Viral Friday Week 50/2007

14 december 2007, 00:28

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Sure Lock: A True Poo Story


Heb je een geweldig idee voor een commercial? Dan kan je deze kwijt op de ideeën shop Adbakery.com. Zo plaatste Adrian Parks op 26 september de video “Sure Lock: A True Poo Story” op Adbakery.com met in de hoofdrollen Renée Percy en David Ivkovic. De video is een waanzinnig succes met 3,2 miljoen views op YouTube en 1,2 miljoen views op Break!

Is Europe A Country?


In de Amerikaanse televisiequiz Are You Smarter Than A 5th Grader? op FOX krijgt American Idol finaliste Kellie Pickler de volgende geografie vraag voor haar kiezen: Budapest is the capital of what European country? De zangeres moet het antwoord schuldig blijven en schakelt de hulp van scholier Nathan. Het spelprogramma, waarin een volwassene tien vragen moet beantwoorden die regelrecht uit schooltoetsen van de lagere school komen is ook in Nederland te zien, op NET 5 als “Ben je slimmer dan een kind?” met presentator Erik van der Hoff. Andere landen waar de kennis quiz aan verkocht is, zijn België, Duitsland, Frankrijk, Filipijnen, Australië en Thailand. Het filmpje is razend populair (met meer dan 4 miljoen views) op internet en wordt veelal vergeleken met Miss Teen USA 2007.

Human Super Soaker


Een filmpje van een Afrikaanse man, die 1,5 liter water in een lege fles kan spuwen zorgt voor de nodige discussie op internet, is het echt of fake? Het heeft de man inmiddels de bijnamen “Human Super Soaker” en “Winston the Waterfountain” opgeleverd. Op diverse videosharing sites en weblogs is het filmpje te vinden, o.a. op Break, Metacafe, Dailymotion, Youtube, VKmag, Jaggle en Flabber. Ook op social news site Digg werd massaal gestemd op het filmpje. Inmiddels zo’n miljoen keer bekeken.

There Really Are No Accidents


WSIB, de organisatie die de bedrijfsveiligheid reguleert in Canada lanceerde vorig jaar de campagne There Really Are No Accidents op Prevent-it.ca. Om mensen eraan te doen herinneren de veiligheidsmaatregelen op hun werk ook dit jaar na te leven, heeft men een vijftal nieuwe choquerende spotjes gelanceerd: The Chef, Shop Girl, Factory, Family Guy en Funeral. (Bron: Adtention!, Frank-ly)

Cooties


Improv Theater The Pit uit New York heeft een grappige spoof gemaakt op de Public Service Announcement (niet-commerciële publieke mededeling). In het spotje waarschuwen kinderen voor een nieuw besmettelijk (niet-bestaand) virus, genaamd Cooties. In drie weken tijd haalde het filmpje meer dan een half miljoen views op YouTube.

Meet the Trollsen Twins


De Amerikaanse dierenrechtenorganisatie Peta is begonnen met een campagne tegen Mary-Kate en Ashley Olsen wegens het veelvuldig dragen van bont. De organisatie is woedend op de acterende tweelingzussen, omdat zij meerdere verzoeken hebben genegeerd om te stoppen met het dragen van bont en dit te verwerken in hun kledingcollectie.

De jongerenafdeling van de organisatie, Peta2, heeft de tweeling nu ‘The Trollsen Twins’ gedoopt en een website gelanceerd waarin de zusjes op de hak worden genomen. Zo is op de site onder meer een geanimeerde versie van de tweeling aan t

e kleden met bloedende kledingstukken van bont. Ook is er een ‘lost episode’ van de sitcom Full House te vinden, getiteld “Full House of Horrors”. Meer dan 300 blogs schreven over de Peta2 campagne. (Bron: Nu.nl)

Ken Touched This


Vorig jaar scoorde taleninstituut Berlitz een virale hit met de hilarische video What are you zinking about?. Het filmpje, ontwikkeld door BTS United Oslo, linkte oorspronkelijk naar een site (Berlitz Norway) waar men de video kon downloaden en doorsturen naar familie en vrienden. Maar door de massale belangstelling voor de virale video, was Berlitz genoodzaakt de site te sluiten.

Met een tweetal nieuwe video’s, Ken Touched This en Tide, speelt Berlitz wederom in op taal miscommunicatie. (Bron: Times Online)

Whopper Freakout


Het is zo’n 50 jaar geleden, dat James McLamore en David Edgerton de eerste Whopper maakten. Het was het begin van Burger King (vaak afgekort tot BK). Om dit heugelijke feit te vieren heeft de hamburgerketen, samen met Crispin Porter + Bogusky uit Miami, een geniale marketingstunt bedacht: ‘Whopper Freakout’. Middels een verborgen camera zijn de reacties gefilmd van klanten, die te horen krijgen dat de Amerikaanse fastfood keten voorgoed gestopt is met het serveren van de beroemde Whopper sandwich. In het zeven minuten durende filmpje is te zien hoe teleurgesteld (‘Is dit een grap?’), boos (’Oh my God!’) en verdrietig Amerikanen worden van een leven zonder Whopper. Wereldwijd heeft Burger King 11.550 vestigingen in 61 landen. (Bron: Eten & Genieten, Wikipedia)

AOL News: Where are they now?!


Chris Crocker, Miss Teen USA 2007 en Don’t Tase Me Bro hebben dit jaar de status van internet meme of internet celebrity behaald. De ’15 minutes of fame’ van Chris Chrocker, Lauren Caitlin Upton en Andrew Meyer zijn inmiddels voorbij. Maar zo tegen het einde van het jaar wordt nog één keer teruggeblikt op het afgelopen jaar met de bekende jaarlijstjes. AOL News doet dit in video vorm en creëerde een filmpje met personages lijkend op Chris, Lauren en Andrew die elkaar toevallig tegenkomen in een plaatselijke supermarkt.

“REAL” Headhunting!


Werving & selectie bureau RAVE-cruitment te Amsterdam is in 2000 opgericht door Rob van Elburg. Drijfveer is het tot stand brengen van de ‘perfect match’ in ICT & Finance. Om zich te onderscheiden in de markt heeft het Amsterdamse bureau een nogal opvallende viral ontwikkeld, getiteld “REAL” Headhunting!, en op YouTube geplaatst. De slogan van het bedrijf: Let us do the headhunting.

Gijs Notté van RAVE-cruitment over YouTube als marketingtool: “Voor ons is het van belang dat we ons onderscheiden in de markt. Dat doen we ook door commercials op Youtube te zetten. Dat hebben we nu één keer gedaan. Het is niet zo dat het nu ineens storm loopt op onze site, maar de reacties die we krijgen zijn erg goed. Dat gaan we dus vaker doen. Het levert hoe dan ook aandacht op voor onze site en de vacatures die we hebben”. (Bron: Reclamewereld, Matelooslos)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!