Viral Friday Week 37/2007

14 september 2007, 01:17

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Leave Britney Alone!

Afgelopen zondag was Britney Spears na een tussenpoos van zo’n drie jaar weer te bewonderen op het podium. De 25-jarige zangeres maakte haar comeback gekleed in een bikini en laarzen bij de opening van de show rond de MTV Video Music Awards in Las Vegas. Diverse Amerikaanse media reageerden verontwaardigd op het gênante optreden. Ze playbackte haar nieuwe nummer Gimme More en bewoog aan het begin van het nummer houterig en onwennig. Niet alleen Britney was backstage in tranen, ook de 19-jarige Britney fan Chris Crocker liet op YouTube zijn tranen de vrije loop. Het filmpje, waarin hij de media vraagt om ‘die arme Britney’ met rust te laten, heeft Cris in één klap een ster gemaakt!

Howard Stern, ABC News, AOL News, PerezHilton, NY Daily en zelfs CNN wijdde er aandacht aan! In slechts 72 uur tijd is het Youtube filmpje maar liefst 5 miljoen keer bekeken. Ook op andere web 2.0 sites was er ruime belangstelling voor Chris, zo groeide het aantal MySpace vrienden van Chris naar maar liefst 260.000! En meer dan 5600 digg gebruikers stemden de video naar de digg homepage. En spoofs rondom Britney & Chris Crocker dienden zich al snel aan … Leave Chris Crocker Alone!! en National Lampoons versie van Britney’s VMA optreden. A.s. zondag weer een optreden van de gevallen popprinses? (Bron: Nu.nl, De Pers, Dlisted)

The IT Crowd: Anti-Piracy Ad

Vorige week zagen we al een spotje voorbijkomen in de Viral Friday tegen het illegaal kopieren van games en software van de NVPI/NUV, waarin een nep Mario in een nep level compleet faalt. De makers van de Britse sitcom The IT Crowd op Channel 4 maakten een hilarische spoof op al deze en andere anti-piraterij filmpjes. Met een mengeling van klassieke kantoorhumor en inside jokes richt ‘The IT Crowd’ zich zowel tot de nitwit als tot de ingewijde nerd. De 6-delige Britse komedie serie, die begin 2006 is gestart, is momenteel bezig aan haar tweede seizoen. Het filmpje is met bijna 500.000 views erg populair op Youtube. (Bron: Flabber, Canvas)

Fight for Kisses

In de nieuwste game “Fight for Kisses” van scheermesjes fabrikant Wilkinson Sword draait alles om het ‘gevecht’ tussen vader en baby om de aandacht van moeder. In de prachtige animatie trailer, gemaakt door JWT Frankrijk, is te zien hoe vader het aflegt tegen zoonlief. Baby’s geheime wapen, zijn gladde huidje, zorgt al snel voor jaloezie bij pappa. Wanneer de vader op een dag in de krant een advertentie ziet van … Wilkinson, draaien de rollen al snel om. De baby zint op wraak en bereidt zich voor op de allesbeslissende slag. De strijd gaat verder in de ‘Fight for Kisses’-game. (Bron: Adfoblog, Young Marketing)

Rexona Men V8

Ter promotie van de deo Rexona Men V8 toog het deodorant merk de straat op in Porto Alegre voor een guerrilla/virale marketing campagne met een kartonnen Maverick V8 om buzz te creëren in Brazilië. Het leverde Rexona veel bekijks op. Op de Rexona Men V8 actiesite kan men wallpapers met de gele Maverick V8 personaliseren. Diegene die dat het beste doet, maakt kans om zelf zijn eigen ‘echte’ Maverick V8 te personaliseren in de beroemde Batistinha Garage. Het interactieve reclamebureau CUBOCC bedacht de ludieke actie. Het virale filmpje werd door tientallen Braziliaanse blogs geplaatst.
De stand op YouTube: meer dan 100.000 keer bekeken! CUBOCC werkte overigens een tijdje geleden voor een ander bekend deodorant merk … Zie AXE Million Dollar Homepage. (Bron: Obvious)

Dylan Messaging

Bob Dylan fans opgelet! Robert Allen Zimmerman, zoals Bob Dylan’s echte naam luidt, is een virale marketing campagne gestart ter promotie van zijn nieuwste Greatest Hits album “Dylan“, dat op 1 oktober wordt uitgebracht. Op de site Dylan Messaging kan je een persoonlijke boodschap in de stijl van Dylan’s legendarische muziekvideo Subterranean Homesick Blues uit 1965 maken en sturen aan vrienden, familie, kennissen en/of andere Dylan fans. (Bron: ZBdigitaal, Adverblog)

Bodog Fantasy

Bodog Entertainment heeft een nogal pikante viral gelanceerd, waarbij borsten en American football centraal staan. In de viral video, gemaakt door Riptown (Vancouver) ter promotie van de site Bodogfantasy.com, krijgt een jongeman in zijn slaapkamer bezoek van een sexy blonde dame, die hem komt verrassen. Sweet! (Bron: Duncan’s TV Ad Land)

Twix

TBWA Spanje en TEQUILA maakten een viertal virale filmpjes voor Twix (Masterfoods) in Spanje en verspreidde deze via BuzzParadise. In de teaser filmpjes is te zien hoe een man op straat diverse voorbijgangers laat schrikken door de 3 ingrediënten van Twix luidkeels te roepen in het Spaans: Caramelo, Galleta, Chocolate!!!

Le Coq Sportif: Wake Life!

Le Coq Sportif  -  Wake Life!
De meningen over de viral marketing campagne Wake Life! van sport-/modemerk Le Coq Sportif waren aardig verdeeld afgelopen week. Ex-Marketingfacts blogger Polle de Maagt sprak van een geniale campagne, maar Dennis Hoogervorst van Young Marketing was het daar niet mee eens en schreef “Polle de Maagt mag het dan een geniale viral vinden, ik snap ‘m niet.” op zijn weblog. Adforesult blogger Michael Straathof was al gewaarschuwd door zijn collega’s van RapidSugar en vond het wel lachen om door zijn hockey-idool Fatima Moreira de Melo wakker gebeld te worden. En Bas ter Burg tenslotte schreef hier op Marketingfacts zelfs over telefoonterreur en pende nogal wat tips voor verbetering neer voor RapidSugar.

Maar waar gaat het allemaal om? Le Coq Sportif heeft een nieuw thema: ‘Wake Life’. Op de actiesite kan je vrienden of familie gratis eens lekker wakker laten schudden door een drietal celebs. Arie Koomen, Willie Wartaal en Fatima Moreira de Melo hebben elk een drietal standaard zinnen ingesproken die je kunt laten doorbellen naar een vriend(in), kennis of familielid naar keuze. (Bron: Youngmarketing, Marketingfacts, Polle)

O2 Stare Out

Le Coq Sportif  -  Wake Life!
De Britse mobiele operator O2, sponsor van het Engels rugbyteam tijdens het WK 2007 in Frankrijk, heeft een zeer originele interactieve webcam game gelanceerd getiteld Stare Out. In de game is het de bedoeling dat de bezoeker het tegen één van de rugbyspelers met zijn webcam opneemt in een ruige wedstrijd staren! Het principe is simpel: “You blink, You lose”. En losers, die zijn er al genoeg! Kan jij het beter? (Bron: Brandactivation, Viralmonitor)

Save the Text Save the Words

“Save The Text Save The Word” is een mysterieuze viral marketing campagne uit Italië. De verteller H725 is speciaal uit het jaar 2059 gekomen om ons te redden. Volgens H725 zullen in de nabije toekomst alle letters, teksten en woorden verdwijnen en opgaan in een nieuwe technologie: Bright.ly. Op Flickr, Youtube en het weblog Savethetextsavethewords.com zijn nog meer teaser foto’s, filmpjes en postings te vinden. De domeinnamen Bright.ly en Savethetextsavethewords.com staan op naam van Marco Gianstefani van het postproductie bedrijf 4image uit Lugo. Maar ook deze website verraadt nog niks …

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!