Vrouwen op internet nieuwe doelgroep marketeers?

31 augustus 2005, 20:16

Ontwikkeling internetgebruik naar geslacht (Bron: Trendbox, 2005)

Vrouwen op internet staan sterk in de belangstelling van de (online) marketeers. Eerder al verwees ik naar De Digitale Dames, een onderzoek naar het gebruik van nieuwe media door vrouwen.

Uit recent onderzoek van Trendbox blijkt dat vrouwen hun achterstand ten opzichte van de mannen definitief hebben ingelopen. Het medium is volledig geemancipeerd want het aantal vrouwen dat momenteel over het wereldwijde web surft is eindelijk gelijk aan het aantal mannen. Als het gaat om de gebruiksfrequentie van het internet blijven de vrouwen wel nog achter bij het mannelijke deel. Bijna 60% van alle internettende vrouwen geeft aan zich vrijwel elke dag of zelfs continu op het web te begeven, dit tegenover ruim driekwart van alle mannen.

Maar wat doen vrouwen nu precies online? Wat betekent dit voor marketeers en wat is de impact hiervan op online marketing? Op woensdag 21 september zullen sprekers als Lisa Johnson (ReachWomen), Gloria Moss (University of Glamorgan Business School) en Ben Tiggelaar tijdens het seminar Vrouw & Internet ingaan op deze vragen.

Marketingfacts is mediapartner van dit seminar en zal uiteraard verslag doen. Moet nog even kijken of ik een van de vrouwelijke blogster op marketingfacts kan overtuigen om live te gaan bloggen 😉

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Jacobien

    Triest weer dat er geschreven wordt dat Tom Peters een boek heeft geschreven en 1 zin later pas vermeld wordt dat hij dat samen met Barletta heeft gedaan.

    Waarom staat er niet meteen dat Tom Peters en Martha Barletta samen een boek hebben geschreven?

    Kennelijk is de man weer belangrijker dan de vrouw.

    Overigens heeft Martha Barletta het boek ‘Marketing to women’ geschreven en ze houdt zich al jaren bezig met vrouwenmarketing. En een andere vrouw, Faith Popcorn, schreef al jaren geleden een boek over vrouwenmarketing: Evalutie. Lisa Johnson, de spreekster, schreef het boek : Don’t think pink.

    Sowieso verschenen er al in de jaren zeventig de eerste boeken over feminisme en marketing; een voorzet voor vrouwenmarketing.

    Er zijn ook ladingen onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat vrouwen verantwoordelijk zijn voor 80% van de aankoopbeslissingen en dat men qua marketing vrouwen en mannen anders moet benaderen.

    Dat er nu pas aandacht aan vrouwen wordt besteed, geeft weer eens duidelijk aan dat de emancipatie nog een lange weg heeft te gaan.


    1 september 2005 om 17:45
    Frank Meeuwsen

    @Jacobien: No hard feelings maar als ik je reactie zo lees denk ik dat je boek wel kan waarderen. Mijn schrijfwijze is dan wellicht nog wat masculien, mijn oprechte excuses daarvoor. Verbetering is onderweg!

    Je opmerkingen over Popcorn en de onderzoeken komen ook in het boek naar voor. Mag ik daar nog aan toevoegen dat ook iemand als Naomi Klein wat mij betreft daar in thuis mag horen


    2 september 2005 om 06:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!