Viral Friday Week 17/2007

26 april 2007, 19:06

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

The Landlord

De Amerikaanse acteur Will Ferrell, bekend uit de films Old School, Wedding Crashers en Starsky & Hutch, scoort momenteel een enorme hit met de korte film “The Landlord“. Het grappige filmpje verhaalt over huurder Ferrell, die problemen heeft met zijn huisbaas/tiran, gespeeld door de twee jarige Pearl McKay. De video genereerde in korte tijd meer dan 15 miljoen views. Verbazingwekkend is het feit dat de film niet op YouTube een hit is geworden, maar op de pas gelanceerde comedy website van Will Ferrell en Adam McKay, genaamd FunnyorDie.com. Het zakenblad Forbes.com sprak vorige week vrijdag met de comedy-ster over zijn nieuwe site en het virale succes. Ook zakenpartner Adam McKay en Mark Kvamme van Sequoia Capital komen aan het woord.

The Simpsons op Google Earth

Vorige week maakte zoekmachine bureau Checkit bekend dat Google Earth, na de zoekmachine Google.com, de bekendste applicatie is van het bedrijf uit Mountain View. Bijna de helft van alle Nederlandse internetters (47%) maakt weleens gebruik van de software waarmee praktisch elke plek op de wereld opgezocht kan worden met behulp van satelliet- en luchtfoto’s, behalve dan de geblurde plekken. Die bekendheid zal nog verder gaan stijgen nu de makers van The Simpsons de digitale atlas hebben verwerkt in één van hun afleveringen. In het korte fragment is te zien hoe Marge Simpson zichzelf Googelt en terecht komt op Google Earth live. De video is erg populair in de SEO community en wordt veelvuldig gelinkt. Zo plaatste o.a. de SEO sites Google Blogoscoped, ValleyWag, Daily SearchCast, Cartoon Berry, Search Engine Land en Googlified het filmpje op hun weblog.

Bom Chicka Wah Wah

De Amerikaanse krant USA Today had vorige week een uitgebreid artikel over de nieuwe campagne van Axe, “Bom Chicka Wah Wah”. De nieuwe slogan van Axe, die op de nieuwe deodorant bussen prijkt, “Bom Chicka Wah Wah”, verwijst naar het popcultuur jargon uit de jaren 70 voor een seksuele ontmoeting. BBH New York is verantwoordelijk voor de nieuwe campagne en omvat TV commercials (Teacher, Supermarket, Dinner Party), een online campagne (vanaf 1 mei via BomChickaWahWah.com met “All girl” muziek video’s, goodies, ringtones etc.) en live events (komende week plaatst Axe 18 meter hoge opblaasbare Axe cans in de straten van Chicago, Los Angeles en Baltimore; ook zijn “Axe Angels” te zien op trampolines). In Duitsland is Axe een Bom Chicka Wah Wah flirt game gestart, die zowel een online als op de mobiel te spelen is. De beste flirter van Duitsland wordt op 3 mei in Koln bekendgemaakt.

Snickers

Reclamebureau Abbott Mead Vickers BBDO maakte voor Snickers de campagne “Snickers. Get some nuts“. In de commercial is te zien hoe Mr T, oftewel BA Baracus uit de populaire jaren ’80 serie The A-team, tegen slappelingen optreedt zoals een voetballer die zich enorm aanstelt, “You ain’t hurt, you’re pathetic”, roept hij boos na een ritje door de stad met een tank. De digitale campagne zal vanaf 7 mei ook een forum bevatten, waar bezoekers Mr T vragen kunnen stellen. Op de site Getsomenuts.tv, die omgedoopt is tot “Book Of Mr T”, kan men terecht voor onder andere wallpapers en ringtones. (Bron: NMA.co.uk, Reclamewereld.blog.nl)

The Piano Playing Cat

Het filmpje van de piano spelende zwerfkat Nora, die eind januari verscheen op YouTube, is met inmiddels bijna 3 miljoen views een gigantische hit op internet. Volgens de Telegraaf van gisteren ging Nora op een goede dag gewoon op het pianobankje zitten en raakte ze met haar klauwtjes de toetsen aan. Tot ieders verbazing speelde ze een soort van melodietje, vertelt bazin Betsy Alexander uit het Amerikaanse Center City. Betsey, die zelf een pianolerares is, stelt dat het dier zelf zijn korte deuntjes creëert. Altijd in de hogere registers, hier en daar lijkend op Bachs Minuet in G.

De pianolerares is de voormalige zwerfkat inmiddels zelf gaan managen. Vele gerenommeerde internationale kranten, waaronder de Sydney Morning Herald, Metro.co.uk en de TimesOnline hebben een artikel aan de muzikale poes gewijd. Binnenkort waarschijnlijk ook te verkrijgen t-shirts en DVD’s van de purrende maestro. (Bron: De Telegraaf, Katenhond.blog.nl)

Ryan Fitzgerald

De 20-jarige Amerikaan Ryan Fitzgerald zette begin deze week een filmpje op de populaire videouitwisselingsdienst YouTube met zijn telefoonnummer (7742531962) en de oproep hem te bellen. In de video vertelde dat hij benieuwd was of er veel mensen zouden reageren. Nog geen twee dagen later hadden al ruim 5000 mensen gebeld of een tekstbericht gestuurd. De telefoontjes kwamen uit de hele wereld.

Er is echter één probleempje. Fitzgerald heeft een T-Mobile abonnement waarbij hij alleen in het weekend gratis telefoontjes kan ontvangen. Na het weekend moest hij plots betalen voor alle inkomende gesprekken en is de rekening opgelopen tot 20 duidend dollar. Inmiddels krijgen bellers daarom zijn voicemail aan de lijn. Na een optreden van Ryan op CNN publiceerde T-Mobile een verklaring, waarin men meldt erg onder de indruk te zijn van Ryan’s experiment en men blij is dat hij heeft kunnen genieten van het flexibele voordeelabonnement.

Het experiment van Fitzgerald is niet nieuw. Een andere Amerikaan, Luke Johnson, plaatste in september 2006 zijn telefoonnummer al op YouTube om te zien hoeveel mensen bereid zouden zijn een compleet vreemde te bellen. Bij Johnson staat de teller na acht maanden al op bijna 140.000 bellers. Het experiment kent ook een Nederlandse spinoff. (Bron: FD.nl, Connexie)

TurtleBoy

Eerder was op Marketingfacts al de prachtige TMNT guerrilla campagne in São Paulo van het Braziliaanse interactieve reclamebureau Ginga Agência Interativa te zien. Ook in Nederland is de 3D bioscoopfilm TMNT met de cast Sarah Michelle Gellar, Chris Evans, Laurence Fishburne een paar weken geleden in première gegaan. De vier Turtles hebben in de jaren wereldwijd de nodige fans opgebouwd gezien het grote aantal fansites. Dat bewoog deze jongen, TurtleBoy, om zijn passie om te zetten in actie. Op een aantal sites wordt al de vergelijking getrokken met de Starwars Kid. Of hij de populariteit van de nummer 1 viral allertijden kan evenaren is even afwachten.

Cinemassacre

SZW

Steeds vaker zijn het jongeren die diep in de schulden zitten, en het worden er steeds meer, zo lazen we begin dit jaar in de krant. In 2006 diende 5 procent van de jongeren van onder de 25 jaar een aanvraag in voor schuldhulpverlening, 8 procent meer dan in 2005. Die cijfers van de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet hebben de lezers danig verontrust. Een reactie van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft niet lang op zich laten wachten.

Op de website www.hoediepkunjegaan.nl is een filmpje te zien waarin de overheid wijst op de gevaren van lenen en in het bijzonder van kopen op afbetaling, één van de oorzaken van de schuldenproblematiek onder jongeren. In het filmpje op www.hoediepkunjegaan.nl maken we kennis met student Thijs, die flatscreen tv’s koopt in plaats van behang, en een wild feest geeft op krediet. Thijs loopt verschillende winkels af, en kan kopen wat hij wil. Op veel door jongeren bezochte websites als YouTube en Hyves is het filmpje ook te zien. Dit speciaal op jongeren gerichte waarschuwingsoffensief speelt zich uitsluitend af op het internet. (Bron: Overgeld.nl)

Het Roze Huis

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!