Vodafone Vlieg met me mee

8 juni 2007, 13:49

De Vodafone campagne kan niemand gemist hebben. De jongerenmarkt wordt daarbij online aangesproken door middel van een game binnen het MSN Live Messenger netwerk.

De uitingen van de campagne worden in de online game helemaal doorgetrokken. Het zelfde landschap, dezelfde elementen, de vlinders die staan voor SMS’en: de beeldtaal is doorgevoerd.

De game (www.vodafonevliegmetmemee.nl) in Messenger heeft als bijzonderheid dat je met een team van 5 vrienden (vlinders) moet proberen samen te werken. MSN Messenger wordt daarbij gebruikt om te zien welke vrienden online zijn, de game speelt zich ook af binnen de Messenger omgeving, maar op een eigen website. Om mee te doen hoeven spelers hun gegevens niet in te vullen, die worden uit je Messenger profiel gehaald, maar alleen gebruikt voor de prijsuitreiking. De game wordt aangejaagd via een special op msn.nl, een tab binnen Messenger en banners.

Disclaimer: betrokkenheid van Oberon bij de campagne

De loopbaan van Richard Osinga (1971) is ongewoon en afwisselend: hij was diplomaat in Noord-Afrika, eigenaar van start-ups in Silicon Valley en Berlijn en ondernemer in de zorg. Hij is oprichter van world66.com, triposo, was lange tijd creatief directeur van Oberon en is nu een van de mede oprichters van Alii.care, een platform voor medisch specialisten om protocollen op een betere manier up to date te houden.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Karian

    Hmm, ik ben jong en ik gebruik messenger…..maar dit is vol-le-dig aan mij voorbij gegaan.


    9 juni 2007 om 07:49
    Peter Bonjernoor

    Laten we het maar een advertorial noemen of zo – het is niets anders dan een beschrijving van de webgame die Oberon voor Vodafone ontwikkeld heeft. Voegt verder ook weinig toe aan MF…


    9 juni 2007 om 08:08
    media

    Richard, sluit me aan bij de twee eerste reacties: ook ik had er nog nooit van gehoord en vraag me af wat nu de meerwaarde is van het bericht voor de lezer van marketingfacts. Kom dan in ieder geval met wat feiten en cijfers.


    10 juni 2007 om 19:15
    RichardOsinga

    Met de opmerking over dat niemand het gemist kon hebben, doelde ik meer specifiek op de complete campagne: overal te zien op straat, in kranten en op tv. De game is daar een verlengstuk van.

    De nieuwswaarde was (is) gelegen in de manier waarop voor een multiplayer game (>2 spelers) het uitnodigingsmechanisme via msn messenger loopt, dat is nooit eerder gedaan (voor zover ik of msn nl weet). Leek (lijkt) me interessant voor Marketingfacts, maar misschien is het wat specifiek.

    Met 15 000 unieke bezoekers op een dag (bron: Google Analytics), is het in ieder geval een game die redelijk wat mensen aanspreekt en wel degelijk een bereik heeft in de doelgroep. Zal aan het einde van de campagne nog een update geven van de cijfers op dat moment, maar aan het begin is dat een beetje lastig.


    11 juni 2007 om 05:10
    Kjeld Kahn

    Heb het net even geprobeerd te spelen.. en nee dat werkt totaal niet.

    Ook staat er dit in de URL

    ….nl/?gameid=4214&userid=7638 kortom niet erg veel probeer spelers als er maar 4500 gameid’s zijn


    15 juni 2007 om 08:50
    Peter Davelaar

    Denk dat er niets mis mee is om nieuwe advergames te beschrijven en hoe de impact daarvan is op de huidige markt. Ben er zelf ook aardig bedreven in.

    Als je hem echter zelf gelanceerd hebt zijn je intenties wellicht wat anders…


    21 juni 2007 om 08:55
    RichardOsinga

    Ik heb het bericht gepost omdat ik dacht dat het interessant was. Adformatie heeft er later ook over geschreven, de game staat bovendien in de top 10 van Viral Friday, dus ik denk dat er wel degelijk nieuwswaarde is.

    Marco’s kritiek, namelijk dat ik niet genoeg cijfers noem, trek ik me wel degelijk aan, maar het is lastig aan het begin van een campagne met cijfers te komen, zoals de post van Kjell ook aantoont.

    Anyway, ik zet er in voorkomende gevallen bij dat ik betrokken ben, dat vind ik wel zo netjes. De suggestie dat er andere intenties in het spel zijn vind ik derhalve vervelend. Die paarhonderd kliks van Mfacts zou ik misschien voor een priveproject heel interessant vinden, maar niet voor een campagne die breed geadverteerd wordt.


    21 juni 2007 om 09:16
    Peter Davelaar

    Zit wat in, dan was de post dus blijkbaar nog niet compleet. Rectificeer ik bij deze mijn vorige commentaar.

    Ik ben overigens wel benieuwd naar de eindcijfers van de game.


    21 juni 2007 om 09:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!