Vrienden worden affiliates met The Social Shop

28 augustus 2012, 05:30

Favela Fabric lanceert “performance based social sales platform”

Social shopping heeft de toekomst, maar het wiel moet nog wel worden uitgevonden. Althans, volgens Sander Dullaart van Favela Fabric. Hij is een van de oprichters van The Social Shop, een nieuw performance based social sales platform dat vandaag wordt gelanceerd. Het geeft tevreden klanten de mogelijkheid diensten niet alleen aan te bevelen, maar ook door te verkopen. Met alle voordelen van dien. En nadelen?

The Social Shop opent vandaag de virtuele deuren. Daarmee is de weg vrij voor merken om van hun bestaande (tevreden) klanten actieve verkopers te maken via een eigen online shop te openen met daarin hun favoriete producten van de aangesloten leveranciers.

Hoe het werkt? Bedrijven en merken kunnen hun tevreden klanten een online winkel laten aanmaken waarin deze klanten producten van het bedrijf/merk aanprijzen en verkopen. De klant als wederverkoper dus.

Tevreden klanten als verkopers

“Enthousiaste klanten zijn je beste verkopers”, zegt Sander Dullaart, mede-oprichter van social business-consultancy Favela Fabric en nu ook van The Social Shop. “En via sociale netwerken bereiken zij tegenwoordig met gemak een publiek van een paar duizend man. Daarnaast delen mensen in sociale netwerken vaak interesses of andere karakteristieken, waardoor de argumenten van een verkoper veel relevanter zijn dan een gewone advertentie. De mening van vrienden wordt niet voor niets het meest vertrouwd.”

Door integratie met sociale netwerken als Facebook en Twitter is het voor klanten eenvoudig om hun shop onder de aandacht te brengen van vrienden, kennissen en volgers. Bij verkoop ontvangt de klant/winkeleigenaar een vergoeding, vergelijkbaar met een affliate fee. Die vergoeding kan al bij de start oplopen tot 100 euro, bijv. als zij een abonnement sluiten bij Energiedirect. Overigens is de beloning zichtbaar voor de kopers en kunnen de verkopers ervoor kiezen deze vergoeding te delen met de koper of met een goed doel als Oxfam Novib – of allebei, zoals in onderstaand voorbeeld.

Klik op bovenstaande image voor een grote weergave.

Eerlijk, open, transparant

En wat wordt The Social Shop er zelf wijzer van? Dullaart: “Daar zijn we transparant over. Wij ontvangen 33% van de totale korting die wordt geboden. Daarvoor bieden wij het platform aan en onderhouden wij de contacten met alle aanbiedende bedrijven en merken.”

Volgens Dullaart voldoet The Social Shop sowieso aan alle criteria van communicatie via social media: eerlijkheid, openheid en transparantie. De verkoper kan bijv. alleen producten aanbieden die hij zelf bezit -alleen dan kan een bedrijf/merk je uitnodigen tot het opzetten van een social shop- en die hij daardoor vanuit eigen ervaring kan aanbevelen.

Dullaart: “Merken kunnen met The Social Shop de stap maken naar echte social sales. We gaan van start met drie partijen, nl. De Hypotheker, Energiedirect.nl en Oxfam Novib. Maar er zijn nóg ca. 40 bedrijven die interesse hebben getoond in deelname, waaronder Bugaboo en Volkswagen.”

“Overigens denken we zoveel mogelijk met klanten mee over de manier om hun sales dan ook écht sociaal te maken. Zo willen we met Volkswagen bekijken of mensen via vrienden niet zomaar een proefrit kunnen boeken, maar een proefrit in de auto van die vriend. Dat brengt het sociale aspect nog meer naar voren. Die adviserende rol willen we ook echt gaan spelen. Het moet niet zo zijn dat partijen The Social Shop gebruiken om enthousiaste klanten ‘om te kopen’, maar ze moeten hen ook als zodanig behandelen én belonen. Ook bij loyaliteit, dus als het gaat om verleningingen van abonnementen.”

Bedrijf

“Die aandacht vergt mankracht. Daarin investeren we dan ook. The Social Shop wordt echt een nieuw bedrijf, waarvoor we dedicated mensen hebben aangenomen. We geloven erg in de kracht van social shopping, we verwachten dat het heel groot wordt. Op de weg daar naartoe gaan we leren, bijv. over hoe we social shopping leuk maken en houden.”

Maakt hij zich over dat laatste niet een beetje zorgen? Immers, hoe betrouwbaar is het advies van een vriend als hij een eigenbelang heeft bij de verkoop ervan? En zijn nieuwe volgers en vrienden van verkopers geïnteresseerd in de mens of in de korting die ze via die persoon kunnen verkrijgen?

“Nee, daar ben ik niet zo bang voor. Je gaat niet je netwerk spammen als je iets niet leuk vindt. En als je netwerk het niet leuk vindt, melden je vrienden dat vanzelf. Ik geloof er heilig in dat dat zich gaat uitmiddelen.”

Platform

Hoe is The Social Shop eigenlijk tot stand gekomen? “Het idee ontstond in februari”, vertelt Dullaart. “We waren eigenlijk vooral verbaasd dat het er nog niet was. Ik heb toen vijf Powerpoint-sheets gemaakt en ben daarmee langs adverteerders gegaan. Ik kreeg zoveel positieve reacties dat we hebben gezegd: ‘Als er een partij komt die betaalt, beginnen we met bouwen’. Dat moment kwam 3 maanden geleden toen Energiedirect, een dochter van Essent, onze founding customer werd.”

“Het platform is ontwikkeld in Ruby on Rails. Met een man of 6 bouwden we continu nieuwe versies. Vervolgens gingen we naar La Place of Coffe Company hier om de hoek (red: in Amsterdam-centrum) en benaderden mensen die alleen zaten met de vraag of ze wilden testen. Dat leverde elke keer veel waardevolle informatie op en nu staan we op het punt dat we in onze ogen een solide product hebben. Ook het affiliate-gedeelte is door ons zelf ontwikkeld, al sluit ik niet uit dat we bij grote interesse gaan samenwerken met een affiliate netwerk.”

De back-end van The Social Shop biedt de aangesloten verkopers verder, naast de mogelijkheid tot het inplannen van social media-campagnes, ook een community waarin zij rankings kunnen raadplegen en tips & tricks uitwisselen met elkaar én met de bedrijven en merken. “Die onderlinge contacten zijn misschien nog wel het meest waardevol voor de verdere ontwikkeling van het platform, juist omdat social shopping nog in de kinderschoenen staat”, vertelt Dullaart enthousiast. “Maar dat het een grote toekomst heeft, daarvan zijn we overtuigd.”

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Richard Theuws

    Ik ben nieuwsgierig, maar toch ook wel een beetje huiverig, zeker als de beloningen idd echt substantieel zijn.


    28 augustus 2012 om 07:14
    Edwin van de Bospoort

    Heel veel succes!! Er schiet ook vanalles door m’n hoofd, combi’s met/als fab.com en pinterest, krijg er allemaal ideeën bij 🙂

    Ben benieuwd, en ga het in ieder geval volgen!


    28 augustus 2012 om 08:58
    Stéphanie Menger

    Interessante startup. Enthousiaste kopers zijn de beste ambassadeurs van je product, dat is zeker. Maar of zij dan ook staan te springen om een eigen shop te starten voor dat product? Dat vraag ik me af! Ga het zeker volgen.


    28 augustus 2012 om 09:07
    Peter Broeder

    Fun als driver!?

    De social media geven nu een “aanbevelingsconcept” meer kans van slagen denk ik, de kringen/communities/likers zijn er al..en de productbezitinfo is te koppelen….en met Ruby on Rails programmering kom je ver.

    Ik ken de inzet van een beloning voor wijnklanten (uit het Direct Marketing tijdperk Wijnbeurs.nl), die wijn bij vrienden/kennissen aanbevolen (zelfs een met “beloning” verdubbelaars, piramideachtig), uiteindelijk hield het op omdat klanten het te genant vonden “te verkopen”.

    Wat positief is dat het “social clicking” ook fun kan zijn, …..mijn dochter vindt de AH met personal scanners helemaal fantastisch, hebben we dus de FUN AH gedoopt nu wil ze graag mee naar zo’n moderne AH.


    31 augustus 2012 om 10:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!