Viral Friday Week 12/2009

20 maart 2009, 07:12

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Bizkit The Sleep Walking Dog


Slaapwandelen, het rondwandelen terwijl men slaapt en waarbij het lijkt alsof men wakker is, blijkt niet alleen bij mensen voor te komen. YouTube gebruiker “MarinaHD2001” heeft de afgelopen maand verschillende video’s van de hond Bizkit op YouTube geplaatst waarin de hond aan het slaapwandelen is. Twee van de video’s zijn inmiddels meer dan een miljoen keer bekeken, maar de meest-bekeken video is die van 10 februari, met meer dan 6,5 miljoen views! Misschien is het zielig voor de hond, maar het is zeker zeer vermakelijk voor de kijker!

Extreme Sheep LED Art


Na Drag & Drop World (#3, week 24 2008), Amazing Yawning Lions (#9, week 30 2008), 10 Optical Illusions in 2 minutes (#3, week 35 2008), 38 Cute Animals, 1 Cool Screen, 8 Different Uses (#4, week 8 2009), Samsung SSD Awesomeness (#1, week 11 2009) scoort Samsung opnieuw in Viral Friday met Extreme Sheep LED Art. In slechts 4 dagen overschrijdde het filmpje met LED schapen de 1 miljoen grens op YouTube.

Claudio Branno, head of seeding bij The Viral Factory, vertelt over de viral video: “95% per cent of the times we just invent something funny that has got lateral (or absolutely none) connection with the product. Aim was to present LEDs of the new Samsung TV in a funny way, and here we came up with the sheeps. What’s the connection. None. But it’s funny.”

Forrest Gump in One Minute, in One Take


The University of York Filmmaking society (UYFS), voorheen bekend als The Cinematography Society (UYCS), is een (studenten)groep van onafhankelijke filmmakers aan de Universiteit van York in het Verenigd Koninkrijk. Voor de Empire’s “Films in 1 minute” contest maakten Joe Burgess, Rocco Sulkin en Will Tribble een versnelde versie van de klassieker Forrest Gump van Robert Zemeckis uit 1994. Het 1 minuut-durende filmpje bereikte in slechts 2 weken meer dan 1 miljoen views en is onder andere te vinden op Digg, SlashFilm, College Humor, Fark, Neatorama, Radio 1 en ABC Good Morning America.

Eva Jinek


In de eerste week van maart lekten er enkele beeld- en geluidsfragmenten van discussies van NOS-medewerkers die buiten de uitzending plaatsvonden. In de uitgelekte beelden is te zien hoe nieuwslezer Eva Jinek zich voorbereidt op een uitzending van het NOS Journaal en met de regie overlegt of haar blouse nog een knoopje verder open kan. Zo zegt ze in het zeven minuten durende fragment o.a. “Als je ze hebt, moet je ze ook laten zien” en “Moet er een knoopje meer open, of niet?”. Het filmpje is een enorme hit op internet en is op YouTube ruim 1 miljoen keer bekeken.

Natuurlijk zijn er wat mensen aan de haal gegaan met de beelden. Zo maakte DJ Marcel de ‘Boobies-remix’ en ook Edwin Evers ging ermee aan de haal. In DWDD geeft Eva tekst en uitleg over het incident. Daar liet ze desgevraagd weten: “Nou ja, ik kreeg wel een rood hoofd vlak nadat ik het filmpje zag. Maar ik ben ook maar een mens. Dat soort dingen gebeuren voor een uitzending. Ik zeg niets raars waar ik me voor moet schamen.” (Bron: Telegraaf, DAG, Televizier, AD)

Axe Anthem


Deodorant merk Axe heeft een nieuwe campagne gelanceerd, genaamd The Fixer Show. In de de fake talkshow belooft talkshowhost The Fixer alles in je leven te ‘fixen’. Daarbij wordt hij bijgestaan door tal van sexy Braziliaanse dames. Tevens kan je op de website je vrienden in de maling met de pranks: Shameful Picture Prank, Shocking Wake Ups, Morning-After Worsener en Suspicious Dating Site. De campagne wordt ondersteunt door een tv-commercial/muziekvideo (geproduceerd door Mekanism), getiteld “The Odyssey” die te bekijken is in een edited of uncut versie.

Andere Axe virals, met een notering in de Viral Friday rubriek: Axe Extra Sexual Perception, Axe Million Dollar Homepage, Miami Mynxes, Bom Chicka Wah Wah, Let The Game Continue, Axe Beach Cam, Axe: Naughty 2 Nice en Axe Dirty Film en AXE Maneater Game.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!