Vrouwen evenveel online als mannen

30 juni 2005, 08:23

Vrouwen zitten nu net zo vaak op internet als mannen. In vijf jaar tijd hebben ze online een enorme inhaalslag gemaakt. Dat blijkt uit De Digitale Dames, een onderzoek naar het gebruik van nieuwe media door vrouwen.

De groei is bij vrouwen vooral te vinden in windowshopping: kijken en vergelijken ter voorbereiding van een aankoop. In 2000 deed 67% dat, nu 85%. Ook het zoeken van objectieve informatie (83%) is een belangrijke reden om internet op te gaan. Vrouwen hechten wel veel waarde aan de betrouwbaarheid van een site. Ze zoeken eerlijke informatie en gaan daarom vooral naar sites van bekende afzenders.

Ook voor vermaak

Ook de entertainmentfunctie van internet is bij vrouwen sterk in opkomst. Vergeleken met 2000 vinden beduidend meer vrouwen het leuk om zomaar wat te surfen (79%). Veel vrouwen vinden internetten gezellig (63%). Het aantal vrouwen dat online is uit verveling is zelfs verdriedubbeld (27%). Bijna 40% downloadt ook muziek en 20% luistert naar internetradio. Mannen doen dat nog meer, maar je ziet duidelijk dat vrouwen ook op dit terrein aan het inhalen zijn.

Graag een wegwijzer

Het onderzoek De Digitale Dames werd uitgevoerd door TNS NIPO in opdracht van Sanoma Uitgevers onder 600 vrouwen en 100 mannen van 20 tot 49 jaar. Vijf jaar geleden werd eenzelfde onderzoek gedaan, waardoor opmerkelijke ontwikkelingen zichtbaar worden. Vrouwen hebben zich de nieuwe digitale media snel eigen gemaakt, zo blijkt. Ondanks die inhaalslag hebben ze nog wel vaak problemen op internet, meer dan mannen. Een goede wegwijzer vinden veel meer vrouwen (34%) dan mannen (14%) daarom heel prettig.

Op de kennissite

Sanoma Uitgevers Vrouwen doet regelmatig onderzoek naar de doelgroep vrouwen. De resultaten van de Digitale Dames staan vanaf vandaag op de kennissite www.allesovervrouwen.nl.

Bron:

Persbericht Sanoma

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Karlijn

    vreemd: als ik de titel van dit bericht lees, dan denk ik aan een onderzoek waarbij de proefpersonen 50% vrouw en 50% man zijn. Bij dit onderzoek is het echter behoorlijk scheef verdeeld. Prima om onderzoek te doen naar de activiteiten die vrouwen online doen (wat dus ook gedaan is), maar niet om het aantal vrouwen online te meten. Daar heb je een veel grotere en gelijk verdeelde steekproef voor nodig. Daarom klopt de titel van dit bericht niet, het had beter kunnen zijn: ‘Vrouwen net zo actief op internet als mannen’ of zoiets. Dat is iets meer de strekking van het onderzoek lijkt mij.


    30 juni 2005 om 09:47
    media

    Karlijn, je hebt gelijk en heb de titel inmiddels aangepast!


    30 juni 2005 om 09:55
    Marije

    De groei is bij vrouwen vooral te vinden in windowshopping: kijken en vergelijken ter voorbereiding van een aankoop. In 2000 deed 67% dat, nu 85%. Ook het zoeken van objectieve informatie (83%) is een belangrijke reden om internet op te gaan. 85% van alle vrouwelijke internetters of van alle vrouwen in Nederland???

    En inderdaad niet een erg represetatieve steekproef!


    12 augustus 2005 om 05:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!