Viral Friday Week 32/2007

9 augustus 2007, 23:42

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Ego Leonard

My Posh Twin
Het begon dinsdagochtend (7 augustus) als een groot mysterie. Een enorme legopop van 2,5 meter hoog lag op het strand van Zandvoort en niemand wist waar het vandaan kwam. Legoland in Denemarken liet weten geen pop te missen. Kranten (Trouw, IJmuider Courant), Nederlandse- (Planet, RTL Nieuws) en internationale nieuwssites (BBC, NBC, Spiegel), weblogs (Retecool, Molblog, Bizz, Gizmodo), forums (Fark) en sociale nieuwssites (digg: 4000+ votes!) schreven erover en nu is het mysterie eindelijk ontrafeld. De levensgrote legopop blijkt Ego Leonard te zijn! Ego is een tegenreactie vanuit de virtuele wereld waarin veel mensen hun vlucht vinden, zich een virtuele identiteit aanmeten en zo hun echte identiteit en wereld uit het oog verliezen. Doel van Ego Leonard is dan ook om mensen met een nieuwe blik naar hun eigen wereld te laten kijken. Een sterk staaltje guerrilla- en virale marketing!! (Bron: Brandactivation)

Nokia N81: 070829

My Posh Twin
Volgens de nieuwszender CNN zal Nokia op 29 augustus een persconferentie in London geven waarin ze een nieuwe dienst zal introduceren met de daarbij behorende toestellen. Dit is opmerkelijk, omdat Nokia zelden van de te voren aangeeft dat ze met iets nieuws komen middels een persconferentie. De Finse fabrikant van mobiele telefoons zou van plan zijn een nieuwe muziekdienst te lanceren, die een tegenhanger moet worden van Apple’s populaire iTunes dienst. Samen met deze nieuwe dienst zou Nokia nieuwe music range toestellen lanceren, waaronder de Nokia N81 en N82.

Op diverse gadget blogs zijn al foto’s uitgelekt (o.a. Wired, Gadgetzone, DP Insight) van de twee nieuwe toestellen. Ook zijn diverse blogs de mysterieuze viral teaser www.070829.com op het spoor gekomen, in de stijl van de Cloverfield en Darknight virale guerrilla campagnes, die aftelt naar 29 augustus 2007 … (Bron: MobileCowboys)

Levi’s 501: Change

Jeans merk Levi’s heeft Bartle Bogle Hegarty twee versies van zijn nieuwe 501 jeans reclamespot laten ontwikkelen: Eén voor hetero’s en één voor homo’s. In de heteroversie levert het aantrekken van Levi’s 501 jeans de mannelijke hoofdrolspeler in het spotje een romantisch avontuur met een sexy dame op, terwijl in de gay versie dezelfde hoofdrolspeler er met een lekkere bink vandoor gaat. De video wordt zeer goed ontvangen door de gayscene en wordt dan ook door diverse gayblogs (o.a. Towleroad, OhlalaParis, BiMarketing) gelinkt. (Bron: Clint.be, Towleroad, Reclamewereld)

Guinness Music Machine

Irish International BBDO ontwikkelde voor het beroemde zwart bier de Guinness Music Machine commercial. In deze prachtig gemaakte commercial, is te zien hoe stunt mannen in crème kleurige pakken tegen Ierse drums (bodhrán) worden geschoten in een Guinness bier glas. Eerder was op Viral Fri

day al een andere campagne te zien van de Ierse bierbrouwer, namelijk Guinness Hands. (Bron: Duncans.tv, Reclamewereld)

Jeep: Heritage

Het merk Jeep bestaat al zo’n 66 jaar. Om dit te benadrukken heeft Cutwater San Francisco voor het bekende automerk een reclame commercial ontwikkeld die de kijker meevoert op een nostalgische reis door de decennia van de vorige eeuw heen met beelden van o.a. Elvis Presley, de maanlanding, de Hippies generatie, de val van de Berlijnse Muur en de Teletubies. Eerder was op Adfoblog al te zien hoe Jeep voor haar campagne www.havefunoutthere.com slim gebruik maakte van user generated media.

The Roomies

Ter promotie van IKEA’s Back to college campagne heeft de Zweedse meubelgigant een heuse beatboxing groep in het leven geroepen genaamd “The Roomies”, die uit allerlei kasten en lades verschijnen.

Postbank: Snel geld overmaken

Postbank: Snel geld overmaken
BrandBase ontwikkelde voor de Postbank deze opvallende, interactieve commercial. In de film zit Juf Anja opgescheept met een bus vol vermoeide kinderen. Zij is radeloos en besluit de kinderen te verwennen met een ijsje. Maar zal haar briljante idee oplossing bieden of volgt er een verrassende ontknoping!? Het vermakelijke virale filmpje is gelanceerd ter promotie van online bankieren bij de Postbank. De interactieve elementen in het filmpje vereisen een actieve houding van de bezoeker en aan het eind wacht een leuke verrassing … (Bron: Brandactivation)

Tampax

Voor de promotie van Tampax Compak ontwikkelde Leo Burnett uit Milaan de bovenstaande virale video voor Procter & Gamble. In het spotje is te zien Italiaanse wachters elkaar plechtig aflossen, waarbij één wachter wel erg vreemd gekleed is … (Bron: Culture-Buzz, Adzilla)

Sky Movies

Sinds 1 januari 2007 is reclame in de straten van São Paulo wettelijk verboden. De burgemeester vond dat deze ‘visuele vervuiling’, met metershoge posters, billboards en lichtreclame, de spuigaten uitliep. Torenhoge posters en reclameborden op hoge kantoorgebouwen en wolkenkrabbers domineerden er het straatbeeld. Sindsdien moeten 800 reclame-uitingen op billboards eraan geloven. WCSR bedacht voor Sky Movies deze slimme commercial waarin met behulp van beelden uit São Paulo wordt aangekondigd dat dit digitale betaalkanaal voortaan reclamevrij is. (Bron: Reclamewereld, OneWorld)

My Posh Twin

My Posh Twin
Na het megasucces van SimpsonizeMe.com komt Crispin Porter + Bogusky uit Miami met iets nieuws voor Burger King: My Posh Twin. Upload je foto en creëer je “posh” uitziende alter-ego.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!