Anders Floor

    Zeker een zeer interessant artikel! Thanks!


    17 januari 2005 om 22:13
    Evert Jan

    @Igor,

    Leuke commerciële presentatie, maar geen antwoord op mijn vragen omtrent meetcriteria / parameters

    Het ‘hoe’ heb je erg mysterieus gemaakt.


    17 januari 2005 om 22:50
    Igor

    @Evert Jan

    Hoe is heel simpel. Het meet hetgeen belangrijk is. Zonder alle details hier uit de doeken te doen: een code inbakken, net als je een koe oormerkt of een haai bestudeert. Je kunt ‘m overal volgen. Zo kun je dus gedrag bestuderen. Het meet dus ook hoe vaak een commercial is bekeken. En waar (welk land etc) en wanneer. En buiten websites om! Dat is relevant voor adverteerders. Die zijn vaak weer geinteresseerd in bereik, contactfrequentie etc. Kosten zijn er niet. Hoe is relevant, maar de technologie helemaal uit de doeken doen niet zo voor de doelgroep.

    En je conslusie dat het succes van het meetsysteem afhangt: ten dele waar. Maar er zijn natuurlijk nog wel andere facetten die een campagne kunnen maken of breken.

    Vergeef me dat we niet exact alle technologie uit de doeken doen hier. Je weet ons te vinden als je meer vragen hebt.


    17 januari 2005 om 23:07
    Igor

    @Marco

    Niet te geloven he. Wat een nieuws. Ik meen het serieus: maak een kwartaal magazine van je meest interessante items, dan heb je een best-selling magazine 😉

    Marketingfacts, nu in de winkel voor 9,95!


    18 januari 2005 om 08:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!