Voice search-resultaten van Google Assistent

17 juni 2019, 11:00

In de afgelopen maanden heeft Klik Proces het eerste Nederlandse onderzoek gedaan naar de voicesearch-resultaten van zowel de Google Assistent via de Google Home Mini als via de app op IOS. In deze blog vind je een overzicht van de belangrijkste bevindingen en conclusies van het onderzoek en een antwoord op de vraag: hoe word ik gevonden via de Google Assistant? Doe er je voordeel mee!

In totaal zijn er 3.784 vragen gesteld aan de Google Assistent. De verdeling van de vragen die er zijn gesteld:

Er zijn drie soorten antwoorden die de Google Assistent kan geven:

  1. Het antwoord is ‘geen antwoord’.
  2. Het antwoord wordt direct uitgesproken met daarbij een verwijzing naar een website of het profiel van Google Mijn Bedrijf.
  3. Het antwoord is een verwijzing naar een website of lokaal bedrijf.

We bespreken de belangrijkste resultaten en conclusies uit het onderzoek.

Verschil tussen de smart speaker en smartphone-app

De Google Assistant geeft via de smart speaker op 74 procent van alle vragen geen antwoord, terwijl de Google Assistant via de smartphone-app op slechts 7 procent van alle vragen geen antwoord geeft.

Als de Google Assistant via beide apparaten wel een antwoord geeft, dan is dit antwoord slechts in 25,67 procent van de zoekopdrachten hetzelfde antwoord. In circa 75 procent van alle zoekopdrachten zijn de antwoorden dus ook nog eens verschillend van elkaar. Enige uitzondering hierop zijn lokale zoekopdrachten. Die zijn in 66 procent van zoekopdrachten wel hetzelfde.

“De Google Assistant geeft via de smart speaker andere en minder antwoorden dan de smartphone-app”

Dat is extreem opvallend en er zijn twee mogelijke verklaringen voor. Om wat voor reden dan ook heeft de Google Assistent via de Google Home Mini geen toegang tot dezelfde info van Google als diezelfde assistent heeft via de smartphone-app, of de Google Assistent heeft wel toegang tot die informatie, maar deelt deze info niet via de smart speaker. Bijvoorbeeld omdat het de informatie niet goed converteert naar een voice-antwoord.

Welke organische positie levert het voice-resultaat?

Als er een featured snippet aanwezig is, dan is dit voor de meeste zoekopdrachten ook het antwoord dat de Google Assistant geeft.

Maar opvallend is dat de website die de featured snippet heeft, lang niet altijd het eerste resultaat in Google is, zoals hieronder te zien is.

Als er geen featured snippet aanwezig is op de zoekopdrachten, dan ziet de verdeling van het voice-resultaat er heel anders uit.

Als er geen featured snippet aanwezig is, domineert de organische eerste positie ook de voice-resultaten.

Wil je dus bovenaan staan via voicezoekopdrachten, dan is het noodzakelijk om de featured snippet en het eerste organische – en Google Maps-resultaat te veroveren.

‘Kopen’ en ‘Lokale’ zoekopdrachten

Wat nog meer opvalt is dat je altijd een lokaal resultaat krijgt via voice, wanneer je via voice zoekt om iets te kopen of een lokaal bedrijf zoekt. Dat kan problematisch zijn voor websites of webshops die landelijk opereren en afhankelijk zijn van zoekopdrachten zoals ‘fiets kopen’ of ‘advocaat Rotterdam’, maar geen fysieke vestiging hebben in de buurt. Via voice ben je dan niet te vinden.

Voice invocations

Voor geen enkel resultaat is een ‘voice invocation’ geactiveerd. Via Google Assistent Actions kun je invocations instellen, een vraag plus antwoord die je instelt in een Google Action. Wanneer een gebruiker die vraag stelt aan de Google Assistant, kan daardoor de Google Action worden geactiveerd en wordt jouw antwoord gegeven. Dit is hetzelfde idee als een website inrichten op een bepaalde groep zoekwoorden en als iemand op dat zoekwoord zoekt, wil je dat jouw pagina bovenaan komt te staan.

“Voor geen enkel resultaat is een ‘voice invocation’ geactiveerd”

We zijn deze invocations helemaal niet tegengekomen in het onderzoek. Dat betekent dat er twee opties zijn:

  1. Er zijn geen Google Actions die antwoord geven op de door ons gestelde vragen. Dat betekent dat er nog ongelooflijk veel ruimte is om te scoren via voice voor bedrijven.
  2. De Google Assistent heeft niet goed toegang tot de invocations met de antwoorden en daarom worden ze niet gebruikt. Dat betekent dat invocations instellen (nog) geen zin heeft.

Wat staat er nog meer in het onderzoek?

In het onderzoek staan nog meer resultaten en conclusies gepubliceerd, onder andere over lokale zoekopdrachten en de rol van het Google Mijn Bedrijf-profiel daarin, beantwoording van vragen op een direct manier, verschil tussen eenvoudige en complexe vragen en een diepgaande uitleg welke zoekopdrachten er precies gevraagd zijn en wat de resultaten per subdeel zijn.

Bekijk hier het gehele onderzoek: Complete Nederlands Google Assistant Voice Search SEO Onderzoek

Ik ben CEO van Klik Proces het online marketing bureau dat zich richt op organische groei van websites en shops via SEO, CRO, YouTube en Voice.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!