Viral Friday Week 49/2007

7 december 2007, 00:41

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Elf Yourself

OfficeMax Elf Yourself
Na het megasucces van vorig jaar, heeft OfficeMax deze feestdagen wederom het populaire Elf Yourself gelanceerd. De Amerikaanse leverancier van kantoorartikelen heeft de grappige kerstgroet nagenoeg ongewijzigd gelaten, met uitzondering dat je in plaats van één nu 4 dansende elfjes van een gezicht kan voorzien. Plezier dus voor het hele gezin en/of bedrijf.

Het is niet verwonderlijk dat OfficeMax Elf Yourself opnieuw heeft uitgebracht. Vorig jaar zorgde de microsite voor 20% meer bezoekers naar de website van OfficeMax. ElfYourself.com ontving in slechts 5 weken tijd 36 miljoen hits (volgens Adage). Bob Thacker van OfficeMax: “Between this holiday season and last, consumers have created more than 9.5 million elves bearing faces from uploaded photos.” De reden van de viral: “It gives OfficeMax a heart and a personality”. Volgens de traffic indicatoren van Quantcast, Alexa en Google Trends ziet het er naar uit, dat Elf Yourself wederom de kersthit van dit jaar gaat worden. Naast Elf Yourself heeft OfficeMax voor haar bezoekers nog een andere microsite in petto, namelijk Scroogeyourself.com.

L.A.A.F. (Liberation Army Against Freedom)


Na de waarschuwingen vorig jaar van dè Chinese vuurwerkmaker Li-Kung Lee die enkel Mandarijn sprak, zijn het nu de ’terroristen’ van het Liberation Army Against Freedom (L.A.A.F.) die waarschuwen voor de gevaren van het afsteken van siervuurwerk. De nieuwe jaarlijkse vuurwerkcampagne van de Stichting Consument en Veiligheid, die gisteren van start is gegaan, is gemaakt door het Amsterdamse reclamebureau Selmore. De campagne richt zich niet alleen op jongeren, maar ook op vuurwerkafstekers tot 40 jaar.

De vier opmerkelijke filmpjes op www.laaf.info, die doen denken aan videoboodschappen uit de trainingskampen van al-Qaida zijn na één dag al 116.000 keer bekeken meldt het gratis dagblad Metro vanochtend. Het NOS Journaal van acht uur met Philip Freriks had afgelopen maandag de primeur en zond één filmpje integraal helemaal uit voor 1.686.000 kijkers. Ook het RTL Nieuws besteedde kort aandacht aan de vuurwerkcampagne. Op diverse Nederlandse blogs Retecool, VKmag, Adfoblog en Reclamewereld.blog.nl zijn de filmpjes van L.A.A.F. eveneens te vinden.

Here Comes Another Bubble


Tijdens de internethype rond het millenium rezen diverse dot-com aandelen naar onwaarschijnlijke waarderingen. In het voorjaar van 2001 spatte de internetzeepbel uiteen en gingen diverse internetbedrijven op de fles. SVB Financial Group heeft de IPO’s en faillissementen van die periode in een duidelijke grafiek gezet. Met waarderingen van $15 miljard voor Facebook voelt de band The Richter Scales uit San Francisco een nieuwe bubble aankomen. Ze maakten een hilarische video op Billy Joel’s “We didn’t start the fire” met diverse bekenden uit de Web 2.0 wereld. Na vier dagen is de video bijna 400.000 keer bekeken en op diverse invloedrijke Web 2.0 sites te vinden, o.a. Techcrunch, Valleywag, Blueace en zo’n 1360 andere blogs.

Chevrolet Chevy Malibu


Eind september was YouTube gebruiker Unsomnambulist getuige van een bankoverval in het centrum van de Amerikaanse stad Los Angeles. In het filmpje, wat hij daarvan maakte, is te zien hoe gemaskerde mannen een bank uitrennen en snel instappen in de vluchtauto. De politie is snel ter plaatse en heeft het viertal in de ‘getaway car’ al snel omsingeld. Maar de dieven weten op miraculeuze wijze te ontsnappen, door een niet zo snuggere actie van de agenten ter plaatse. Maar het blijkt allemaal in scène gezet te zijn voor de nieuwe viral van de Chevrolet Chevy Malibu.

The Little Mermaid:

Give Us Your Voice Contest


Disney organiseert in samenwerking met Broadwayworld.com en hotelketen Marriot de wedstrijd “Give us your voice contest” voor de musical van het beroemde sprookje van de Deense schrijver Hans Christian Andersen: The Little Mermaid (De Kleine Zeemeermin). Meer dan 150 kandidaten waagden een poging door hun inzending op YouTube te plaatsen. De actie kreeg bekendheid door de zanger Nick Pitera, die “Part of your world” uit Arielle en “A whole new world” uit Alladin zingt. Hierbij neemt hij zowel de vrouwelijke als mannelijke stem voor zijn rekening.

Sorry, Internet


De staking van scenarioschrijvers in Hollywood is haar vijfde week ingegaan. Veel schrijvers gebruiken YouTube om aan het publiek uit te leggen waarom ze staken. Vanwege de actualiteit en initiatieven van schrijvers van bekende shows worden de video’s al snel meer dan honderd duizend keer bekeken. Een aantal populaire clips van de voorbije weken zijn Why We Fight en Not The Daily Show, With Some Writer. De nieuwste video, getiteld ‘Sorry, Internet’ van Frank Lesser en Rob Dubbin van The Colbert Report, bevat een serie populaire internet meme’s, waaronder The two talking cats, Nora the piano-playing cat, Skateboarding dog, Dramatic prairie dog en Otters holding hands, die zo gefilmd zijn alsof het lijkt of ze ook in staking zijn.

McCain Potato Parade

McCain Potato Parade
Afgelopen jaar zijn er al een aantal virals voorbijgekomen, waar je op een originele en leuke manier een gepersonaliseerd bericht kan sturen o.a. “Get the message” en “Dylan Messaging“. Ook McCain Foods waagt zich aan haar eerste virale marketing campagne. glue London en Aardman animations (bekend van Wallace & Gromit) creëerde de prachtige geanimeerde microsite PotatoParade.co.uk met wandelende en pratende Mr. Potato Heads. In de eerste week hebben meer dan 100.000 internetters uit 124 landen de site al bezocht! Gebruikers kunnen op de microsite uit 200 namen kiezen, een aantal borden en eigen tekst van maximaal 76 karakters, die vervolgens aan een vriend of vriendin gestuurd kan worden. (Bron: BrandRepublic)

Call of Duty 4


Ter promotie van de nieuwe FPS (First person shooter) game Call of Duty 4: Modern Warfare, heeft de onlangs gefuseerde game ontwikkelaar Activision, DDB uit Los Angeles ingeschakeld voor de creatie van een vijftal virale videos. Op de microsite Worldleaderreviews.com reviewen vijf wereld leiders van veelal ‘schurkenstaten’ de game: Vladimir Putin (Rusland), Kim Jong Il (Noord-Korea), President Ahmadinejad (Iran), Fidel Castro (Cuba) en Muammar al-Gaddafi (Libië). (Bron: Culture-Buzz)

USB Wine


Incroyable et génial! Met het revolutionaire USB Wine kan je eenvoudig kiezen uit 1200 soorten wijn. Het gadget is te bestellen op www.usbwine.com voor een gereduceerde en speciale prijs van niet €29,90, maar slechts €9,99 tot en met 31 december 2007. Beschikbaar in drie kleuren.

Axe Chocolate Man


Het Argentijnse bureau Vegaolmosponce creëerde de spot “Hombre chocolate” voor de nieuwe deodorant geur Axe Dark Temptation, die een vleugje cacao bevat. De regie van het spotje is in handen van Tony Kuntz. De filmlocatie is LA. Andere Axe virals, met een notering afgelopen jaar in de Viral Friday rubriek: Axe Extra Sexual Perception, Axe Million Dollar Homepage, Miami Mynxes, Bom Chicka Wah Wah, Let The Game Continue, Axe Beach Cam, Axe: Naughty 2 Nice en Axe Dirty Film. (Bron: Produ.tv)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!